واکنش‌ها به گزارش کاخ سفید درباره خروج از افغانستان/ جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها چه می‌گویند؟

14:21 - 19 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۶۰۷
واکنش‌ها به گزارش کاخ سفید درباره خروج از افغانستان/ جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها چه می‌گویند؟
سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا از اقدامات دولت جو بایدن در جریان خروج فاجعه بار در آگوست ۲۰۲۱ دفاع کرد.

خبرگزاری میزان - کاخ سفید به تازگی اعلام کرد که خروج فاجعه بار آمریکا از افغانستان که به کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی و صد‌ها غیرنظامی منجر شد، تقصیر «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا بوده و گفت که صحنه‌های فجیع سقوط مردم افغانستان از هواپیما‌ها و هرج و مرج به وجود آمده، نشانه‌ای از آشفتگی اوضاع نبوده است.

«جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا از اقدامات دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در کابل در جریان خروج فاجعه بار در آگوست ۲۰۲۱ دفاع کرد.

«کربی» گفت که دولت بایدن به چگونگی خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان «مفتخر» است.

به گفته وی، هیچ یک از اعضای دولت آمریکا به دلیل آنچه اتفاق افتاده اخراج نخواهد شد و اصرار داشت که تحقیقات انجام شده مربوط به پاسخگویی در قبال این خروج آشفته نبوده است.

این در حالی است که طالبان دولت افغانستان را که تحت حمایت آمریکا قرار داشت سرنگون کرد و آمریکا طی ۲۰ سال، تریلیون‌ها هزینه کرد تا ثبات را حفظ کند. 

یافته‌های این تحقیقات که در غالب یک گزارش تدوین شده درست دقایقی قبل از عزیمت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا به کمپ دیوید برای تعطیلات «عید پاک»، به دنبال فشار بی‌امان کهنه سربازان و جمهوری‌خواهان برای پاسخ‌گویی به صحنه‌های وحشتناکی است که بیش از ۱۸ ماه پیش رخ داد، منتشر شد. 

 

تنش میان کاخ سفید و جمهوری‌خواهان بر سر موضوع خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان

 

«کربی» همچنین در نشست مطبوعاتی کاخ سفید با اشاره به خروجی که با بمب گذاری در فرودگاه کابل به اوج خود رسید و در آن ۱۳ آمریکایی و حدود ۱۷۰ نفر دیگر کشته شدند، گفت: این همه صحبت از هرج و مرج وجود دارد؛ من چیزی مبنی بر هرج و مرج ندیده‌ام.

«لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا نیز در بیانیه‌ای این ادعا‌ها را تکرار و گفت که به نظامیان آمریکایی افتخار می‌کند.

دولت بایدن همچنین می‎گوید که بیشتر بررسی‌های پس از خروج آمریکا از افغانستان محرمانه هستند، اما به صورت خصوصی به اعضای کنگره منتقل خواهند شد.

گزارش مذکور می‎گوید که زمانی که «دونالد ترامپ» در سال ۲۰۱۷ به ریاست جمهوری رسید، ۱۰ هزار نظامی آمریکایی در افغانستان حضور داشتند.

ترامپ تعداد نظامیان را از ۸ هزار و ۶۰۰ نفر در ژوئن ۲۰۲۰ به ۴ هزار و ۵۰۰ نفر در سپتامبر ۲۰۲۰ و در زمان خروجش از کاخ سفید به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش داده بود.

همچنین در این سند آمده است که دولت بایدن دستور دولت ترامپ را برای خروج نظامیان تا تابستان ۲۰۲۱ اجرا کرد، اما می‎گوید که تیم ترامپ برای نحوه خروج ۲ هزار و ۵۰۰ نظامی باقیمانده «هیچ برنامه‌ای» در نظر نگرفته بود و بایدن فقط با همین گزینه برای خروج از افغانستان روبرو بود.

«کربی» همچنین در واکنش به گزارش‌های مختلف درباره این موضوع که آمریکا در زمان خروج از افغانستان میلیارد‌ها دلار تجهیزات را در این کشور رها کرد، مدعی شد: این تجهیزات متعلق به افغانستان بوده است.

در این گزارش همچنین اذعان شده است که دولت آمریکا تصور نمی‌کرد دولت افغانستان به سرعت سقوط کند.

 

تنش میان کاخ سفید و جمهوری‌خواهان بر سر موضوع خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان

 

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا در شبکه اجتماعی خود در واکنش به این گزارش نوشت: این «احمق‌ها» در کاخ سفید که به طور سیستماتیک کشور ما را ویران می‌کنند و در راس آن‌ها متاسفانه «جو بایدن»، بزرگترین احمق قرار دارد، یک بازی اطلاعات نادرست جدید را به راه انداخته‌اند و ترامپ را به خاطر تسلیم شدن با بی‌کفایتی در افغانستان سرزنش می‌کنند.

«ترامپ» در ادامه گفت: من هم مثل بقیه شاهد وقوع این فاجعه بودم. دیدم که آن‌ها (آمریکا) ابتدا ارتش را خارج کردند، ۸۵ میلیارد دلار تجهیزات نظامی را رها کردند، اجازه کشته شدن نظامیانمان را دادند و آمریکایی‌ها را پشت سر گذاشته و رها کردند.

رئیس جمهور سابق آمریکا همچنین اظهار کرد: بایدن مسئول است نه هیچ فرد دیگری. 

به گزارش «فاکس نیوز»، «مایکل مک کال»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، اظهارات «کربی» را شرم آور و توهین آمیز خواند. 

 

تنش میان کاخ سفید و جمهوری‌خواهان بر سر موضوع خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان

 

«مک کال»، گفت: بایدن تصمیم به خروج گرفت و حتی تاریخ دقیق را انتخاب کرد. او مسئول شکست‌های بزرگ در برنامه ریزی و اجرای خروج از افغانستان است.

«نیکی هیلی»، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سال ۲۰۲۴ نیز در پیامی توییتری، نوشت: «جان کربی»، این یک آشوب بود. آمریکا امروز به خاطر جو بایدن امنیت کمتری دارد.

در همین حال، خواهر یکی از نظامیان آمریکایی کشته شده در زمان هرج و مرج خروج از افغانستان گفته که او و خانواده‌اش از شنیدن این گزارش شوکه شده و این موضوع که دولت بایدن این فاجعه را به گردن افراد دیگر انداخته به شدت عصبانی شده‌اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *