افشای اختلاس ۴۰۰ میلیون دلاری زلنسکی و مقام‎های ارشد اوکراین

15:45 - 27 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۸۶۹
افشای اختلاس ۴۰۰ میلیون دلاری زلنسکی و مقام‎های ارشد اوکراین
یک روزنامه‌نگار تحقیقی فاش کرده که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از فساد گسترده در اوکراین و اختلاس کمک‌های واشنگتن آگاه است.

خبرگزاری میزان - «سیمور هرش»، روزنامه‌نگار تحقیقی برنده جایزه «پولیتزر»، که از دست داشتن آمریکا در انفجار‌های خط لوله «نورد استریم» خبر داده بود، گزارشی منتشر کرده که می‌گوید آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از فساد گسترده در اوکراین و اختلاس کمک‌های آمریکا آگاه است.

گزارش «هرش»، دولت اوکراین را متهم می‌کند که از پول مالیات دهندگان آمریکایی برای خرید گازوئیل از روسیه برای تامین سوخت ارتش خود استفاده می‌کند.

وی همچنین استدلال می‌کند که مقام‎های اوکراینی در حال «رقابت» برای راه‌اندازی شرکت‌هایی در جهت انعقاد قرارداد‌های صادراتی با دلالان سلاح خصوصی در سراسر جهان هستند. 

بر اساس این گزارش، موضوع فساد در جریان دیدار «ویلیام برنز»، رئیس سیا و «ولودمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در ژانویه مطرح شد.

یک مقام، با اطلاع مستقیم از جلسه مذکور، به «هرش» گفته است که «برنز» پیام قابل توجهی را به «زلنسکی» ارائه کرده است.

«سیمون هرش»، همچنین می‎گوید: ژنرال‌های ارشد و مقام‎های دولتی در کی‌یف از آنچه به عنوان حرص و طمع زلنسکی می‌دانستند، عصبانی بودند، زیرا «او سهم بیشتری از پول را نسبت به ژنرال‌ها می‌گرفت.»

این روزنامه‌نگار تحقیقی طرحی را ارائه می‌کند که بنا بر گزارش‌ها برای سودجویی «زلنسکی» و مقام‎های اوکراینی استفاده می‌شود؛ اختلاس از کمک آمریکا به بودجه انرژی اوکراین. 

به گفته وی، چیزی که ناشناخته است این است که «زلنسکی» سوخت را از روسیه خریداری کرده است، کشوری که اوکراین و در واقع آمریکا با آن در حال جنگ هستند.

یک برآورد توسط تحلیلگران آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، دست‌کم ۴۰۰ میلیون دلار وجوه اختلاس شده در سال گذشته را تخمین زد.

یکی دیگر از کارشناسان سطح فساد در کی‌یف را با نزدیک شدن به جنگ افغانستان مقایسه کرد، اگرچه هیچ گزارش حسابرسی حرفه‌ای از اوکراین منتشر نخواهد شد.

«ولودیمیر زلنسکی» در ژانویه یک پاکسازی در دولت و ارتش اوکراین برای مقابله با فساد عمومی انجام داده بود. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *