معاون رییس جمهور: سازمان انرژی اتمی ایران یکی از دستاوردهای پرافتخار انقلاب اسلامی است

17:39 - 18 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۴۶۸
معاون رییس جمهور: سازمان انرژی اتمی ایران یکی از دستاوردهای پرافتخار انقلاب اسلامی است
معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران گفت: سازمان انرژی اتمی ایران یکی از دستاوردهای پرافتخار انقلاب اسلامی است.

خبرگزاری میزان_ بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، در آستانه ۲۰ فروردین، روز ملی فناوری هسته ای، سخنران بیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز (۱۸ فروردین) تهران بود و گزارشی از دستاورد‌های کشور در حوزه صنعت هسته‌ای ارایه کرد.

اسلامی در ابتدا با تبریک و تهنیت به مناسبت سال نو و تقارن آن با ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات ملت ایران، اظهار کرد: سازمان انرژی اتمی ایران یکی از دستاورد‌های پرافتخار انقلاب اسلامی است.

وی افزود: این سازمان توانسته با خودباوری، خداباوری، اهتمام و توکل ویژه به خداوند متعال، مسیر رشد و ترقی را در راستای شکوفایی علمی و فناوری برای کشور به ارمغان آورد.

معاون رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه فناوری‌های نوین، حوزه سلطه محسوب می‌شود که این بخش در انحصار ابرقدرت‌ها و کشور‌های پیشرو قرار دارد، تصریح کرد: ورود به این حوزه از سوی این کشور‌ها ممنوع بوده و به‌همین دلیل دستیابی به فناوری‌های نوین و نوظهور همواره یک جرم محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: جرم نامگذاری کردن آن را از این باب می‌دانم که حرکت در این مسیر را با مجازات مواجه کرده‌اند. این اتفاق در حالی رخ داده که ما را از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون مورد تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه قرار داده‌اند.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران ایران افزود: تحریم‌هایی که به بهانه هسته‌ای، آن را با اتهامات واهی همراه کرده‌اند. شما در این مسیر مشاهده کرده‌اید که با عملیات سیاسی و روانی، تنش‌ها و فشار‌های خود را در سال ۱۴۰۱ به اوج رساندند.

وی گفت: هرچند که اذعان می‌کردند که به دنبال برگشتن به توافق هسته‌ای هستند و راه حل و فصل مسایل با ایران را شیوه دیپلماسی و برجام به عنوان بهترین راهکار اعلام می‌کردند، اما بازهم بر بیان و منطق خودشان پایبند نبودند و فشار‌ها را از حد گذراندند.

عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه همراه مردم عزیز کشورمان شاهد سالی پرفشار و پرتنش با رفتار‌های پیچیده بودیم، اظهار کرد: با لطف خداوند این حرکت نه تنها به نتیجه نرسید بلکه به شکل تمام عیار متوقف شد و مشاهده کردند که فشار‌های بی‌شمار حاصلی نداشته است.

ثبت ۱۵۹ دستاورد دانشی، فناوری و صنعتی

مهندس اسلامی در ادامه سخنرانی خود بیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران در آستانه ۲۰ فروردین، روز ملی فناوری هسته‌ای گفت: در سالی که گذشت همکاران ما بیش از ۱۵۹ دستاورد دانشی، فناورانه و صنعتی را ثبت کردند.

وی افزود: فناوری‌هایی که به واسطه تحریم در اختیار ما قرار نمی‌دادند؛ فناوری‌هایی که اسباب سلطه اقتصادی است و همچنین برای فشار سیاسی به‌کارگرفته می‌شود تا امرپذیر آن‌ها باشیم.

معاون رییس جمهور ادامه داد: در سالی که گذشت همکاران ما به‌صورت پرنشاط و پرتحرک توانستند دستاورد‌های جدیدی را برای کشور تحصیل کنند. به نحوی که ما بتوانیم گستره فعالیت خود را در راه خدمت به مردم عزیز بیش از پیش گسترش دهیم تا ملت ما از نزدیک بتوانند حس واقع بینانه و ملموس نسبت به فناوری هسته‌ای پیدا کنند.

اسلامی با تاکید بر اینکه القای مستمر آن‌ها همواره این بوده که جمهوری اسلامی ایران هیچ هدفی جز ساخت بمب اتمی ندارد که این مساله نکته مهمی محسوب می‌شود؛ افزود: بیش از ۲۰ سال است که این اتهامات پرتکرار را مطرح و دنبال می‌کنند.

وی تصریح کرد: نکته‌ای که خودشان هم اذعان دارند چنین چیزی وجود نداشته و ندارد، اما هیاهویی که به درد آن‌ها خورد تا بهانه‌ای برای وارد کردن فشار حداکثری بر ایران داشته باشند.

وی ادامه داد: سال گذشته در سازمان انرژی اتمی ایران تمام تلاش ما این بود که در ابتدا تاثیر فناوری هسته‌ای بر زندگی مردم عزیز کشورمان را به خوبی منعکس کنیم و نیز بتوانیم در تمامی زمینه‌ها، فعالیت‌های منطبق بر این فناوری را گسترش دهیم.

توجه جدی به تولید رادیودارو‌ها به عنوان نیاز مبرم بیماران

اسلامی در ادامه سخنرانی خود پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران افزود: یکی از این موارد که از نیاز‌های مبرم کشورمان به حساب می‌آید، موضوع تولید رادیودارو است.

وی ادامه داد: بیش از یک میلیون بیمار از محصولاتی که سازمان انرژی اتمی ایران تولید می‌کند برای مقابله با سرطان بهره می‌برند و هدف ما این است که تمام مراکز درمانی و بیمارستانی فعالیت خود را با حداکثر ظرفیت دنبال کنند. این موضوع را باید مساله مهمی تلقی کرد، زیرا تولید رادیودارو بدون برخورداری از ظرفیت صنعت هسته‌ای کشور امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: عمر رادیودارو‌ها کوتاه و بیش از چند ساعت نیست که باید خیلی سریع از مرکز تولید به مراکز مصرف که بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی هسته‌ای است، انتقال داده شوند. 

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه در این حوزه ما را در محدوده ممنوعه قرار داده‌اند، بیان کرد: به ما اعلام کردند که نباید چرخه سوخت هسته‌ای داشته باشیم و نباید غنی‌سازی اورانیوم را انجام دهیم.

وی ادامه داد: اگر این کار را انجام نمی‌دادیم و چرخه سوخت را دنبال نمی‌کردیم، امکان تولید رادیودارو را نداشتیم. در حالی‌که این حوزه در خدمت ملت است و آن‌ها با وجود اعمال این محدودیت‌ها، صحبت از حقوق بشر می‌کنند.

اسلامی افزود: در همین راستا تنها شرکت ما که تولید رادیودارو می‌کند را تحریم کرده‌اند. تحریم ظالمانه‌ای که نشان دادند جان انسان‌ها برایشان ارزشی ندارد و تنها زورگویی و قدرت طلبی برای آن‌ها مهم است. موضوعی که در این سرزمین نه تنها هیچ جایگاهی ندارد بلکه استقبال هم نشده و این مسیر با یاری خداوند و به شکل قدرتمندتر دنبال می‌شود.

گسترش قابل توجه کاربرد پرتو‌ها در کشور

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه دنبال فعال کردن تمامی سرفصل‌های فناوری هسته‌ای در کشور هستیم، تصریح کرد: امروز در بحث پرتودهی، گام‌های بزرگی برداشته شده تا با استفاده از پرتو‌ها در حوزه مواد غذایی و کشاورزی برای مردم بهره‌مندی ایجاد کنیم.

وی افزود: در این حوزه، میزانی از سموم و آفات که در مواد غذایی وجود دارد از طریق فناوری هسته‌ای و به شکل سالم زدوده می‌شود. اتفاقی که باعث پیشگیری از ورود این آفت‌ها به مواد غذایی می‌شود و می‌تواند سلامت مردم را ارتقا دهد. 

معاون رییس جمهور ادامه داد: ارتقای سلامت جامعه که در تعامل با وزارت بهداشت دنبال می‌شود یکی از گام‌های موثری است که در راستای پیشگیری و با تلاش گسترده‌ای انجام شده است.

وی افزود: سال گذشته و برای نخستین‌بار سامانه‌های کاربردی برای این امر در مقیاس صنعتی در قالب طراحی و مهندسی داخلی تولید شد؛ به دنبال این مهم هستیم که با گسترش این عرصه در کشور بتوانیم اسباب ایجاد ایمنی لازم برای محصولات کشور را با پرتودهی فراهم کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: به این طریق ظرفیت نگهداری موادغذایی و محصولات کشاورزی افزایش می‌یابد و از ورود آفت و همچنین ضایع شدن آن‌ها جلوگیری می‌شود. این مساله گام بزرگی برای جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و غذایی در کشور است، زیرا متاسفانه آمار ضایعات در کشورمان بسیار بالاست.

وی تصریح کرد: استفاده از پرتو‌ها یکی از عواملی است که می‌تواند در راستای توسعه بهره‌برداری و به‌منظور جلوگیری از ضایعات با اهداف چندگانه مورد توجه قرار گیرد. مساله‌ای که هم در اقتصاد تولیدکننده و هم در معیشت خانوار می‌تواند تاثیرگذار باشد.

معاون رییس جمهور ادامه داد: با بهره‌گیری از حوزه پرتو‌ها با آفت‌های نوظهور و اتفاقاتی که برای صادرات پسته کشور رخ داده بود، مقابله شد. در مورد پسته با فناوری‌های که در اختیار بود، آزمایش‌هایی در مرحله آغازین انجام شده و این روند در سال ۱۴۰۲ و در مقیاس بزرگتر هم برای این حوزه و هم برای سایر بخش‌ها دنبال می‌شود.

مهندس اسلامی تصریح کرد: در بخش‌های دیگر از جمله محیط زیست ورود سازمان به بحث سولفورزدایی و تصفیه شیرابه‌ها را می‌توان جزو دستاورد‌هایی دانست که با کاربری فناوری هسته‌ای، در زندگی مردم نقش خواهد داشت.
 

لزوم دستیابی به انرژی پاک

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر موضوع دستیابی انرژی پاک که طی دو دهه گذشته همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، اظهار کرد: با توجه به تغییرات در شرایط اقلیمی در دنیای حاضر و تعهد دنیا به صفر کردن کربن و گاز‌های گلخانه‌ای، باید با سرعت بیشتری در این مسیر حرکت کنیم.

وی افزود: به این منظور هدف‌گذاری تولید برق از انرژی هسته‌ای را به شکل کاملا جهشی در برنامه قرار داده‌ایم و در این مسیر پروژه ایجاد ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای را آغاز کرده‌ایم. فضای آن در مناطق ساحلی کشور جانمایی شده و به یاری خداوند کار را طبق زمانبندی پیش خواهیم برد.

توجه ویژه سازمان انرژی اتمی ایران به شکوفایی اقتصاد معدن

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه این سخنرانی با اشاره به دیگر رویکرد‌های سازمان در زمینه توسعه صنعت هسته‌ای کشور در سال ۱۴۰۱، گفت: یکی دیگر از موارد مهمی که در سازمان انرژی اتمی ایران دنبال شد، موضوع استفاده از ذخایر موجود کشور به شکل ترکیبی برای چرخه سوخت هسته‌ای مورد نیاز این صنعت بود.
وی افزود: برای این کار ظرفیت گسترده‌ای را در بخش ژئوفیزیک هوابرد به کار بستیم تا ذخایر زیرزمینی به شکلی دقیق‌تر شناسایی شوند. با هدف قرار دادن این کار به دنبال این بودیم که هم فعالیت‌های معدنی برای استخراج عناصر پرتوزا و هم استخراج عناصر همراه آن‌ها گسترش یابد. موضوعی که با دنبال کردن آن به دنبال رونق اقتصاد معدن هستیم که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و برشکوفایی آن اصرار دارند.

وی با بیان اینکه در گذشته یکی از مواردی که به عنوان قفل معادن از آن یاد می‌شد، مربوط به معادن سازمان انرژی اتمی ایران بود، گفت: با یاری خداوند سال گذشته ۳ معدن فعال را در کشور به ۸ معدن فعال رساندیم. در سال جدید هم بیش از ۵ معدن جدید را که جزو معادن و ذخایر بزرگ کشور هستند، مورد بهره‌برداری قرار خواهیم داد. موضوعی که بدون شک به شکوفایی اقتصاد معدن و اشتغالزایی رشته‌های مربوط به این حوزه خواهد انجامید.

توسعه بیش از ۲۰۰ پروژه مرز دانشی

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه این مجموعه برای نخستین بار دارای یک سند جامع تحقیق و توسعه شده که بیش از ۲۰۰ پروژه مرز دانشی را هدف قرار داده است، گفت: این سند دستیابی به فناوری‌های نوظهور را هدف قرار داده است تا بتوانیم در لبه دانش حرکت کنیم.

وی افزود: در همین چارچوب باید به استحضار برسانم که امروز محصولات تولیدی در سازمان انرژی اتمی ایران در مرز دانش قرار دارد، محصولاتی که اگر اولین نباشند حداکثر در بین سه محصول اول دنیا قرار دارند.

اسلامی گفت: این اتفاق جز با همت جوانان دانشمند، متعهد ما که غیورانه نسبت به این امر اهتمام داشته و دارند، رخ نداده و جا دارد از آن‌ها و خانواده‌های محترم شان تشکر کرده و قدردان آن‌ها باشم.

معاون رییس جمهور در پایان با یادی از شهدای هسته‌ای گفت: ما مدیون شهدای گرانقدر هسته‌ای بوده و مرهون خدمات آن‌ها هستیم. جوانانی که در این راه جان خود را فدا کردند تا همکاران ما با آرامش و قدرت در مسیر تحصیل فناوری هسته‌ای بیش از پیش تلاش داشته باشند.

 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *