ژست‌های حقوق بشری پاریس و نمایش خشونت‎بار پلیس فرانسه در خیابان‌ها

12:04 - 10 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۵۳۴۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ژست‌های حقوق بشری پاریس و نمایش خشونت‎بار پلیس فرانسه در خیابان‌ها
آغاز اعتراض‌ها علیه تغییر قانون بازنشستگی در فرانسه بار دیگر پرونده خشونت پلیس این کشور را که یک بار در ماجرای اعتراض‌های جلیقه زرد‌ها به کانون بحث‌ها آمده بود، برجسته کرد.

خبرگزاری میزان – اعتراض‌ها علیه تغییر در قانون بازنشستگی در فرانسه که دولت امانوئل مکرون، رئیس جمهور این کشور سرسختانه خواستار تصویب آن است، تاکنون به درگیری‌های خشونت باری میان معترضان و پلیس منجر شده است.

باید توجه داشت که پلیس فرانسه کارنامه سیاه و غیرقابل قبولی در این زمینه دارد و اتفاق‌های مختلفی سبب شده تا این موضوع برای مدتی در کانون توجهات بین المللی و حقوق بشری قرار بگیرد، اما فرانسه هر بار به طرق مختلف موفق شده از زیر بار پاسخگویی به این جنایات ضد حقوق بشری فرار کند.

 

پلیس فرانسه چه می‌کند؟

در حالی که مقام‌های فرانسوی تلاش دارند خشونت نامحدود پلیس این کشور علیه معترضان در هفته‌های اخیر را با بهانه‌هایی مانند خشونت معترضان توجیه کنند، ناظران حقوق بشری می‌گویند که پلیس فرانسه از زور نامتناسب و بی رویه علیه همه معترضان و نه آن دسته‌ای که اقدامات خشن انجام می‌دهند، استفاده می‌کند.

خبرنگاران فرانسوی در این رابطه می‌گویند که پلیس به محض مواجهه با اعتراض‌ها از گاز اشک آور و ماشین آبپاش استفاده می‌کند.

براساس گزارشی که روزنامه لوموند منتشر کرد، یکی از خدمه آمبولانس، گفت که پلیس بدون مشاهده کارت شناسایی وی اقدام به بازداشتش کرد.

 



در عین حال، گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که پلیس فرانسه عامدانه مانع حضور خودرو‌های امدادی و آمبولانس‌ها در صحنه درگیری‌ها می‌شود.

در دور جدید اعتراض‌ها در فرانسه، حدود ۲۰۰ معترض زخمی شدند که حال ۴۰ نفر از آن‌ها وخیم گزارش شده است؛ ضمن این که یک نفر نیز یک چشم خود را از دست داد.

بی توجهی پارلمان اروپا به خشونت پلیس فرانسه

پارلمان اروپا با طرح ادعای پرهیز از پرداختن به مسائل داخلی صرف از پذیرش درخواست احزاب چپگرای فرانسه مبنی بر بررسی خشونت پلیس و سرکوب معترصان در فرانسه خودداری کرد.

احزاب چپگرای فرانسه ضمن ارائه فهرستی از جراحات و صدمات معترضان بر اثر حملات پلیس این کشور، خواستار گنجاندن قطعنامه‌ای در دستور کار پارلمان اروپا با هدف محکوم کردن حمات جدی و متعدد به معترضان در این کشور شده بودند.

براساس قطعنامه مذکو، پلیس از زور نامتناسب و اقدامات خطرناک سرکوبگرانه علیه معترضان استفاده می‌کند؛ این قطعنامه خواستار احترام فرانسه به حق تظاهرات و حاکمیت قانون شده بود.

احزاب چپگرای فرانسه تاکید کردند که خشونت پلیس، نمایشی وحشتناک از روش‌های غیرقابل قبول در اتحادیه اروپاست.

اما این درخواست در نهایت به در بسته خورد؛ زیرا پارلمان اروپا مدعی شد که این یک موضوع صرفا ملی است و احزاب حامی دولت فرانسه نیز ادعا کردند که پارلمان اروپا نباید جایگزین سیستم قضایی فرانسه شود.

خشونت نژادپرستانه پلیس فرانسه

بررسی انجام شده توسط یک رسانه مستقل فرانسوی نشان می‌دهد که سالانه حدود ۱۷ نفر در بازداشت پلیس فرانسه یا هنگام دستگیری جان خود را از دست می‌دهند؛ این افراد عمدتا سیاهپوست و عرب تبارهستند.

یک تحلیلگر سیاسی فرانسوی و مدافع حقوق بشر که در حال حاضر رئیس کمیته عدالت و آزادی (CJL) است، می‌گوید: پلیس فرانسه دارای سابقه طولانی خشونت علیه مردم غیرنظامی است.

به گفته او، اقلیت‌های مسلمان، عرب و سیاه‎پوست به طرز وحشیانه‌ای توسط پلیس فرانسه دستگیر می‌شوند و اغلب در خیابان‌ها یا در بازداشتگاه‌ها توسط پلیس کشته می‌شوند.

این مدافع حقوق بشر تاکید کرد: با وجود سابقه طولانی خشونت و نژادپرستی در پلیس فرانسه و بررسی‌های متعدد نشان دهنده حاکم بودن افکار راست افراطی در این نهاد، بازنگری و اصلاحی در سیستم پلیس فرانسه صورت نگرفته است؛ در واقع، اوضاع به سمت بدترین شرایط، شفافیت کمتر، مسئولیت‌پذیری کمتر و قدرت نامحدود پلیس در حال حرکت است.

وی تاکید کرد: هر مواجهه یک فرد مسلمان با پلیس فرانسه به معنای در خطر افتادن جان وی است؛ ضمن این که احتمال دستگیری و ضرب و شتم یک فرد مسلمان توسط پلیس بیشتر است و به همین دلیل، مسلمان‌ها بیشتر در معرض خطر مرگ به دست پلیس هستند.

براساس بررسی‌ها، سیاه‌پوستان و عرب تبار‌ها ۲۰ برابر بیشتر در معرض توهین نژادی توسط پلیس قرار دارند.

براساس بررسی رسانه مستقل فرانسوی «Basta» بین سال‌های ۱۹۷۷ تا ۲۰۲۰، ۷۴۶ نفر توسط پلیس فرانسه کشته شدند که از این تعداد ۶۱ نفر زن و ۸۲ نفر کودک زیر ۱۸ سال بودند.

بر اساس این مطالعه، از میان ۴۴۴ نفری که با گلوله پلیس کشته شدند، ۲۵۳ نفر غیر مسلح بودند، در حالی که از هر ۱۰ نفر یک نفر به دلیل ناتوانی در تنفس جان خود را از دست داد.

ژست حقوق بشری فرانسه

نخبگان فرانسوی که برای ابراز نگرانی و محکومیت نژادپرستی و خشونت پلیس در سراسر جهان آماده هستند، چشم و گوش و دهان خود را در برابر اتفاق‌هایی که در فرانسه می‌افتد، بسته اند.

مقام‌های فرانسوی تاکنون بار‌ها از بررسی درخواست‌های مبنی بر رسیدگی به وضعیت نژادپرستی و خشونت پلیس این کشور خودداری کرده اند؛ آن‌ها حتی حمایت خود را از خانواده‌های قربانیان خشونت پلیس دریغ می‌کنند.

استفاده فرانسه از پلیس برای خشونت سیاسی

مقام‌های فرانسوی بر این باورند که زیر سوال بردن پلیس به دلیل اقدامات نادرست آن کار درستی نیست؛ زیرا پلیس در این کشور ابزاری برای خشونت سیاسی است.

کارشناسان بر این باورند که فرانسه در موضوع خشونت و نژادپرستی پلیس رویکردی ریاکارانه دارد؛ در واقع مقام‌های فرانسوی همانقدر که از مطرح شدن خشونت‌های خیابانی در رسانه‌های بین المللی شرمسار می‌شوند، همانقدر از انداختن مسئولیت بر گردن پلیس و تبرئه خود به دلیل بروز شرایط منجر به خشونت‌های خیابانی خشنود هستند.

آن‌ها از تمایل عجیب فرانسه برای بازی با خشونت سیاسی ابراز نگرانی می‌کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *