بحران‌های پیش روی پناهجویان اوکراینی در اروپا

11:49 - 21 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۸۸۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران‌های پیش روی پناهجویان اوکراینی در اروپا
پناهجویان اوکراینی در کشورهای اروپایی با بحران‌های بسیاری از خطر استثمار گرفته تا مشکلات مسکن مواجه هستند.

خبرگزاری میزان – پناهجویان اوکراینی در کشور‌های اروپایی با بحران‌های متعددی در زمینه‌های مختلف مواجه هستند و نهاد‌های حقوق بشری در این زمینه هشدار می‌دهند. قرار گرفتن در معرض باند‌های قاچاق انسان و استثمار جنسی یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها عنوان شده است.

استثمار پناهجویان اوکراینی در هلند

به گزارش «هلند تایمز»، سازمان‌های امدادی نگران پناهندگان اوکراینی هستند که با استثمار مشابهی مانند بسیاری از کارگران مهاجر در هلند روبرو هستند؛ یک سازمانی که علیه برده داری مدرن مبارزه می‌کند، از زمان آغاز جنگ اوکراین، به ۲۱۲ اوکراینی در هلند کمک کرده است و گزارش می‌دهد که در روتردام نیز به طور مرتب به پناهندگان استثمار شده کمک می‌کند.

در سال ۲۰۲۲ این نهاد هلندی شکایاتی از حدود هزار و ۲۰۰ پناهجوی اوکراینی که به این سازمان مراجعه کرده‌اند دریافت کرده است.

بر اساس گزارش این نهاد خیریه، تعداد زیادی از این پناهجویان در معرض خطر قاچاق انسان قرار داشته‌اند.

بسیاری از افرادی که به آن‌ها مراجعه می‌کنند از طریق رسانه‌های اجتماعی برای کار در هلند استخدام شده اند. آن‌ها مجبور شدند برای تنظیم کار به یک واسطه پول بپردازند و سپس همه چیز خراب می‌شود.

آن‌ها برخی از چالش های مشابه را با سایر کارگران مهاجر تجربه می‌کنند؛ اغلب از طریق رسانه‌های اجتماعی با این وعده که کار‌های اداری ظرف یک ماه ترتیب داده می‌شود، استخدام می‌شوند، اما آن‌ها مدتی رایگان کار می‌کنند و سپس معلوم می‌شود که حقوقی هم دریافت نمی‌کنند.

سرپناه بزرگ‌ترین نگرانی پناهجویان اوکراینی

نظرسنجی انجام شده با پناهجویان اوکراینی در سال گذشته نشان داد که سرپناه و مسکن یک نگرانی کلیدی است. به دنبال حرکت سریع برای استقبال و حمایت از پناهندگان اوکراینی در یک سال پیش، اما آن‌ها در حال حاضر با مشکلات بسیاری مواجه هستند که مسکن و سرپناه یکی از مهم‌ترین آنهاست.

علیرغم روند کلی رشد اشتغال اوکراینی‌های تازه وارد، اکثریت آن‌ها بیکار، کار در زمینه‌های نامرتبط یا کار در موقعیت‌های پایین‌تر از اوکراین را گزارش کرده‌اند.

زندگی در وضعیت نامناسب

بر اساس گزارشی از صلیب سرخ انگلیس، یک سال پس از راه‌اندازی طرح حمایت از دولت اسکاتلند، هزاران نفر از مردم اوکراین آواره شده هنوز در این کشور اقامت موقت دارند.

این موسسه خیریه هشدار می‌دهد که این اقامتگاه که شامل خطوط مسافربری است برای افرادی که از خانه‌های خود آواره شده‌اند مناسب نیست.

در این گزارش تاکید شده است: ترس، فرار، رویارویی با آینده: چگونه افرادی که به دلیل درگیری در اوکراین آواره شده‌اند در انگلیس امنیت پیدا می‌کنند، که نشان دهنده چالش‌های واکنش انگلیس به افرادی است که از جنگ اوکراین فرار می‌کنند.

استثمار جنسی

در حالی که بیش از یک سال از جنگ اوکراین می‌گذرد، اما پناهجویان اوکراینی و عمدتاً زنان و کودکان - با چالش و نبرد دیگری روبرو می‌شوند و موردی که دقیقا به طور گسترده گزارش یا شناخته شده نیست.

آن دسته از زنان و دختران اوکراینی که مجبور به فرار شدند، اغلب مورد سوء استفاده و آزار جنسی توسط قاچاقچیان، دلال‌ها و سایر شکارچیان قرار گرفته‌اند که می‌خواهند از این وضعیت خود به نفع خود استفاده کنند.

بر اساس برآورد‌های دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC)، در سال ۲۰۲۲، قربانیان اوکراینی از جمله قربانیان قاچاق انسان در اروپا بودند و پیش‌بینی می‌شود که این رقم در سال جاری به افزایش خود ادامه دهد.

از زمانی که جنگ اوکراین شروع شد، سازمان‌های خیریه و سازمان‌های مبارزه با قاچاق انسان زنگ خطر را به صدا درآورده‌اند که این دقیقاً همان چیزی است که می‌توان انتظار داشت که اتفاق بیفتد؛ قاچاقچیان و شکارچیان، زنان و کودکان آسیب‌پذیر را شکار می‌کنند و سعی می‌کنند آن‌ها را به موقعیت‌های ناامن بکشانند.

چند ماه پیش، یک جلسه استماع در پارلمان اروپا نه تنها شواهدی را فاش کرد که نشان می‌دهد اوکراینی‌ها واقعا در معرض خطر بالایی برای قرار گرفتن در دام شبکه‌های فحشا یا آزار جنسی هستند، بلکه بسیاری از آن‌ها نیز به طور فزاینده‌ای از طریق پلتفرم‌های آنلاین به کار گرفته می‌شوند.

حتی گزارش شده است که بسیاری از قاچاقچیان و دلالان به مرز لهستان و اوکراین رفتند تا زنان و دختران پناهنده اوکراینی را تحت عنوان ارائه سرپناه و شغل به داخل خودرو‌های ناشناس جذب کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *