گروه‌های حقوق بشری: پلیس در اعتراضات فرانسه از تاکتیک‌های خشن استفاده می‌کند

12:25 - 07 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۵۰۴۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گروه‌های حقوق بشری: پلیس در اعتراضات فرانسه از تاکتیک‌های خشن استفاده می‌کند
ماهیت قهرآمیز و ظاهراً بی‌رویه واکنش پلیس فرانسه، از جمله بازداشت‌های خودسرانه و استفاده از خشونت علیه تظاهرکنندگان و خبرنگاران، مورد توجه گروه‌های حقوق بشری قرار گرفته است.

خبرگزاری میزان - گروه‌های حقوق بین‌الملل و محلی، می‎گویند که پلیس فرانسه به موج اعتراضات اخیر با تاکتیک‌های سنگین و گاه وحشیانه واکنش نشان داده است و این امر باعث درخواست تحقیقات مستقل در مورد اتهامات خشونت پلیس در حالی که این کشور با بدترین ناآرامی‌های خود در سال‌های اخیر دست و پنجه نرم می‌کند، شده است. 

به گزارش «واشنگتن پست»، معترضان مخالف تلاش‌های دولت برای افزایش سن بازنشستگی در روز‌های اخیر با نیرو‌های پلیس در شهر‌هایی مانند پاریس و بوردو درگیر شده‌اند. 

اما ماهیت قهرآمیز و ظاهراً بی‌رویه واکنش پلیس فرانسه، از جمله بازداشت‌های خودسرانه و استفاده از خشونت علیه تظاهرکنندگان و خبرنگاران، نیز مورد توجه قرار گرفته است. 

«سباستین روشه»، استاد دانشگاه Sciences-Po Grenoble که در مورد پلیس فرانسه تحقیق می‌کند، گفت: اکنون صد‌ها مدرک از خشونت پلیس وجود دارد که توسط قانون قابل توجیه نیست. 

در حالی که اعتراضات در فرانسه ادامه دارد، ویدئو‌هایی نشان می‌دهد که پلیس معترضان را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد، به سمت جمعیت گاز اشک آور پرتاب می‌کند و آن‌ها را خودسرانه بازداشت می‌کند. 

پلیس و مقام‎های دولتی فرانسه از نیرو‌های امنیتی دفاع کرده و ادعا می‌کنند که برای حفظ نظم و محافظت از معترضان در برابر خشونت تلاش می‌کنند. 

«جرالد دارونین»، وزیر کشور فرانسه گفت که صد‌ها افسر پلیس زخمی شده‌اند و راستگرا‌های افراطی را مسئول این درگیری‌ها معرفی کرده است.

اما مقام‎های ارشد حقوق بشر در سازمان ملل و شورای اروپا، که مقر آن در «استراسبورگ» فرانسه است، نیز در مورد آنچه به گفته آن‌ها استفاده بیش از حد از زور توسط افسران پلیس است، انتقاد کرده‌اند. 

«دونیا میاتوویچ»، کمیسر حقوق بشر شورای اروپا، در بیانیه‌ای گفت: حتی اگر برخی از معترضان به اقدامات خشونت‌آمیز پراکنده دست بزنند، نمی‌تواند استفاده بیش از حد از زور توسط عوامل دولت را توجیه کند.

ناآرامی‌ها در اوایل ماه جاری میلادی پس از آن آغاز شد که «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، که به دنبال افزایش سن بازنشستگی فرانسه از ۶۲ به ۶۴ سال بود، لایحه‌ای را تصویب کرد که به گفته او برای اطمینان از آینده سیستم بازنشستگی این کشور ضروری است.

گروه‌های حقوقی می‌گویند که از آن زمان، هم جنبش اعتراضی و هم واکنش پلیس داغ شده و کمتر قابل پیش‌بینی و خشونت‌آمیزتر شده است. 

اخیرا بیش از یک میلیون نفر به خیابان‌ها رفته و خدمات حیاتی را در سراسر فرانسه مسدود کردند و خشم خود را از این لایحه ابراز کردند. 

پلیس ضد شورش با معترضان در «بوردو»، «نانت» و «رن» درگیر شد، و در پاریس، ده‌ها هزار تظاهرکننده در خیابان‌ها دست به تظاهرات زدند.

«پاتریک بودوین»، رئیس اتحادیه حقوق بشر، یکی از گروه‌های برتر حقوق بشر در فرانسه، گفت: استفاده از زور توسط پلیس بیش از حد بوده است. 

او به طور خاص به استفاده افسران پلیس از پرتابگر‌های فلاش بال، که پرتابه‌های آن‌ها در صورت لمس صورت می‌تواند بسیار بسیار خطرناک باشد، و همچنین استفاده بیش از حد آن‌ها از گاز اشک آور اشاره کرد.

به گفته وی، مقام‎های فرانسوی باید امنیت معترضان را تضمین کنند و از استفاده از زور غیرضروری یا بیش از حد خودداری کنند.

برخی ویدئو‌های منتشر شده نشان می‌دهند که پلیس در حالی که معترضان در خیابان راه می‌روند به صورت آن‌ها ضربه می‌زند، یا جمعیت زیادی را محاصره کرده و باتوم‌ها به آن‌ها حمله می‌کنند.

پنج شنبه در پخش زنده تلویزیونی فرانسه از اعتراضات دیده شد که پلیس به سمت گروهی از نوجوانان که در یک ایستگاه اتوبوس نشسته بودند و با خبرنگاران صحبت می‌کردند، گاز اشک آور پاشید. 

«پائولین آدس مِول»، سخنگوی گروه حامی آزادی مطبوعات گزارشگران بدون مرز، گفت که چندین روزنامه‌نگار که این تظاهرات را پوشش می‌دهند نیز از سوی پلیس فرانسه زخمی یا مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. 

این حوادث دوباره بحث ملی را در مورد تاکتیک‌های خشونت آمیز پلیس فرانسه شعله ور کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *