اسلام هراسی؛ عامل فروپاشی تصویر ادعایی چندفرهنگی کانادا

9:11 - 22 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۰۲۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اسلام هراسی؛ عامل فروپاشی تصویر ادعایی چندفرهنگی کانادا
در پنج سال گذشته، مسلمانان در کانادا بیش از هر کشور دیگر عضو گروه هفت به دلیل اسلام هراسی و بر اثر حملات هدفمند نفرت محور کشته شدند.

خبرگزاری میزان – مسلمانان حدود ۵ درصد جمعیت کانادا را تشکیل می‌دهند، در عین حال اسلام هراسی در کانادا بحرانی در حال وقوع است؛ حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ برداشت‌های منفی درباره مسلمانان را تشدید کرد و به افزایش خشونت و تبعیض علیه جامعه مسلمانان در کانادا دامن زد.

تبعیض علیه مسلمانان و اسلام هراسی در کانادا در ماه‌های اخیر و در پی بروز بحران مهاجرت در کشور‌های غربی از جمله کانادا وارد مرحله جدی تری و خطرناک تری شده است.

داده‌های اداره آمار کانادا در مورد جرایم ناشی از نفرت گزارش شده توسط پلیس نشان می‌دهد که جرایم ناشی از نفرت از جامعه مسلمانان را هدف قرار می‌دهد، از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ حدود ۷۱ درصد افزایش یافته است.

اگرچه گزارش‌های متعددی در مورد رشد اسلام هراسی در کانادا وجود دارد، اما فقدان داده‌های دولتی بررسی این امر را دشوار کرده است؛ این در حالی است که جمعیت مسلمانان در کانادا در حال افزایش است.

در عین حال، عمده قربانیان تبعیض علیه مسلمانان در کانادا زنان هستند که در مراکز و اماکن مختلف قربانی این روند ناقض حقوق بشری می‌شوند.

بر اساس بررسی انجام شده توسط شورای مشورتی مسلمانان کانادا و دانشگاه مک مستر در بازه زمانی ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۲، سیستم مراقبت‌های بهداشتی در این کشور ناقض حقوق زنان مسلمان به عنوان بیمار است.

محققان مذکور همچنین گفتند که نتوانستند مطالعه‌ای درباره تجربیات کودکان مسلمان در مراکز مراقبت‌های بهداشتی کانادا بیابند؛ در مجموع فقدان داده ها، سبب دشوار شدن تشخیص میزان تبعیض در سیستم مراقبت‌های بهداشتی کانادا می‌شود.

آن‌ها همچنین اعلام کردند که در بررسی‌های خود موارد متعددی از تبعیض آشکار، نگرش‌های تعصب آمیز، پرخاشگری فیزیکی و نادیده گرفته شدن زنان مسلمان در مراکز درمانی و بهداشتی را مشاهده کردند.

نگرش مردم کانادا به اسلام هراسی

نظرسنجی موسسه «آنگوس رید» نشان داد که ۵۰ درصد کانادایی‌ها اعلام کردند که این کشور از مشکل اسلام هراسی رنج می‌برد و ۵۰ درصد دیگر می‌گویند که در کانادا مشکل اسلام هراسی وجود ندارد.

یافته‌های نظرسنجی دیگری از این موسسه در فوریه ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که بالاترین میزان اسلام هراسی در کانادا در کِبِک در جریان است.

سابقه حملات خشونت آمیز اسلام هراسانه در کانادا

کانادا در سال‌های اخیر شاهد موجی از حملات اسلام هراسانه خشونت بار بود؛ این روند در ماه‌های اخیر تشدید و سبب نگرانی‌های جدی شده است؛ فهرستی از این حوادث در زیر آمده است:

در ژوئن ۲۰۲۲، یک مرد با انگیزه‌های نفرت محور به یک خانواده مسلمان حمله کرد؛ وی چهار عضو این خانواده را به قتل رسانده و یک کودک را به شدت مجروح کرد.

در مارس ۲۰۲۲ مردی با تبر به قصد قتل نمازگزاران وارد مسجدی در شهر میسیساگا در جنوب انتاریو شد.

در سال ۲۰۲۰، خادم یک مسجد در منطقه تورنتو کشته شد.

در سال ۲۰۱۷، یک سفیدبرتر پندار مسلح وارد یک مسجد در کِبِک شد و شش مرد نمازگزار را به قتل رسانده و ۱۹ نفر دیگر را مجروح کرد؛ این بدترین قتل دسته جمعی در یک عبادتگاه در تاریخ کانادا بود.

شورای ملی مسلمانان کانادا در گزارش سال ۲۰۲۱ خود آورده بود که در پنج سال گذشته، مسلمانان در کانادا بیش از هر کشور دیگر گروه هفت به دلیل اسلام هراسی بر اثر حملات هدفمند نفرت محور کشته شدند.

حملات و رویداد‌های خشونت آمیز اسلام هراسانه اخیر در کانادا

کانادا در هفته‌های اخیر شاهد به راه افتادن موج جدید و تشدید شده‌ای از حملات نفرت محور اسلام هراسانه بوده است.

یک مرد ۲۸ ساله اهل تورنتو در هفته اخیر به دلیل حادثه مشکوک به اقدام با انگیزه نفرت در مسجد متهم شد.

براساس گزارش‌ها، این مرد پس از فحاشی و توهین به مسلمانان قصد داشت جمعیت مقابل مسجدی در تورنتو، مرکز استان انتاریو را زیر بگیرد.

وی همچنین ضمن هتک حرمت قرآن، مسلمانان را تهدید کرد که مسجدشان را به آتش می‌کشد.

شورای ملی مسلمانان کانادا ضمن تاکید بر لزوم مبارزه جدی با اسلام هراسی در کاناد، اعلام کرد که این حادثه که در ماه رمضان رخ داد، می‌توانست بدتر نیز باشد.

حمله مذکور تنها چند روز پس از آن رخ داد که پلیس پرونده‌ای در مورد جنایت‌های احتمالی ناشی از نفرت در تورنتو در پی تخریب یک مسجد محلی را باز کرد.

وزیر آموزش و پرورش کِبِک نیز اخیرا قانون ممنوعیت ایجاد نمازخانه در مدارس دولتی را اعلام کردند که با واکنش جدی مسلمانان مواجه شد.

در آگوست ۲۰۲۲، آژانس دولتی آمار کانادا گزارش داد که جرایم ناشی از نفرت علیه جوامع مسلمان در سراسر کانادا تنها در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۱ درصد افزایش یافته است.

چرایی رشد اسلام هراسی در کانادا

لفاظی‌های طولانی مدت علیه مسلمانان و مهاجران توسط سیاستمداران کانادایی را باید عامل اصلی رشد و تشدید اسلام هراسی در این کشور دانست.

انفعال مقام‌های کانادایی در رسیدگی به این بحران و یافتن راه حل‌های مناسب برای حل و فصل آن سبب می‌شود تا این پدیده شوم همچنان مسلمانان را در کانادا قربانی کرده و زندگیشان را در معرض خطر قرار دهد.

مقام‌های کانادایی مدعی هستند که افزایش آزار و اذیت و اعمال خشونت آمیز علیه مسلمانان گاه به گاه رخ می‌دهد، اما مسلمانان کانادا خواستار مبارزه جدی با این امر بوده و تاکید دارند که اسلام هراسی، انسان‌ها را می‌کشد.

آن‌ها تاکید دارند اقدام اخیر دولت جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا مبنی بر انتصاب نخستین نماینده ویژه در مبارزه با اسلام هراسی برای حل و فصل بحران رو به رشد و فزاینده اسلام هراسی در این کشور و تامین امنیت مسلمانان کانادا کافی نیست.

نتیجه منطقی از روند فزاینده اسلام هراسی در کانادا به عنوان مدعی حقوق بشر که در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای نشان دادن چهره چند فرهنگی موفق به جهان کرد، اینست که مسلمانان در این کشور از امنیت برخوردار نیستند و دولت کانادا نتوانسته است اسطوره یک کشور چندفرهنگی باشد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *