مقام‌های ارشد اروپایی هدف جاسوس افزار رژیم صهیونیستی قرار گرفتند

14:35 - 22 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۷۴۰۵
چند مقام اروپایی با جاسوس افزار ساخت یک شرکت صهیونیستی هدف قرار گرفتند.
«رویترز» در گزارشی می‎گوید که مقام‌های ارشد کمیسیون اروپا، سال گذشته هدف جاسوس افزار ساخت یک شرکت صهیونیستی قرار گرفتند.
 
به گزارش «رویترز»، دو مقام اتحادیه اروپا و اسناد بررسی شده توسط «رویترز»، می‎گویند مقام‌های ارشد کمیسیون اروپا سال گذشته با نرم افزار جاسوسی طراحی شده توسط یک شرکت جاسوسی رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفتند.
 
بر اساس یکی از اسناد، «دیدیه ریندرز»، سیاستمدار ارشد بلژیکی که از سال ۲۰۱۹ به عنوان کمیسر عدالت اروپا خدمت کرده است، از جمله افراد مذکور بود.
 
براساس این سند و گفته یکی دیگر از افراد نزدیک به این موضوع، حداقل چهار کارمند دیگر کمیسیون عدالت اروپا نیز هدف قرار گرفتند.
 
این دو مقام اتحادیه اروپا بدون ارائه جزئیات تایید کردند که کارکنان این کمیسیون هدف قرار گرفته‎اند.
 
این منابع می‎گویند که کمیسیون اروپا پس از آن که اپل در ماه نوامبر به هزاران دارنده گوشی آیفون پیامی مبنی بر هدف قرار گرفتن از سوی مهاجمان تحت حمایت یک دولت هشدار داد، از این موضوع مطلع شد.
 
این نخستین باری بود که اپل هشدار انبوه مبنی بر قرار داشتن کاربران در تیررسی هکر‌های دولتی داده بود.
 
دو مقام مذکور گفته‎اند که این هشدار‌ها باعث نگرانی فوری کمیسیون اروپا شد.
 
در ایمیلی به تاریخ ۲۶ نوامبر (۵ آذر ۱۴۰۰) که توسط «رویترز» بررسی شد، یک کارمند ارشد فناوری پیامی را برای همکارانی که سابقه کار در مورد ابزار‌های هک رژیم صهیونیستی را داشتند، ارسال و درخواست کرد که مراقب هشدار‌های بیشتر اپل باشند.
 
این کارمند در ایمیلی که توسط «رویترز» بررسی شده است، آورده است «با توجه به ماهیت مسئولیت‌های شما، شما یک هدف بالقوه هستید.»
 
«رویترز» اعلام کرد که قادر به تعیین این که چه کسی از نرم افزار‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی برای هدف قرار دادن «ریندرز» و همکارانش در «بروکسل» استفاده کرده است؛ آیا این تلاش‌ها موفقیت آمیز بوده است یا خیر؛ و اگر چنین است، هکر‌ها در نتیجه چه چیزی ممکن است به دست آورده باشند، ناکام بود.
 
«ریندرز» و سخنگوی وی و سخنگوی کمیسیون اروپا از اظهارنظر در این باره خودداری کردند؛ اپل نیز از اظهار نظر خودداری کرد.
 
محققان امنیتی گفته‌اند که دریافت‌کنندگان این هشدار‌ها بین فوریه و سپتامبر ۲۰۲۱ با استفاده از نرم‌افزار «ForcedEntry»، یک نرم‌افزار پیشرفته که توسط «NSO Group» شرکت نظارت سایبری رژیم صهیونیستی برای کمک به آژانس‌های جاسوسی خارجی جهت کنترل از راه دور و نامحسوس آیفون‌ها هدف قرار گرفتند.
 
«رویترز» پیشتر گزارش داده بود که یک فروشنده کوچک‌تر جاسوس افزار صهیونیستی به نام «QuaDream» نیز ابزار تقریباً مشابهی را به مشتریان دولتی فروخته است.
 
«NSO Group» در بیانیه‌ای ادعا کرد که مسئولیتی در قبال تلاش‌ها برای هک ندارد و هدف‌گیری توصیف شده توسط «رویترز» با ابزار این شرکت نمی‌تواند اتفاق بیفتد؛ «QuaDream» نیز از اظهار نظر خودداری کرد.
 
شرکت «NSO» با چند پرونده قضایی متداخل روبرو است.
 
به گفته دو منبع اتحادیه اروپا، کارشناسان فناوری اطلاعات دستکم برخی از تلفن‌های هوشمند این مقامات را برای نشانه‌هایی از دستکاری بررسی کردند، اما نتایج قطعی نبود.
 
«رویترز» نیز نتوانسته است تعیین کند که آیا کمیسیون اروپا همچنان در حال بررسی این موضوع است یا خیر.
این خبر در حالی منتشر شد که اتحادیه اروپا به تبعیت از آمریکا، بررسی دقیق فروشندگان نرم افزار‌های جاسوسی مانند «NSO» آغاز کرده است.
 
به گفته «سوفی این ولد»، قانونگذار اتحادیه اروپا، پارلمان اروپا قرار است در ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین ۱۴۰۱) کمیته تحقیقی را برای بررسی استفاده از نرم افزار نظارتی در کشور‌های عضو اروپایی راه اندازی کند.
 
وی گفت که از هدف قرار گرفتن مقامات کمیسیون اروپا بی اطلاع بوده و این خبر را «دینامیت» خوانده است.
 
این کمیته پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر هک شدن تلفن‌های سیاستمداران ارشد مخالف در لهستان و منتقدان در مجارستان با نرم افزار‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفتند، تشکیل شد.
 
مقام‎های لهستانی و یکی از قانونگذاران حزب حاکم مجارستان اذعان کرده‎اند که دولت‌های مربوطه آن‌ها نرم افزار شرکت «NSO» را خریداری کرده‎اند؛ با وجود این، هر دو کشور هر گونه تخلف در رابطه با اتهامات جاسوسی داخلی را رد کرده‎اند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *