آغاز ثبت‌نام مجدد خودرو از اردیبهشت

11:59 - 24 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۳۱۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
آغاز ثبت‌نام مجدد خودرو از اردیبهشت
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ثبت‌نام خودرو از اردیبهشت مجددا آغاز خواهد شد، گفت: هدف ما تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال‌جاری است.

خبرگزاری میزان _ رضا فاطمی امین در برنامه صف اول در رابطه با عملکرد وزارت صمت برای تحقق شعار سال گفت: خوشبختانه در این ۲ حوزه، کار‌هایی را از سال قبل آغاز کرده ایم که نتایج قابل توجهی به دست آمده است، در آماری که بانک مرکزی به لحاظ رشد اقتصادی منتشر کرده است در پاییز ۱۴۰۱ رشد بخش صنعت ۱۱/۶ بود که از سال ۹۶ به بعد بی‌نظیر است و در ۹ ماه سال، این رشد ۸ درصد شد یعنی هر فصل زیاد می‌شود که بیش از ۲ برابر کل اقتصاد کشور است.

وزیر صمت افزود: در بخش معدن که در سال ۱۴۰۰ رشد منهای یک درصد بود در ۹ ماه سال گذشته، ۲/۹ درصد شد یعنی تقریبا رشد سه تا چهار درصدی را در رشد تولید بخش معدن شاهد بودیم.

وی با تاکید به اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری اتفاقات بسیار خوبی افتاده است، اظهار کرد: در پاییز ۱۴۰۱ رشد سرمایه‌گذاری در خرید ماشین‌آلات برای بخش تولید، ۲۸ درصد رشد داشت که از سال ۹۰ بی‌نظیر است، این یعنی اینکه رشد تولید بیانگر این است که اتفاقات خوبی در اقتصاد در حال رخ دادن است و تولید بالا می‌رود، اما رشد سرمایه‌گذاری می‌گوید آینده خوبی در پیش است.

فاطمی امین با اشاره به اینکه ۲ تورم در کشور وجود دارد، یکی تورم مصرف‌کننده که عموم مردم با آن سرو کار دارند و یک تورم تولیدکننده است، گفت: یعنی تولیدکنندگان هم برای مواد اولیه با تورم مواجه هستند؛ تورم بخش معدن در تابستان ۱۴۰۰، ۱۱۶ درصد، در پاییز گذشته ۲۵ درصد، در صنعت ساخت، ساخت کالا تابستان ۱۴۰۰، ۸۰ درصد تورم تولیدکننده داشتیم که این عدد در پاییز به ۳۴ درصد رسید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در مورد تورم مصرف‌کننده هم چند گروه کاری به طور مشخص در حوزه کار ماست، مثلا موادغذایی در حوزه کار ما نیست، اما پوشاک، لوازم‌خانگی، خودرو کار ماست در همه موارد می‌بینید تورم مصرف‌کننده در بخش پوشاک کاهشی بوده و در آخر سال گذشته از میانگین تورم کشور پایین‌تر بوده یعنی ما در پوشاک، لوازم‌خانگی و مبلمان تورم داشته ایم، اما تورم آن‌ها کمتر از میانگین تورم اقتصاد است.

وی همچنین گفت: در مورد شعار سال، در حوزه رشد تولید سال گذشته آماری که تاکنون منتشر شده، ۹ ماهه بیش از ۲ برابر کل اقتصاد در بخش صنعت رشد داشته ایم، معدن از یک منفی به مثبت قابل توجه تغییر کرده، تورم تولیدکننده را تخصصی می‌گذاریم کنار، تورم مصرف‌کننده هم در بخش ما کمتر از تورم کل کشور بوده، پس ما هم در تولید و هم در تورم، نتیجه قابل توجه داشتیم این‌ها آماری است که مرکز آمار و بانک مرکزی منتشر می‌کنند.

فاطمی امین افزود: مهم‌ترین کاری که امسال داریم این است که روند را تضمین کنیم، تداوم داشته باشد و رشد پیدا کند یعنی آن ۸ درصد نه تنها کمتر نشود بلکه رشد داشته باشد؛ ۲ برنامه متناسب با شعار سال در آوردیم، یک برنامه مهار تورم، همان طرح‌های قبلی ماست، اما کمی کامل‌تر شد و یک تورم برای رشد تولید؛ این ۲ برنامه را در یک حوزه محدودی برای اظهار نظر هفته آینده برای همه علاقمندان منتشر می‌کنیم. ما امسال رویکردی را توجه داریم، آن هم حکمرانی مردمی و مشارکتی است یعنی مردم در سیاست‌گذاری‌ها وبرنامه‌ریزی‌ها درگیر شوند، هفته آینده این را منتشر می‌کنیم.  

وزیر صمت با بیان اینکه دهه ۹۰، دهه خوبی به لحاظ اقتصادی نبود، گفت: در دهه ۹۰ متوسط رشد اقتصادی کشور یک درصد بوده، نکته اول این یعنی اینکه درآمد‌ها ممکن است کسی حقوقش ۲ برابر شده، اما تورم در آن وجود دارد، پس سرانه درآمد واقعی خیلی زیاد نشده، نکته دوم ما در این دهه تورم‌های بالایی داشتیم، تورم خاصیت انباشتی دارد، اینکه شما سال ۹۷ تورم دارید دوباره سال ۹۸، اثر تورم ۹۷ بر روی ۹۸ هم است، زیرا شما در ۹۷ یک بخشی از قدرت خرید را از دست دادید، ۹۸، بخش دیگر و ۹۹ از دست داده‌اید، پس ما وقتی ۱۰ سال تورم بالا داریم انگار هر سال بخشی از قدرت خرید کم می‌شود وقتی به پایان ۱۰ سال می‌رسیم این‌ها همه با یکدیگر جمع شده است، بدتر از آن این است که ما از سال ۹۷ به بعد ۵ سال تورم بالای ۳۰ درصد داشتیم که در تاریخ ایران بی‌نظیر است یعنی ما در سال ۷۴ و سال ۹۱ تورم بالایی داشتیم، این یعنی خاصیت انباشتی، یعنی ذره ذره قدرت خرید کم شده و اثر آن را در سال ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ یکباره نشان می‌دهد.  

وی با بیان اینکه بر تولید تمرکز کرد، اظهار کرد: تولید بهترین روش برای توزیع درآمد در جامعه است وقتی تولید بالا می‌رود، اشتغاال بالا می‌رود، وقتی اشتغال ایجاد شد افراد درآمدشان افزایش پیدا می‌کند و می‌توانند خرید کنند و به نوعی تراز مصارف خانوار بهبود پیدا کند، حسی که مردم دارند حس کاملاً درستی است اینکه معیشت شان دچار مشکل است، علت اینکه ما ۱۰ سال تولیدمان به شدت رشد کمی داشته و تا تولید رشد نکند آن مسائل حل نخواهد شد.

واردات خودرو‌های کارکرده در دستور کار قرار دارد

فاطمی امین همچنین درخصوص صنعت خودرو گفت: در صنعت خودرو چندین چالش وجود دارد حتی در یکی از برنامه‌ها مجری از من پرسید شما به مافیا معتقد هستیم گفتم بله، ما در خودرو یک و نیم میلیون مافیا داریم، روند تولید خودرو را نگاه کنید ما از سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۰ هر سال کمتر از یک میلیون دستگاه تولید کرده ایم و تازه آن یک میلیون دستگاه خودرو، ۲۰۰ هزار خودرو ناقص بوده پس چهار سال ما کاهش تولید داشتیم و یک تقاضای انباشته‌شده داریم، در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل آن ما ۳۹ درصد رشد تولید خودرو داریم و تولید رسید به یک میلیون و ۳۵۰ هزار، پس ما در مورد خودرو که اشاره شد یک مشکلی داریم که کمبود عرضه تولید خودرو بوده است.

وزیر صمت افزود: مشکل دیگر اینکه ما در بازار خودرو ۲ مسئله را همزمان داریم که این‌ها با عرضه بیشتر و مالیات بر عایدی سرمایه قابل حل است، یک مسئله اینکه وقتی این شکاف زیاد می‌شود بین عرضه و تقاضاً خودرو خاصیت حفظ ارزش پول پیدا می‌کند پس وقتی مردم انتظار تورم دارند وقتی قیمت ارز بالا می‌رود دنبال این هستند که این دارایی را بنحوی حفظ کند، یکی از گزینه‌های خوب خودرو است، پس ما یک تقاضای کاذب را با آن مواجه می‌شویم، از یک طرف چهار سال تولید زیر یک میلیون، در حالی که تقاضای جامعه بالای یک میلیون است، واردات در این چهار سال نداشتیم، قیمت ارز بالا ر فته و ویژگی خودرو که یک کالای جانشین و حفظ ارزش پول می‌کند این موضوع تقاضا را بیش از حد بالا برده و با عث ایجاد شکاف می‌شود.  

وی اضافه کرد: بعضی از خودروسازان به ویژه آن‌هایی که مونتاژ کار هستند واقعاً به التهابات بازار دامن می‌زند مثلا مواردی بود خودرو می‌فروختند و بعد بقیه را سکه می‌گرفتند مثلا می‌گفتند خودرو ۶۴۰ میلیون تومان و فلان قدر سکه هم بدهید، یا مثلا ثبت‌نام می‌کردند می‌گفتند از هشت صبح شروع ثبت‌نام است هر کس ثبت‌نام می‌کند باید همان موقع هم ۸۰۰ میلیون تومان پول دهد و ساعت هشت و ربع هم تمام می‌شد، چه کسی می‌توانست سریع ثبت‌نام کند و مبلغ را واریز کند پس یک عدم شفافیتی در عرضه وجود داشت که این را حل کردیم و حل این شفافیت‌ها مافیا را به حرکت در می‌آورد یک کاهش تولیدی وجود داشت که به خدا رو شکر به آن رسیدیم.

فاطمی امین با اشاره به برنامه خودروسازان برای تولید ۲ میلیون دستگاه خودرو در سال‌جاری، اظهار کرد: ما بر روی یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه برنامه‌ریزی کرده ایم، از آن طرف بحث واردات را پیگیر هستیم واردات سال گذشته فراز و نشیب‌هایی داشت به لحاظ اینک چندین سال از سال ۹۷ واردات ممنوع بود چالش‌های زیادی وجود داشت، قانونی داریم مربوط به سال ۷۱ است که محدودیت‌های شدیدی را برای واردات ایجاد می‌کند، خوشبختانه از یکی از مراجع حاکمیتی، مصوبه‌ای گرفتیم که این مانع را برداشت از طرفی ما بر روی بحث واردات خودرو‌های کار کرده کار می‌کنیم و در دستور کار ما قرار دارد به نظر ما بحث واردات خودرو‌های نو و کارکرده در کنار افزایش تولیدی که ما امسال خواهیم داشت می‌تواند به تعادل بازار کمک کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه مصوبه واردات خودرو در حال انجام است، تصریح کرد: محدویت‌هایی بوده که در طول سالیان گذشته یک مقرراتی گذاشته شده و در شرایطی بوده که تحریم وجود نداشته، حالا ما می‌خواهیم در این شرایط خودرو وارد کنیم بیش از ۱۰ مورد را یک به یک رفته ایم حتی یک مورد را مجلس مصوبه گرفتیم و موارد مختلف را اصلاح کردیم که برخی موارد نهایی شد که کار انجام شود، پس ما معتقدیم یک با افزایش عرضه خودرو و تولید خودرو که پارسال اتفاق افتاد و امسال هم برنامه قابل توجهی داریم، دو، واردات خودرو‌های نو و کارکرده و تکمیل قواعد مالیاتی کشور، قانون مالیات بر عایدی سرمایه که در مجلس وجود دارد و نمایندگان تا حدی به آن پرداخته اند تقاضا داریم تصریح شود، این ضلع می‌تواند مسئله را حل کند.

قیمت خودرو در بازار کاذب است 

وی همچنین با تاکید بر اینکه قیمت خودرو‌های موجود در بازار کاذب است، افزود: خودرو شاهین کمتر از ۴۰۰ میلیون قیمت کارخانه‌ای است در بازار ۷۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود هفته آینده کسانی که قبل از سال ثبت‌نام کردند برای دریافت خودرو در طرح جدید شروع به تحویل خودرو شاهین می‌شود و تا سه ماه دیگر کسانی که ثبت‌نام کرده اند به آن‌ها خودرو تحویل داده خواهد شد، دوباره در اردیبهشت ثبت‌نام جدید خواهیم داشت پس این قیمت ۷۰۰ میلیون از کجا می‌آید این همان مافیا است، یعنی یک تقاضا در مردم است.

فاطمی امین گفت: در مورد خودرو شاهین، اوایل سال گذشته روزی ۶۰ دستگاه تولید می‌شد امسال روزی ۲۵۰، تولید می‌شود اصلا منطقی نیست این قیمت ها، ۲ عامل از دو طرف می‌آید یک عامل، مردم هستند که یک تقاضای واقعی دارند در بخشی از جامعه تقاضای کاذب ایجادشده، طرف دیگر، مافیاست که دوست ندارد این قیمت‌ها بشکند، زیرا نفع می‌برند. در حالی که قیمت‌هایی که گفته می‌شود به چند همکار سپرده ام تماس می‌گیرند، خیلی جالب است تماس می‌گیرند و می‌گویند این خودرو را می‌خواهم بفروشم و می‌گویند فروختم یعنی نشان می‌دهد که قیمت‌سازی‌هایی صورت می‌گیرد.

وزیر صنعت در رابطه با حل مشکل قیمت‌سازی‌ها افزود: باید برای حل مشکل تولید را باید بالا ببریم و در کنار آن بر مساله واردات متمرکز شویم.

وی گفت: امیدواریم امسال فاصله قیمت خودرو در کارخانه با بازار آزاد حل شود. اتفاقاتی افتاد ما ۲ رویکرد داریم در مقابله با تحریم یک رویکرد دور زدن تحریم هاست، سال گذشته عمدتاً این مبنا قرار می‌گرفت، نتیجه این بود که نشان دادم در چهار سال متوالی تا ۱۴۰۰ تولیدات به شدت پایین و یک پنجم تولید هم ناقص تولید شد سال گذ شته با اینکه ما بلافاصله بعد از ۱۴۰۰ بودیم که افت تولید بود و کاهش خودرو‌های ناقص یکباره ۳۹ درصد رشد را نشان داد بعضی از خودرو‌ها ۱۱۰ درصد مجموع ۳۹ درصد که این رشد پایدار است و امسال تقویت می‌شود و یک عده از این قضیه زیان می‌برند.

فاطمی امین ادامه داد: ما به سمت افزایش ساخت داخل می‌رویم و تاکید می‌کنیم به مولفه‌های داخلی، این‌ها به تولید ما پایداری می‌دهد یعنی نباید تولید ما در هر محصولی آنقدر متاثر از تکان‌های خارجی باشد یعنی اگر قیمت ارز بالا و پایین باشد یا یک تحریمی اعمال شود و سیستم به هم بریزد، این شرایط را یک عده از آن نفع می‌برند و قطعاً مقابله می‌کنند و قطعا ما و مردم موفق می‌شویم، اینکه شما می‌گویید چه زمانی اتفاق می‌افتد برآورد من این است که از اواسط امسال حداقل در بسیاری از خودرو‌ها و تا پایان سال برای همه خودرو‌ها این شرایط را نخواهیم داشت، زیرا برآورد‌های ما نشان می‌دهد که تقاضای جامعه با مجموع واردات و تولید می‌تواند امسال به حد تعادل عرضه و تقاضا برسد، پیشنهادم این است که مردم در مورد خرید دقت کنند یعنی قیمت سازی‌های کاذب را خیلی متمرکز نباشند.

وزیر صمت تصریح کرد: در مورد خودرو تا آبان سال گذشته، تورم آن کاهشی بود، نمودار‌ها مشخص است، اما از آبان و آذر به بعد که چالش‌های ارزی و جنگ ارزی اتفاق افتاد طبیعتاً آن فاصله را ایجاد کرد یعنی فاصله بین قیمت کارخانه و قیمت بازار و همان فضا را برای هم آن تقاضای کاذب ایجاد کرد و هم برای فرصت‌هایی دلالی.

پیش‌بینی تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال‌جاری 

وی به وضعیت تولید خودرو در سال گذشته اشاره کرد و افزود: سال گذشته یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه تولید شد امسال آن برنامه‌ای که خودروسازان به ما داده اند برنامه ماهانه که ما هفته بعد برنامه هفتگی را می‌گیریم و هر هفته کنترل می‌کنیم بیش از ۲ میلیون دستگاه است آن چیزی که ما بر روی آن حساب کردیم کف آن یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است، اما برآورد ما این است که بالاتر از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تولید کنیم.

فاطمی امین ادامه داد: ساز و کار نوبت دهی را شروع کرده ایم یعنی می‌خواهم اطمینان دهم همه کسانی که در این ساز و کار ثبت‌نام می‌کنند به آن‌ها خودرو خواهد رسید، قبلا ۲۰ هزار خودرو عرضه می‌شد چند میلیون ثبت‌نام می‌کردند به عده کمی خودرو می‌رسید و دوباره قرعه کشی دیگر، افرادی بودند که می‌گفتند بیش از ۲۰ بار در قرعه‌کشی شرکت کرده ام و برنده نشده ام، اما در سیستم جدید ما قرعه‌کشی را به طور کامل کنار گذاشتیم و روش نوبت‌دهی را شروع کردیم بعضی از خودرو‌ها تقاضای کمتری داشته اند از هفته آینده تحویل خودرو، به نوعی قرارداد‌ها آغاز خواهد شد، دوباره در اردیبهشت ثبت‌نام مجددی خواهیم داشت این ثبت‌نام همه با روش نوبت‌دهی است یعنی هر کسی ثبت‌نام می‌کند خودرو خواهد گرفت.

وزیر صمت در رابطه با زمان تحویل خودرو‌ها نیز گفت: بعضی از خودرو‌ها که متقاضی بیشتر دارد دیرتر تحول داده می‌شود، البته می‌توانند جا‌به‌جا کنند ما در نیمه دوم سال هم به سمت این می‌رویم که فروش قسطی خودرو را فراهم کنیم، ما در سال گذشته در مورد خودرو‌های سایپا در مهر قرعه‌کشی از بین رفت یعنی مهر سال گذشته هر کسی ثبت‌نام می‌کرد به یک زمان سه ماهه یا چهار ماهه تحویل می‌گرفت، اما ما در سال‌جاری برنامه‌ریزی می‌کنیم که در نیمه دوم سال فروش قسطی و لیزینگی را هم شروع می‌کنیم.

این مقام مسئول درخصوص حساب‌های وکالتی اضافه کرد: در حساب وکالتی، اتفاق بدی افتاد بعضی از بانک‌ها حساب‌های وکالتی را باوجود اینکه متقاضی می‌خواست انصراف دهد پولش را پس نمی‌دادند ما با بانک مرکزی مکاتبه کردیم، متاسفانه بعضی از بانک‌ها این کار را انجام می‌دادند که در دوره‌های بعد ما به آن بانک‌ها اجازه نخواهیم داد که در طرح‌ها مشارکت کنند، پول به حساب خودروساز واریز نمی‌کرد، اگر در حساب سپرده مدت‌دار بود که سودش را خود فرد می‌گرفت، اما بانک‌ها هم ذیفنع می‌شوند.

به گفته فاطمی امین خودرو یک صنعت بیمار تحت درمان است نمی‌توانیم بگوییم الان وضعیت خوبی دارد یعنی خود بنده به عنوان وزیر صمت، نخستین منتقد خودروسازان هستم جلسات متعددی را می‌گذارند ایراد و پیگیری می‌کنند، اما این صنعت رو به بهبود است یعنی الان وضعیت مناسبی ندارد، اما تحت درمان است.

وی با بیان اینکه وضعیت تولید خودرو بسیار خوب است، افزود: سه تا از شرکت‌های مونتاژ کار که تقریباً ۲۰ درصد بیشتر از ساخت داخل سال‌های قبل نداشتند امسال به بالای ۴۰ درصد ساخت داخل می‌رسد که وابستگی آن‌ها را به ارز کم می‌کند، ما تاکید کردیم به جای اینکه خودرو خارجی وارد کنیم داخلی‌سازی کنیم رویکرد را عوض و دانش‌بنیان کردیم، یک پلتفرم ایرانی باشد و آن را توسعه دهیم این خیلی متفاوت است. رویکرد سوم و آن چیزی که ما بر روی آن متمرکز می‌شویم نکته اینجاست که ما باید محصولی با طراحی ایرانی داشته باشیم و آن را توسعه دهیم ضمن اینکه این منافعی را بر هم می‌زند.  

وزیر صمت ادامه داد: پایداری تولید بحث دوم است که علاوه بر اینکه تولید بالا می‌رود پایدار باشد، نکته سوم بحث رضایت مشتریان است رضایت فقط بر روی کیفیت نیست که مهم است، اما خدمات پس از فروش نحوه تعامل بر روی این قضیه است.

وی گفت: ما از سال گذشته شروع کردیم و امسال حساسیت‌های خاصی را اعمال می‌کنیم حتی موردی بوده که مراجعه کردند خودرو ایراد داشته و من شخصاً خودم کار را پیگیری کردم، پس محور سوم رضایت مشتری است، بحث بعدی عرضه محصولات جدید است که امسال برای نخستین بار ۹ محصول جدید تولید خواهند شد، مثل خودروی ری که پارسال رونمایی شد امسال عرضه می‌شود به طور انبوه مانند اطلس یا محصولات جدیدی را داریم که عرضه خواهد شد.

مشکل حساب‌های وکالتی پیگیری می‌شود

فاطمی امین همچنین اعلام کرد: افرادی وجود دارند که تاکنون نتوانسته اند پولشان را از حساب‌های وکالتی پس گیرند، تقریباً هر روز برای حل مشکل این افراد پیگیر هستیم و امیدواریم بانک‌ها به مسئله مشتری‌مداری توجه کنند و کسانی که مایل هستند پولشان را پس بگیرند بانک‌ها این کار را انجام دهند.

وزیر صمت همچنین افزود: هفته آینده دعوت نامه ارسال و فراخوان داده می‌شود کسانی که در طرح خودروی تولید داخل ثبت‌نام کرده‌اند اگر نوبت‌شان تا پایان تابستان است با آن‌ها قرارداد بسته می‌شود و آن‌هایی که از مهر به بعد هستند می‌توانند پول را از مسدودی خارج کنند، اما نوبت حفظ خواهد شد پس آن کسانی که در ۶ ماهه نخست امسال خودرو تحویل می‌گیرند عملا پول به حساب خودرو ساز واریز می‌شود با آن‌ها قرارداد منعقد می‌شود و قیمت خودرو نیز مشخص خواهد بود ضمن اینکه زمانبندی تحویل دارد.

وی همچنین اضافه کرد: طبق قانون ساماندهی صنعت خودرو، در ماده ۴ آن، چند شرط بیان شده است، این قانون است و دست ما نیست یکی از شرط ها، این است که کسی که وارد می‌کند باید شبکه خدمات پس از فروش داشته باشد؛ هم اکنون بیش از ۳۰ شرکت نهایی شده، الان نزدیک به صد هزار خودرو ثبت سفارش شده و ۱۳ شرکت در مراحل پایانی هستند که از هفته آینده عرضه‌ها انجام خواهد شد، در بین این‌ها هستند که خودشان شبکه ندارند و می‌روند با یک شرکتی که شبکه خدمات پس از فروش دارد قرارداد می‌بندند پس الزام نیست خود وارد کننده خدمات پس از فروش داشته باشد، زیرا واردکنندگان ممکن است کار تجاری کنند و زیر ساخت نداشته باشد بنابراین اگر همین واردکنندگان اعلام کنند که فلان شرکت خدمات دارد آن متعهد می‌شود این خودرو‌ها را خدمات دهد.

انتهای پیام/


نادربلوچ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
0
0
من یکسال دارم ثبت نام میکنم حدودا پانزده سال ماشین ندارم نه پلاک بنامم هست تاحالا برنده نشدم بعدکلی قرض و وام باهزاربدبختی گرفتم ۱۰۰میلیون توی حساب وکالتی یکماه بلوکه بود آخرسریع زده عدم احراز من متوجه نشدم ایرانخودروهنوزاعلام نکرده چطورزده عدم احراز
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *