گزارش|

وحدت قوای سه گانه؛ رمز اقتدار ملی

10:19 - 05 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۹۱۲۳
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
وحدت قوای سه گانه؛ رمز اقتدار ملی
همکاری قوای سه گانه در عرصه‌های مختلف از جمله پیشرفت‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و ...راهگشا خواهد بود و یکی از عوامل مهم در اقتدار کشور است.

خبرگزاری میزان - همدلی دستگاهها، به خصوص قوای سه گانه برای حل مشکلات مردم از اصول مهمی است که بار‌ها رهبر حکیم انقلاب به آن اشاره و تأکید کردند.

رهبر انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز عید سعید فطر امسال که بعد از سه سال محدودیت کرونایی برگزار شد خطاب به مسئولان کشور فرمودند: قوای سه گانه باید همدلی و همکاری کنند، اگر این سه قوه به‌طور کامل با هم همکاری کنند کار‌ها به هیج‌وجه گره نمی‌خورد.

ایشان همکاری، همدلی وهم افزایی سه قوه را یک راهبرد بسیار مهم و اساسی برای حل مشکلات و پیشرفت کشور اعلام کردند و با اشاره به ترتیبات خوب قانون اساسی درباره تشکیل قوای سه گانه افزودند: اگر قوای مقننه، مجریه و قضاییه به‌طور کامل همکاری کنند، کار‌ها به هیچ وجه گره نمی‌خورد که خودِ مسئولان و مدیران این قوا می‌دانند که این همکاری و هم‌افزایی چگونه ایجاد می‌شود.

از جمله آثار همدلی بین دستگاه‌های کشور اقتدار ملی است که به فرموده رهبر انقلاب در یک فروردین ۱۳۸۰ و در دیدار زائرین و مجاورین حرم مطهر رضوی، «یک ملت مثل ملت ایران، با همه وجودش، با سابقه تاریخی‌اش، با ریشه‌های فرهنگی‌اش، با امکانات جغرافیایی و اقلیمی‌اش و با توانایی‌های فراوان بشری، اقتدار و عزّت و توانایی و آبروی خود را در چهره مسئولان کشور مشاهده می‌کند. مسئولان کشور و قوای سه‌گانه می‌توانند مظهر اقتدار ملی باشند.

اقتدار ملی یعنی چه؟ اقتدار ملی دست قدرتمندی است که مجموعه نیرو‌های فعّالِ قوای سه‌گانه در تشکیل آن سهم دارند و باید وظیفه خودشان را با شجاعت و اقتدار و امید و بدون رودربایستی و با همکارى کامل انجام دهند.

یک ملت اگر اقتدار ملی داشته باشد - اقتدار در زمینه اقتصاد، سیاست، فرهنگ و سازماندهی دولتی - مشکلات مادی و معنوی‌اش حل خواهد شد. اقتدار ملی به دو عنصر اصلی نیاز دارد: یکی این‌که همه افراد وظایف خودشان را با قاطعیت انجام دهند. دوم این‌که قوای سه‌گانه با هم همکاری کنند».

حجت الاسلام جواد حسینی‌کیا در همین رابطه و در گفتگو با میزان با تأکید بر همدلی قوای سه گانه بیان کرد: راهبر اصلی مورد تاکید رهبر انقلاب وحدت قوا برای خدمت به مردم است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: همدلی قوای سه گانه به دست نخواهد آمد مگر اینکه مسئولان امر این فرمایش رهبر انقلاب را سرلوحه اقدامات خود قرار بدهند.

وی ادامه داد: بخشی از مشکلات به دلیل ناهماهنگی بین دستگاههاست. مجریان به دلیل ترس از دستگاه‌های نظارتی کار را درست انجام نمی‌دهند. مدیر شجاع باید به کار ورود کند و اگر جایی لازم به هماهنگی بود دستگاه‌های نظارتی همکاری کنند تا کار پیش برود.

حسین‌کیا با اشاره به نقش مجلس در ایجاد همدلی بین سه قوا بیان داشت: مجلس می‌تواند همه دستگاه‌ها را برای حل مشکلات گرد هم بیاورد این یکی از ظرفیت‌های خوب مجلس است.

این نماینده مجلس افزود: مجلس در جایگاه نظارتی خاص و به عنوان گوشه‌ای از پازل می‌تواند هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی را گرد هم بیاورد و مشکلات را حل و فصل کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *