روز ملی فناوری هسته‌‎ای|

حرکت رو به جلوی صنعت هسته‌ای/ از تولید رادیو دارو‌ها در حوزه درمان تا گام‌های موثر در تولید برق

11:17 - 20 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۶۹۱
حرکت رو به جلوی صنعت هسته‌ای/ از تولید رادیو دارو‌ها در حوزه درمان تا گام‌های موثر در تولید برق
صنعت و فناوری هسته‌ای کشورمان طی سال‎های گذشته شاهد روند جهشی در حوزه‌های مختلف و گام‌های رو به جلوی موثر در میانه مانع تراشی‌ها و سیاسی کاری‌های چندجانبه بود.

خبرگزاری میزان – با نگاهی به فعالیت صنعت هسته‌ای کشورمان، دستاورد‌های درخشان و متعددی را در حوزه‌های مختلف شاهد هستیم که ۲۰ فروردین را به عنوان روز ملی فناوری هسته ای، برجسته‌تر و مهم‌تر می‌کند.

محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد دستاورد‌های یک سال گذشته این سازمان، می‌گوید: در سال ۱۴۰۱ با تلاش گسترده همکارانمان ۱۵۹ دستاورد از جنس دستاورد‌های دانشی، فناورانه و صنعتی ثبت شد؛ این دستاورد‌ها از کار پر تحرک و اقدام نتیجه گرای سازمان حکایت دارد و نشان دهنده حرکت به سمت هدف است.

در حالی که بدخواهان ایران تصور می‌کردند که از طریق ابزار تحریم فناوری‌های نوین می‌توانند بر ایران فشار اقتصادی وارد کنند، دانشمندان ایرانی ثابت کردند که در مسیر موثر گسترش فعالیت‌های هسته‌ای در خدمت کشور و مردم ایران هستند.

سازمان انرژی اتمی ایران در همین چارچوب تامین نیاز‌های مردم کشور را از طریق فناوری‌های نوین در اولویت کار قرار داد؛ برداشتن گام‌های بزرگ در پرتودهی در حوزه تولید مواد غذایی و کشاورزی، ...، تولید رادیو دارو‌ها در حوزه درمان، سولفور زدایی در حوزه محیط زیست و برداشتن گام‌های موثر در تولید برق از انرژی هسته ای، تلاش برای شکوفاسازی صنعت معدن و شتاب گرفتن طرح احداق واحد‌های ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر، از آن جمله هستند.

سازمان انرژی اتمی همچنین برای نخستین بار سند جامع تحقیق و توسعه که بیش از ۲۰۰ پروژه مرز دانشی را هدف قرار داده، در دست تدوین دارد.

در پنجاه و سومین نمایشگاه تخصصی دستاورد‌های صنعت هسته‌ای که بهمن‌ماه گذشته افتتاح شد، طراحی و ساخت انواع سیستم‌های اندازه گیری هسته‌ای، فناوری گداخت هسته‌ای، دستیابی به دانش و فناوری کوانتوم، طراحی و ساخت انواع لیزر‌های صنعتی و پزشکی، توسعه کشاورزی با فناوری هسته‌ای، توسعه فناوری پلاسما، تولید رادیو دارو‌های تشخیصی و درمانی، تولید ۱۱۰ زیست مولکول ایزوتوپی، مدرن سازی راکتور تحقیقاتی اراک، مدیریت پسماند‌های پرتوزا، صرفه جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی ناشی از تولید برق در نیروگاه اتمی بوشهر، کاهش انتشار انواع گاز‌های آلاینده زیست محیطی ناشی از تولید برق در نیروگاه اتمی بوشهر، دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت انواع مجتمع سوخت راکتور‌های قدرت و تحقیقاتی، تولید زیرکونیوم و آلیاژ‌های نوین، غنی سازی اورانیوم با تکیه بر دانش، تخصص و تکنولوژی بومی، طراحی و تولید انواع سانتریفیوژ با دانش و مواد اولیه بومی به نمایش گذاشته شد.

این رشد و پیشرفت چشمگیر در حالی رخ داد که ورود به حوزه انحصاری فناوری‌های نوین از سمت شماری از کشور‌های غربی، حوزه‌ای ممنوعه است؛ ضمن اینکه ایران در این زمینه علاوه بر مانع مذکور تحت تحریم‌های به استناد بهانه‌های واهی قرار دارد.

مانع تراشی، سیاسی کاری، بهانه جویی، اتهام زنی و عملیات روانی علیه صنعت هسته‌ای ایران از سوی کشور‌های غربی در سال ۱۴۰۱ به اوج خود رسید و کشور‌هایی که این رویکرد‌ها را اتخاذ کردند، همزمان مدعی پایبندی به دیپلماسی با ایران بودند.

درز گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارتباط با ایران به رسانه‌های غربی و تهیه گزارش براساس منابع نامعتبر و ادعا‌های بی اساس توسط آژانس در سال گذشته مورد اعتراض کشورمان قرار گرفت.

رافائل گروسی در سفر به ایران مدعی شد که آژانس هیچ وقت به عنوان ابزار سیاسی مورد استفاده قرار نگرفته است؛ با این وجود برخی از اقدامات آژانس درباره موضوع هسته‌ای ایران همچنین مورد انتقاد است.

با این حال اتکا به داشته‌های داخلی برای ارتقای فناوری‌های نوین رویه‌ای است که در سال‌های اخیر بهره‌های زیادی برای صنعت هسته‎ای و مردم و کشورمان در پی داشته است.

حرکت در مسیر مذکور می‌تواند تامین هر چه بیشتر نیاز‌های فناورانه ایران که در سال‌های اخیر به بهانه تحریم‌ها از کشورمان دریغ شده را در پی داشته باشد و خدمت رسانی به مردم را تسهیل کند.

دستاورد‌های صنعت هسته‌ای تاکنون نیز سبب به ارمغان آوردن ترقی و پیشرفت قابل توجهی در کشور شده، از خروج ارز از کشور جلوگیری کرده و امید به کسب و دستیابی بومی آن بخش از فناوری هسته‌ای را که به بهانه تحریم از ایران دریغ شده، بیش از هر زمان دیگری دارای ظرفیت اجرایی شدن کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *