نیروگاه بیوگاز واحد‌های ۵ و ۶ تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران افتتاح شد

13:48 - 29 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۸۲۱۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
نیروگاه بیوگاز واحد‌های ۵ و ۶ تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران افتتاح شد
نیروگاه بیوگاز واحد‌های ۵ و ۶ تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران با ظرفیت ۲٫۴ مگاوات با حضور علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

خبرگزاری میزان - به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، نیروگاه بیوگاز که از ورود سالانه ۷۵ هزار تن کربن‌دی‌اکسید به جو جلوگیری می‌کند، با دو مولد تولید همزمان برق و حرارت (CHP) با مجموع ظرفیت اسمی ۲٫۴ مگاوات ساعت معادل تامین برق مصرفی یک شهرک مسکونی ۲۰ هزار نفری راه‌اندازی و در مدار تولید قرار گرفت.

این نیروگاه امکان تولید ۱۵ میلیون کیلووات ساعت و کاهش ۷۵ هزار تن انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در سال را داراست.

در این پروژه علاوه بر این‌که بیوگاز حاصل از تصفیه فاضلاب جمع‌آوری و از انتشار آن جلوگیری می‌شود، با تولید برق و حرارت از آن و خودداری از مصرف سوخت فسیلی برای تولید انرژی مورد نیاز، از تولید و انتشار گاز CO۲ نیز جلوگیری خواهد شد.

تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران که بزرگترین تصفیه‌خانه خاورمیانه است از هشت واحد تشکیل شده و واحد‌های ۵ و ۶ آن با جمعیت زیر پوشش یک میلیون و ۵۰ هزار نفر در حال بهره‌برداری است. نیروگاه بیوگاز نیز بخشی از این واحد‌ها محسوب می‌شود.

با پیگیری‌های انجام‌شده و با توجه به امکان بهره‌گیری موثر از فرصت‌ها و مشوق‌های بین‌المللی در حرکت به سوی اقتصاد کم‌کربن، ثبت این پروژه تحت مکانیسم توسعه پاک (CDM) پروتکل کیوتو در سازمان ملل متحد ثبت شده است و اکنون با بهره‌برداری از نیروگاه و امکان دریافت گواهی‌های کاهش انتشار (CER) و فروش آن‌ها در بازار کربن منابع درآمدی ارزی عاید کشور خواهد شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *