گزارش انتقادی وزارت خارجه آمریکا درباره خروج آشفته از افغانستان

11:59 - 10 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۰۹۳۹
گزارش انتقادی وزارت خارجه آمریکا درباره خروج آشفته از افغانستان
گزارش جدید وزارت خارجه آمریکا از آمادگی ناکافی برای بدترین سناریو‌ها با خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان انتقاد می‌کند.

خبرگزاری میزان - وزارت خارجه آمریکا در گزارشی از مدیریت خروج سال ۲۰۲۱ این کشور از افغانستان انتقاد کرده و می‎گوید که تصمیمات «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا و «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق، برای خروج نیرو‌ها عواقب جدی برای دوام و امنیت دولت سابق افغانستان مورد حمایت آمریکا داشته است. 

جزئیات گزارش جدید آمریکا

گزارش مذکور می‌گوید: این تصمیم‌ها فراتر از محدوده این بازنگری است، اما تیم «بررسی پس از وقوع» AAR دریافت که در طول هر ۲ دولت، بدترین سناریو‌ها در سطح عالی مورد توجه کافی قرار نگرفته است.

دولت افغانستان که از حمایت آمریکا برخوردار بود، سقوط کرد و «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور وقت، در آگوست ۲۰۲۱ با تسلط طالبان بر کابل در بحبوحه خروج نیرو‌های آمریکایی از کشور خارج شد.

یافته‌های نامطلوب در این گزارش نیز بدون ذکر نام، بر «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا منعکس شده است.

انتقادات شامل ناکامی این وزارتخانه در گسترش گروه ویژه مدیریت بحران همزمان با پیشروی طالبان به سمت کابل در ماه آگوست ۲۰۲۱ و فقدان یک دیپلمات ارشد برای نظارت بر همه عناصر واکنش به بحران بود. 

این گزارش می‎افزاید: در حالی که پنتاگون در حال آماده شدن برای عملیات تخلیه بود، فرآیند برنامه‌ریزی به دلیل این واقعیت که مشخص نبود چه کسی در [وزارت خارجه] هدایت این عملیات را بر عهده دارد، با مانع روبرو شد.

گزارش وزارت خارجه آمریکا تقریباً ۳ ماه پس از آن منتشر شده که کاخ سفید گزارش گسترده‌تری درباره خروج از افغانستان منتشر کرد که عمدتاً ترامپ را به خاطر مسائلی که به خروج شتابزده آمریکا از افغانستان منجر شد، مقصر دانست.

گزارش روز جمعه همچنین دولت «ترامپ» را به دلیل ناتوانی در رسیدگی به مشکلات معوقه و سایر مسائلی که برنامه ویزای مهاجرت ویژه (SIV) را تحت الشعاع قرار داده است، مورد سرزنش قرار داد؛ برنامه‌ای که مسیری را برای افغانستانی‌هایی که با دولت آمریکا کار می‌کردند برای ورود به این کشور ارائه می‌دهد.

این گزارش همچنین یافته‌های گزارش کاخ سفید را منعکس می‌کند که دولت «ترامپ» که زمان خروج آمریکا را در توافق فوریه ۲۰۲۰ با طالبان تعیین کرده بود، به درستی برای خروج نیرو‌های آمریکایی برنامه‌ریزی نکرده بود. 

به گزارش «الجزیره»، «کارین ژان پیر»، سخنگوی کاخ سفید از عملکرد بایدن در موضوع خروج از افغانستان دفاع کرد.

به گفته وی، او (بایدن) باید تصمیم می‌گرفت. آمریکا میلیارد‌ها دلار را به جنگی که پایانی در آن متصور نیست ریخته بود و بایدن می‌خواست آن را متوقف کند؛ او می‌خواست به آن پایان دهد.

خروج آمریکا از افغانستان در آگوست ۲۰۲۱

به گزارش «گاردین»، پس از سقوط کابل، نیرو‌های آمریکایی، که تا خروج نهایی خود در پایان ماه آگوست ۲۰۲۱ در منطقه‌ای در اطراف فرودگاه شهر کابل محصور بودند، بر عملیات گسترده ۲ هفته‌ای برای خروج شهروندان آمریکایی و برخی اتباع افغانستان نظارت کردند.

در جریان تخلیه، یک بمب‎گذاری انتحاری از سوی داعش شاخه افغانستان به کشته شدن دست‎کم ۱۷۵ نفر از جمله ۱۳ نظامی آمریکایی منجر شد.

در نهایت حدود ۱۲۵ هزار نفر، از جمله نزدیک به ۶ هزار آمریکایی قبل از خروج آخرین نظامیان آمریکایی در ۳۰ آگوست ۲۰۲۱ (هشتم شهریور ۱۴۰۰) از کابل خارج شدند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *