اسلام هراسی؛ پدیده مرگبار و خشونت آمیز ساخت آمریکا و اروپا

10:19 - 03 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۸۸۲۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اسلام هراسی؛ پدیده مرگبار و خشونت آمیز ساخت آمریکا و اروپا
آمریکا و اروپا با وجود لفاظی‌های خود در زمینه تعهد به حقوق بشر از طریق ساختن و گسترش دادن اسلام هراسی، نه فقط مسلمان این کشورها، بلکه مسلمان خارج از جهان غرب را در شرایط بحرانی قرار دادند.

خبرگزاری میزان – نفرت و تبعیض علیه مسلمانان در سراسر جهان اکنون به یک پدیده ناخوشایند و متاسفانه رو به گسترش تبدیل شده است.

«میدل ایست آی» در گزارشی به چگونگی این روند پرداخته و دلایل آن را تشریح کرده است؛ براساس این گزارش، سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکا و اروپا و مفهوم ادعایی جهانی جنگ علیه تروریسم، نقش عمده‌ای در رشد اسلام‌هراسی چه در داخل کشور‌های مذکور و چه در سطح بین‌المللی داشته است، اما بزرگ‌ترین بحران‌های اسلام هراسی اکنون در خارج از جهان غرب وجود دارد؛ مانند آن چه بر سر روهینگیایی‌ها در میانمار یا رشد خطرناک اسلام هراسی در هند در جریان است.

اگرچه غرب تلاش دارد که ریشه‌های اشکال مدرن اسلام هراسی را نادیده بگیرد، اما باید توجه داشت که مهم‌ترین ریشه بحران مذکور، نگرش‌ها و سیاست‌های کشور‌های غربی نسبت به اسلام و مسلمانان است که بر گسترش پدیده ناخوشایند اسلام هراسی در سراسر جهان تاثیر مهمی داشته است.

نظریه برخورد تمدن‌ها

نظریه برخورد تمدن‌های ساموئل هانتیگتون در سال ۱۹۹۳ مبنی بر شکل گیری درگیری‌ها بر سر هویت فرهنگی و مذهبی پس از جنگ سرد، یکی از ریشه‌های گسترش اسلام هراسی در جهان است.

البته پیش از آن در سال ۱۹۸۱ ادوارد سعید تاکید کرده بود که اسلام برای آمریکا و اروپا موضوع ناخوشایندی است و رسانه‌ها، دولت‌ها، استراتژیست‌های ژئوپلیتیک و کارشناسان دانشگاهی غربی مدعی هستند که اسلام تهدیدی برای تمدن غرب است.

وی همچنین گفته بود که قدرت داشتن عاملان تفکر مذکور سبب ارائه تصویر خاص و مورد توجه آن‌ها از اسلام می‌شود.

۱۱ سپتامبر و جنگ ادعایی علیه تروریسم

در سال‌های اخیر، کاتالیزور‌هایی در رشد تصاعدی اسلام هراسی در آمریکا و اروپا نقش داشتند که عبارتند از: حادثه ۱۱ سپتامبر در آمریکا، حملات گروه‌های افراط گرا در اروپا و به راه افتادن موج مهاجرت به غرب.

آمریکا و اروپا به شکلی ویژه از حادثه ۱۱ سپتامبر و حملات گروه‌های افراط گرا برای معرفی تصویری غیر واقعی و نادرست از همه مسلمانان جهان سوءاستفاده کردند.

جنگ ادعایی غرب علیه تروریسم به سرکردگی آمریکا با وجود همه لفاظی‌ها، سیاست‌ها و اقدام‌های غیر انسانی اش مانند تهاجم و اشغال عراق و افغانستان، جنایت گوانتانامو و ... به جهانی شدن اسلام هراسی دامن زد.

اکنون این پدیده ناخوشایند، فراتر از مرز‌های غرب رفته و قربانیان آن اقلیت‌های مسلمانان در کشور‌هایی مانند هند، میانمار، ... هستند.

رسانه‌های جمعی غرب نیز نقش مهمی در گسترش اسلام‌هراسی ایفا و بستری برای بیانیه‌های ضد اسلامی و ضد مسلمانان فراهم کردند.

مقایسه پوشش رسانه‌ای رسانه‌های غربی در سال ۲۰۰۱ با سال ۲۰۱۱، تفاوت تکان‌دهنده‌ای از پوشش اخبار مربوط به مسلمانان را نمایش می‌دهد.

شبکه‌های اجتماعی؛ ابزار غرب برای گسترش اسلام هراسی

رسانه‌های اجتماعی به ویژه در غرب به ابزاری برای گسترش تعصب و نفرت علیه مسلمانان تبدیل شدند و شبکه سازمان‌یافته اسلام‌هراسی با کارزار‌های رسانه‌های اجتماعی با تکیه بر شبکه‌ای از کارشناسان، وبلاگ‌نویسان، نویسندگان، لابی‌ها و سیاستمداران با بودجه قابل توجهی پدید آمد.

چنین فعالیت‌های اسلام هراسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی برای سرکوب جامعه مسلمانان در غرب مورد استفاده قرار گرفت؛ به عنوان مثال، فرانسه با ادعای مبارزه با آن چه تروریسم اسلامی خواند، ۶ میلیون مسلمان این کشور را سرکوب کرد؛ جوامع آنان را هدف قرار داده و منحل کرد؛ ده‌ها مسلمان را دستگیر کرد؛ ده‌ها مسجد و مدرسه اسلامی را تعطیل کرد.

جالب آن که یکی از سازمان‌های اسلامی منحل شده به دست فرانسه، سازمانی با نام جمعیت علیه اسلام هراسی بود که جنایت‌های نفرت محور علیه مسلمانان در این کشور را مستند می‌کرد.

سازمان مذکور در گزارشی ضمن اشاره به افزایش احساسات ضد مسلمانان در فرانسه اعلام کرد که در سال ۲۰۱۹، نزدیک به ۸۰۰ اقدام ضد مسلمانان رخ داده است که در طی دو سال ۷۷ درصد افزایش داشته است.

جرم انگاری مبارزه با اسلام هراسی در غرب

آن چه در فرانسه دوران ریاست جمهوری امانوئل مکرون رخ داد، در اتریش خود را به صورت جرم انگاری مبارزه با اسلام هراسی نمایان کرد.

در یک نمونه، پلیس اتریش در نوامبر ۲۰۲۰ به خانه حدود ۷۰ نفر از سران جامعه مسلمانان و دانشگاهیان مسلمان یورش برده و آنان را به دلیل مبارزه با اسلام هراسی دستگیر کرد؛ بازداشت شدگان علاوه بر مواجهه با آسیب‌های ناشی از این حمله، شاهد مسدود شدن دارایی‌ها و حساب‌های بانکی خود بودند که بر توانایی آن‌ها برای پرداخت هزینه‌های تاثیری سوء داشت.

عملیات مذکور، بزرگ‌ترین حمله هماهنگ پلیس در اتریش از زمان جنگ جهانی دوم بود.

یک دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه وین گفت: جرم انگاری مبارزه با اسلام هراسی در اتریش تحت تاثیر امارات و اسرائیل است.

غیر از اتریش، چند کشور اروپایی دیگر نیز اقدام به جرم انگاری مبارزه با اسلام هراسی کرده اند.

پیامد‌های اسلام هراسی فراتر از مرز‌های غرب

مسلمانان روهینگیا در میانمار را باید قربانیان بارزترین تجلی اسلام هراسی خارج از مرزهای غرب دانست؛ آن‌ها قربانی نسل کشی سیستماتیک می‌شوند که تاکنون اسناد متعددی از آن به دست گروه‌های حقوق بشری و رسانه‌ها منتشر شده است.

در هند نیز ۲۰۰ میلیون مسلمان با پیامد‌های اسلام هراسی ساخته غرب که اکنون به سراسر جهان سرایت کرده مواجه هستند.

اسلام هراسی در هند به سرعت در حال نزدیک شدن به دوران اوج خود در تاریخ این کشور است؛ نمونه‌های شگفت انگیز اسلام هراسی در هند را می‌توان در فضا‌های قانونی، کاری، آموزشی، حرفه‌ای و خصوصی یافت.

بسیاری از مسلمانان کلاس‌های درس را فضا‌های خصمانه می‌دانند و زنان مسلمان از داشتن حجاب در مدارس و دانشگاه‌ها منع می‌شوند.

متاسفانه، فقط کلاس‌های درس برای زنان مسلمان در هند ناامن نیست؛ حوادث ناشی از اسلام هراسی که این زنان را در هند هدف قرار می‌دهد، هر بار جهان را شوکه می‌کند.

خشونت علیه مسلمانان و سرکوب آن‌ها در هند مورد تایید دولت نارندرا مودی است و شامل تخریب اموال متعلق به مسلمانان است؛ براساس گزارش‌ها، مقام‌های دولتی هند در اقدامی کاملا مشابه با سیاست‌های ارتش رژیم صهیونیستی، مجوز‌های تخریب خانه‌ها و مغازه‌های مسلمانان را دریافت می‌کنند.

نقش رژیم صهیونیستی در دامن زدن به اسلامی هراسی ساخت غرب

رژیم صهیونیستی با سوءاستفاده از منازعه فلسطین به اسلام هراسی ساخت غرب دامن زده و تلاش کرد که مسلمانان را به عنوان دشمن معرفی کند.

براساس اسناد نشت کرده «اسلام هراسی نقشی کلیدی در ایجاد و حفظ حمایت عمومی و دولت آمریکا از اسرائیل دارد؛ در عین حال، حمایت بی‌دریغ از سیاست‌های اسرائیل به توصیف مسلمانان و همه اعراب به عنوان دشمن و تداوم اسلام‌هراسی کمک می‌کند.»

شبکه پول- اسلام هراسی- رژیم صهیونیستی، شبکه ایست که به فضای شدیدا اسلام هراسانه به ویژه در آمریکا کمک می‌کند؛ البته نباید از نقش نظریه برخورد تمدن‌ها در این روند غافل بود.

نظریه به شدت ضد اسلامی برخورد تمدن ها، از بیش از یک میلیارد مسلمان تصویری نادرست ارائه می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *