پیامد‌های ژئوپلیتیکی توافق ایران و عربستان از دریچه رسانه‏‎‎های بین المللی

11:38 - 19 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۵۵۹
پیامد‌های ژئوپلیتیکی توافق ایران و عربستان از دریچه رسانه‏‎‎های بین المللی
توافق ایران و عربستان با میانجیگری چین نشانه آشکاری است که واشنگتن در حال از دست دادن نفوذ خود در خاورمیانه و سایر نقاط جهان است.

خبرگزاری میزان - وزرای خارجه ایران و عربستان روز پنج‎شنبه در پکن دیدار کردند که بالاترین سطح بین دیپلمات‌های ارشد دو کشور در بیش از هفت سال گذشته و آخرین نشانه کاهش اختلافات بین قدرت‌های منطقه‌ای است.

رسانه‎های بین المللی ضمن مهم خواندن احیای روابط میان تهران و ریاض به بررسی این موضوع از ابعاد مختلف پرداختند.

تحلیل واشنگتن پست از احیای روابط ایران و عربستان

واشنگتن پست نوشت که دیدار حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان، وزیران خارجه ایران و عربستان در پی توافقی است که دو طرف در ماه مارس امضا کردند که وعده احیای روابط دیپلماتیک و سایر گام‌های عادی‌سازی را پس از مذاکرات به میزبانی چین داده بود. 

بیانیه‌ای که روز پنج‎شنبه از سوی دو دولت ایران و عربستان منتشر شد، بار دیگر توافق مارس را تأیید کرد و به ابتکارات مفصلی از جمله از سرگیری پرواز‌های بین ایران و عربستان، بازگشایی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها، مبادلات تجاری و اعطای متقابل ویزا اشاره کرد. 

پیامد‌های ژئوپلیتیکی این توسعه واقعی و امیدوارکننده بسیار زیاد بوده و فراتر از خاورمیانه است.

عربستان که با تهدیدات امنیتی مواجه است به دنبال طرح این کشور برای تنوع بخشیدن به اقتصاد و فاصله گرفتن از صادرات نفت، در پی کاهش تنش‌های منطقه‌ای است؛ استراتژی که شامل دنبال کردن مشارکت با قدرت‌های بزرگ فراتر از آمریکا است. 

این توافق همچنین یک پیروزی دیپلماتیک برای پکن و نتیجه تعمیق روابط اقتصادی این کشور در سراسر منطقه خلیج فارس بود. 

کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه

این توافق نشان می‌دهد که جامعه بین‌المللی چین را شریک قابل اعتمادتری در مقایسه با آمریکا می‌داند.

کشور‌های بیشتری در خاورمیانه به دنبال روابط دیپلماتیک از چین هستند، زیرا آن‌ها این کشور را میانجی بی‌طرف‌تری از آمریکا می‌دانند که اغلب مغرضانه دیده می‌شود.

توافق ایران و عربستان با میانجیگری چین نشانه آشکاری است که واشنگتن در حال از دست دادن نفوذ خود در خاورمیانه و سایر نقاط جهان است. 

در همین حال یک کارشناس به اسپوتنیک، گفت: نفوذ آمریکا در خاورمیانه و سایر نقاط جهان در حال کاهش است و تصمیم عربستان برای عادی سازی روابط با ایران قطعاً نشان دهنده این موضوع است.

همچنین تصمیم اخیر اوپک پلاس برای کاهش بیشتر تولید نفت توسط برخی ناظران به عنوان یک سیلی به دولت جو بایدن تلقی شد.

آمریکا نتوانسته خود را به عنوان یک بازیگر تأثیرگذار در منطقه نشان دهد.

در چند سال گذشته، به نظر می‌رسد که آمریکا عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی، متحد اصلی منطقه‌ای خود، و دولت‌های کشور‌های عربی را در اولویت قرار داده است.

اما این سیاست آمریکا برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای کار چندانی انجام نداده است و چندین کشور مهم خلیج فارس از جمله عربستان و قطر تاکنون از عادی سازی مورد نظر آمریکا خودداری کرده‌اند. 

به نظر می‌رسد که تنش زدایی بین عربستان و ایران می‌تواند دولت بایدن را وادار کند که موضوع مذاکرات با تهران را دوباره به میز بازگرداند.

به گفته کارشناسان، عربستان متوجه شده است که ایران یک همسایه دائمی است، در حالی که آمریکا یک شریک غیر دائمی و ناپایدار است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *