بررسی بزرگترین رسوایی فساد در تاریخ پارلمان اروپا/ درباره اوا کایلی چه می‎دانیم؟

13:36 - 27 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۸۳۰
بررسی بزرگترین رسوایی فساد در تاریخ پارلمان اروپا/ درباره اوا کایلی چه می‎دانیم؟
دادگاه بلژیک در پی رسوایی فساد مالی در پارلمان اروپا به اوا کایلی اجازه داد تا پس از تقریبا چهار ماه به طور مشروط از زندان خارج شود.

خبرگزاری میزان - «اوا کایلی»، معاون سابق پارلمان اروپا که مظنون به فساد است، نمی‌خواهد بدون تبرئه به کشورش، یونان بازگردد. 

«کایلی»، می‎گوید: اگر نتوانم دادگاه بلژیک را متقاعد کنم که بی‌گناه هستم، هرگز به کشور خود بازنخواهم گشت. 

دادگاه بلژیک به «اوا کایلی» اجازه داد تا روز جمعه پس از تقریبا چهار ماه به طور مشروط از زندان خارج شود.

در حال حاضر «کایلی» باید با نظارت الکترونیکی در بازداشت خانگی بماند.

در رسوایی فساد اتحادیه اروپا، او آخرین مظنونی بود که دوران بازداشت پیش از محاکمه خود را در زندان گذراند. 

این ماجرا مربوط به آنچه نفوذ قطر و مراکش بر تصمیمات پارلمان اتحادیه اروپا خوانده شده، است.

مدعی العموم متهم را به فساد مالی، پولشویی و عضویت در یک سازمان جنایی متهم می‌کند. این بزرگترین رسوایی فساد در تاریخ پارلمان اروپا است.

در ادامه به چند نفر از مظنونین این پرونده اشاره شده است.

اوا کایلی


جست‎وجوی اولیه از پدر کایلی به بازداشت او در تلاش برای فرار با چمدانی پر از صد‌ها هزار یورو منجر شد. این موضوع باعث شد دخترش مصونیت دیپلماتیک خود را از دست بدهد که به او به عنوان نماینده پارلمان اروپا اعطا شده بود.

پس از جست‌وجو در اقامتگاه «کایلی» در بروکسل، کیسه‌هایی پر از اسکناس به ارزش ۱۵۰ هزار یورو کشف شد.

«کایلی» که در سن ۲۹ سالگی جوانترین نماینده تاریخ پارلمان یونان شد؛ وی از آن زمان به اتهام مشارکت در یک سازمان جنایی، فساد مالی و پولشویی متهم شد و تا روز جمعه در بازداشت پلیس بود.

از زمان بازداشت، «کایلی» پیوسته مدعی بی‌گناهی خود شده و وکیلش گفته که او از وجود کیسه‌های پول نقد که در اقامتگاهش پیدا شده بود، اطلاع نداشته است. در عوض، او انگشت اتهام خود را به سمت «فرانچسکو جورجی»، شریک زندگی خود گرفته و او را به «خیانت به اعتماد» متهم کرده است.

فرانچسکو جورجی

«فرانچسکو جورجی» شریک زندگی «اوا کایلی» و یکی از مظنونان کلیدی این رسوایی است.

بر اساس پروفایل لینکدین «جورجی»، وی دارای مدرک علوم سیاسی از دانشگاه میلان و از سال ۲۰۰۹ به عنوان دستیار پارلمانی معتبر مشغول به کار بوده است. 

«جورجی» تحت ریاست «پانزری» و «کوزولینو» در هیئت پارلمان برای روابط با کشور‌های مغرب موسوم به DMAG کار می‌کرد، که مراکش، الجزایر، لیبی، موریتانی و تونس را پوشش می‌دهد.

گمان می‌رود «جورجی» از زمان بازداشتش در دسامبر، نگرش مشترکی را با مقامات بلژیکی اتخاذ کرده است و جزئیات کلیدی در مورد چگونگی گسترش پیوند در پشت صحنه را به اشتراک گذاشته است. 

این دستیار ایتالیایی با متهم کردن «آندره آ کوزولینو»، رئیس سابق خود و «مارک تارابلا» به دریافت پول نقد سعی کرد به تبرئه «کایلی» کمک کند.

وکلای «کایلی»، «جورجی» را به دلیل دخالت دادن این قانونگذار در معاملات مخفیانه خود با پانزری و تبدیل او به یک قربانی ناخواسته مقصر می‌دانند.

«جورجی» در اواخر فوریه از زندان آزاد شد و یک دستبند الکترونیکی به او متصل شد.

او بلافاصله پس از این رسوایی اخراج و شغل خود را در پارلمان اروپا از دست داد.

پی‎یر آنتونیو پانزری

پس از بازداشت «پانزری» در ۹ دسامبر (۱۸ آذر)، پلیس بلژیک ۶۰۰ هزار یورو پول نقد در خانه او در بروکسل و ۱۷ هزار یورو در خانه خانوادگی او درمنطقه «لمباردی» ایتالیا کشف کرد.

طبق گزارش روزنامه ایتالیایی Corriere della Sera در ۲۲ دسامبر، «پانزری» و خانواده‌اش همچنین دارایی‌های قابل توجهی از جمله حساب‌های بانکی مشترک و املاک و مستغلات داشتند که نمی‌توان آن‌ها را تنها با درآمد یک نماینده پارلمان اروپا که ۱۰ سال در این سمت فعالیت کرده، به دست آورد.

«پانزری» مظنون است که واسطه اصلی بین پارلمان اروپا و پول نقدی است که ادعا می‌شود توسط قطر و مراکش ارائه شده است. 

وی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ ریاست هیئت روابط با کشور‌های مغرب و سپس ریاست کمیته فرعی حقوق بشر را برعهده داشت. وی در سال ۲۰۱۹ پارلمان اروپا را ترک کرد.

نیکولو فیگا تالامانکا

«نیکولو فیگا تالامانکا»، با ملیت ایتالیایی نیز در ۹ دسامبر بازداشت و به مدت ۵ روز در بازداشت بود و سپس با یک ردیاب الکترونیکی آزاد شد. با این حال، از آن زمان این تصمیم لغو شد و از ۲۷ دسامبر تا اواحر فوریه، فیگا-تالامانکا دوباره در بازداشت بود.

«فیگا تالامانکا» رئیس سازمان غیردولتی «بدون صلح عدالت وجود ندارد» است که توسط سیاستمدار ایتالیایی و نماینده سابق پارلمان اروپا، «اما بونینو» تأسیس شد و بر مسائل حقوق بشر و حاکمیت قانون تمرکز دارد.

این سازمان مظنون به پرداخت پول به نمایندگان پارلمان اروپا است.

مارک تارابلا

«مارک تارابلا» یک نماینده پارلمان بلژیکی است که از زمان انتخابش در سال ۲۰۰۴ تا زمان فوران رسوایی فساد در دسامبر که عضویتش به حالت تعلیق درآمد، در کنار این گروه سوسیالیست بود. 

«تارابلا» همچنین در هیئت پارلمان برای روابط با کشور‌های عربی که قطر را پوشش می‌دهد، حضور داشت. 

آندره‌آ کوزولینو

«آندره‌آ کوزولینو» یک نماینده ایتالیایی پارلمان اروپا است که اولین بار در سال ۲۰۰۹ انتخاب شد.

وی مانند «تارابلا»، «کوزولینو» در ماه دسامبر به عنوان یک مظنون احتمالی ظاهر شد، اما تا زمانی که مصونیت پارلمانی او در فوریه لغو شد، بازداشت نشده بود.

دیگر افرادی که در این رسوایی نقش احتمالی داشتند

علاوه بر این شش نام، طیف وسیع تری از شخصیت‌های فرعی وجود دارد.

در جریان موج بازداشت‌های دسامبر، دو مرد دیگر بازداشت و سپس بدون هیچ اتهامی آزاد شدند: «الکساندروس کایلیس»، پدر اوا کایلی، که بنا بر گزارش‌ها با یک چمدان پر از پول نقد در هتل سوفیتل در بروکسل بازداشت شد؛ و «لوکا ویسنتینی»، دبیر کل کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری بین المللی (ITUC)، که پذیرفت ۵۰ هزار یورو کمک مالی از طرف سازمان «مبارزه با مصونیت از مجازات» پذیرفته است.

نام «ماریا آرنا»، نماینده پارلمان بلژیک نیز پس از پلمپ دفتر دستیار وی توسط پلیس بلژیک بر سر زبان‌ها افتاد. «آرنا» هرگونه ارتباط با قطر را تکذیب کرده و از رسانه‌های اجتماعی برای انتقاد از خبرنگاران به دلیل گزارش آن‌ها استفاده کرده است. پس از اینکه مشخص شد که وی از سمت خود به عنوان رئیس کمیته فرعی حقوق بشر پارلمان اروپا استعفا کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *