سونامی ضد اسلامی در هند و آینده مبهم جامعه ۲۰۰ میلیون نفری مسلمانان

12:35 - 28 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۹۵۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سونامی ضد اسلامی در هند و آینده مبهم جامعه ۲۰۰ میلیون نفری مسلمانان
آینده جامعه ۲۰۰ میلیون نفری مسلمانان در هند با ابهام‌های متعدد و واضح ن شدنی مواجه است.

خبرگزاری میزان – دو سیاستمدار مسلمان هندی در مقابل دوربین رسانه‌ها در ایالت شمالی اوتا پرادش تحت اداره حزب ملی گرای هندوی بهاراتیا جاناتا، حزب متبوع نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور، ترور شدند؛ سه عامل تیراندازی که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، هنگام تسلیم به پلیس، شعاری مربوط به ناسیونالیست‌های هندو را سر دادند.

عتیق احمد، سیاستمدار و نماینده سابق پارلمان هند که درگیر یک پرونده جنایی بود، دو هفته پیش از دادگاه عالی هند به دلیل تهدید آشکار، مستقیم و فوری علیه جانش خواستار حمایت شده بود، اما دادگاه از مداخله خودداری کرده بود.

وی که به دلیل کمک به خانواده‌های فقیر مسلمان در ایالت اوتار پرادش شناخته شده بود، با بیش از ۱۰۰ پرونده جنایی مواجه بود.

احزاب اپوزیسیون در هند از قتل عتیق احمد و برادرش به عنوان یک نقص امنیتی یاد کردند.

این حادثه در حالی رخ داد که برگزاری یک جشنواره در روز‌های پایانی ماه گذشته در ایالت‌های مختلف هند به خشونت و اقدام‌های نفرت محور علیه مسلمانان منجر شد.

یک کمیته حقیقت یاب در مورد نقض حقوق بشر در جریان خشونت‌های مذکور در گزارش موقت خود آورده بود که این خشونت‌ها از پیش برنامه ریزی، سازماندهی و تحریک شده بودند.

این قتل فجیع را می‌توان یک پرده از نمایش رویکرد ضد اسلامی و مسلمان ستیزی در هند دانست که در ابعاد مختلف خود را نمایان می‌کند.

آینده مبهم مسلمانان هند

«nationalheraldindia» در گزارشی با اشاره به مواجهه مسلمانان هند با محرومیت‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این پرسش را مطرح کرد که آینده مسلمانان در هند چه خواهد بود؟

روی کار آمدن نارندرا مودی و آغاز تسلط سیاسی حزب متبوعش یعنی بهاراتیا جاناتا بر هند، خبر از آمدن سونامی ضد اسلامی در این کشور داد؛ سونامی که همچنان قربانی می‌گیرد.

اگرچه بحث درباره بازنده و برنده انتخابات در کشور‌های مختلف موضوع داغیست، باید توجه داشت که مسلمانان هند که از زمان روی کار آمدن مودی در سال ۲۰۱۴ به طور فزاینده‌ای مورد وحشت و تبعیض قرار گرفته اند، بازنده بزرگ انتخابات در این کشور هستند.

در سال‌های حضور مودی در قدرت، خصومت علیه مسلمانان از پیگیری به دلیل داشتن حجاب گرفته تا زندانی شدن برای ذبح گاو عادی شده است؛ به همین دلیل عجیب نیست که مسلمانان در هند از بحران تعلق رنج می‌برند.

به حاشیه رانده شدن

به حاشیه رانده شدن یکی از مهم‌ترین عوامل رنج مسلمانان هند است؛ این به حاشیه رانده شدن در حوزه‌های مختلف تحصیلی و اشتغال قابل توجه است.

وضعیت برای زنان مسلمان حتی سخت‌تر است؛ زنان مسلمان به حاشیه رانده شده با موانع بزرگی در زمینه تحصیل و کار مواجه هستند، زیرا ترس واقعی از آزار و اذیت و اسلام هراسی آنان را از مراکز تحصیلی و موسسه‌های آموزشی دور می‌کند.

تحریم کسب و کار‌های مسلمانان نیز در سراسر هند مشاهده می‌شود؛ صاحبان کسب و کار مسلمان در هند برای ادامه کار ناچارند اسامی هندو برای خود انتخاب کنند و افشا شدن این امر به ضرب و شتم در اماکن عمومی و بازداشت منجر می‌شود.

در سطح اقتصاد رسمی نیز وضعیت برای مسلمانان دشوار است.

انقباض هویتی

واقعیت‌های سیاسی و اجتماعی، مسلمانان هند را در وضعیت دشواری هم در محیط‌های روزمره و هم در محیط‌های قانونگذاری و مجری قانون قرار داده است.

آن‌ها در مواجهه با تهدید‌ها برای تامین امنیت خود ناچار به عقب نشینی می‌شوند و همین امر دسترسی آن‌ها به مسکن، تحصیل و کار را محدودتر می‌کند؛ چرخه بی پایان بی سوادی و فقر نیز این گونه تداوم می‌یابد.

در حالی که مسلمانان هند بر سر دوراهی قرار دارند؛ دولت هند هم با چنین شرایطی مواجه است؛ به حاشیه راندن درازمدت ۲۰۰ میلیون شهروند، جامعه هند را بی‌ثبات خواهد کرد و این آشفتگی همه جوامع را فرا خواهد گرفت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *