رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تشدید انتقاد‌ها از خشونت پلیس فرانسه علیه روزنامه نگاران

15:40 - 19 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۶۳۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تشدید انتقاد‌ها از خشونت پلیس فرانسه علیه روزنامه نگاران
پلیس فرانسه در جریان اعتراض‌های اخیر در این کشور علیه روزنامه نگاران پوشش دهنده اعتراض‌ها به زور متوسل شده و آن‌ها را بازداشت کرد.

خبرگزاری میزان – پس از آن که دولت امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه خبر افزایش سن بازنشستگی را اعلام کرد، این کشور شاهد آغاز رشته تظاهرات و اعتصاب‌هایی بود که وجه مشخصه اش خشونت پلیس این کشور علیه معترضان بود؛ این اعتراض‌ها از ۱۶ مارس آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

خشونت پلیس فرانسه علیه روزنامه نگاران

حمله پلیس به روزنامه نگاران در جریان اعتراض‌های اخیر در فرانسه سبب جراحاتی مانند شکستگی سر و دست و به سرقت رفتن یا دزدیده شدن وسایل کارشان شده است.

در ۱۶ مارس، یک افسر پلیس عکاس خبری آژانس عکس هانس لوکاس را مورد ضرب و شتم قرار داد.

در جریان اعتراض‌های ۱۷ مارس در پاریس دو روزنامه نگار بازداشت شدند؛ براساس ویدئوی منتشر شده از زمان بازداشت یکی از این دو روزنامه نگار، پلیس وی را به زور به اداره پلیس منتقل کرد.

در موردی دیگر نیز موتور سواران ضد شورش فرانسه یک روزنامه نگار را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

افسران پلیس همچنین چند خبرنگار را برای مدتی زیر اسلحه نگه داشتند و فقط پس از فریاد‌های مکرر آن‌ها مبنی این که روزنامه نگار هستند، آن‌ها را آزاد کردند.

خبرنگار وب سایت خبری خصوصی Loopsider که جلیقه مطبوعاتی به تن داشت، در حال فیلمبرداری از محاصره گروهی از معترضان توسط پلیس، توسط پلیس هدف گاز اشک آور قرار گرفت؛ وی در حالی که اعلام کرد خبرنگار است، مورد ضرب و شتم با باتوم هم قرار گرفت.

براساس گزارش‌های خبری متعددی، روز بعد، گزارشگر خبرگزاری مستقل خصوصی Le Média TV، و یک خبرنگار مستقل توسط پلیس دستگیر شدند؛ این دو به ترتیب ۲ و ۳ روز بدون هرگونه اتهامی در بازداشت بودند.

خبرنگار مستقل مذکور هنگام بازداشت توسط پلیس فریاد می‌زد که خبرنگار است و نمی‌تواند نفس بکشد.

در ۱۸ مارس، پلیس در پاریس عکاس خبری خبرگزاری CL Press را مورد ضرب و شتم قرار داد.

در ۲۰ مارس حدود ۱۳ خبرنگار در پاریس دستگیر شدند.

پلیس در همین روز عکاس خبری هانس لوکاس را در حالی که معرفی نامه کاری خود را به پلیس نشان داده بود، بازداشت کرد.

در ۲۱ مارس یک افسر پلیس عکاس خبری وب‌سایت خبری محلی Le Poing را با اسلحه بازداشت و به وی فحاشی کرد.

در ۲۳ مارس، یک خبرنگار آزاد در پاریس در حال مصاحبه با یک معترض هدف حمله گروهی متشکل از ۱۰ افسر پلیس ضد شورش قرار گرفت.

پلیس در حالی که این خبرنگار خود را معرفی و کارتش را نشان داده بود، به پشت سر، صورت و دست چپ او در حالی که سرش را پوشانده بود، ضربه زد.

او به دلیل زخم سر و شکستگی دست در بیمارستان تحت درمان قرار گرفت و ۱۴ روز به دلیل همین جراحات ناتوان از کار تشخیص داده شد.

شکایت آنلاین وی از پلیس تا ۴ آوریل به نتیجه‌ای نرسیده بود.

در ۲۸ مارس، در بزانسون خبرنگار همکار رسانه‌های محلی خصوصی Média ۲۵ و Radio Bip که کلاه و جلیقه مطبوعاتی به سر داشت، به دلیل تهیه گزارش مستند از پراکنده کردن جمعیت معترضان توسط پلیس تحت فشار قرار داد.

انتقاد از خشونت پلیس فرانسه علیه روزنامه نگاران

بر اساس گزارش‌های متعدد خبری، طی هفته‌های متعاقب اعتراضات، افسران پلیس چندین روزنامه نگار را مورد حمله، آزار و اذیت قرار داده یا بازداشت کردند.

خشونت پلیس فرانسه علیه خبرنگاران و روزنامه نگاران پوشش دهنده اعتراض‌های اخیر در فرانسه انتقاد‌های گسترده‌ای را در پی داشت.

براساس گزارش‌ها، فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران IFJ و فدراسیون روزنامه نگاران اروپا EFJ ضمن محکوم کردن خشونت غیرقابل اعمال شده علیه روزنامه نگاران فرانسوی، خواستار احترام دولت و پلیس فرانسه به اصل آزادی دسترسی به اطلاعات شدند.

فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران، فدراسیون روزنامه نگاران اروپا و شورای اروپا اعلام کردند که ۱۲ مورد حمله پلیس به روزنامه نگاران را در جریان اعتراض‌های اخیر در فرانسه ثبت کرده اند.

پیش از این نیز کمیسیون ملی مشاوره حقوق بشر در فرانسه CNCDH و اتحادیه ملی روزنامه نگاران فرانسه SNJ ضمن مسئول دانستن پلیس در اعمال خشونت علیه روزنامه نگاران، دستگیری و ضرب و شتم آن‌ها را محکوم کرده بودند.

به گزارش «cpj»، نماینده کمیته حفاظت از روزنامه نگاران CPJ در اروپا تاکید کرد: مقام‌های فرانسوی باید تحقیقاتی سریع، کامل و شفاف در مورد حملات اخیر پلیس به خبرنگارانی که تظاهرات را پوشش می‌دهند، انجام دهند و مسئولین را مورد بازخواست قرار دهند؛ روزنامه‌نگاران در فرانسه باید بتوانند بدون ترس از این که با باتوم مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند، بدون دلیل بازداشت می‌شوند یا توسط پلیس تهدید می‌شوند، اعتراضات را پوشش دهند.

ایمیل کمیته حفاظت از روزنامه نگاران به بخش مطبوعات وزارت کشور فرانسه، که بر پلیس نظارت دارد، بی نتیجه بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *