بیانیه مشترک ایران و عربستان امضا شد

10:01 - 17 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۲۶۰
بیانیه مشترک ایران و عربستان امضا شد
وزرای امور خارجه ایران و عربستان در جریان دیدار در پکن بیانیه مشترکی را امضا کردند.

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان بیانیه مشترکی را در پکن امضا کردند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

در سایه مفاد بیانیه سه جانبه مشترک جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، و جمهوری خلق چین مورخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ (۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی) در رابطه با از سرگیری روابط میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران و همچنین در چارچوب هماهنگی میان دو کشور در رابطه با اقدامات لازم جهت از سرگیری فعالیت دیپلماتیک و کنسولی بین دو کشور، گفت‌وگو‌هایی در تاریخ ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ برابر با ۱۵ رمضان ۱۴۴۴ هجری قمری مصادف با ۶ آوریل ۲۰۲۳ میلادی در شهر پکن میان حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی صورت گرفت. 

دو طرف طی این گفت‌وگو‌ها بر اهمیت پیگیری اجرای توافق پکن و فعال سازی آن به نحوی که اعتماد متقابل و زمینه‌های همکاری را گسترش دهد و به ایجاد امنیت، ثبات و شکوفایی منطقه کمک نماید، تأکید کردند. 

دو طرف بر اهمیت گفت‌وگو پیرامون راه‌های گسترش روابط دو جانبه و فعال سازی موافقتنامه همکاری‌های امنیتی بین دو کشور که در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۸۰ (۱۴۲۲.۱.۲۲ مصادف با ۲۰۰۱.۴.۱۷) و موافقتنامه عمومی همکاری در زمینه اقتصاد، تجارت، سرمایه گذاری، فناوری، علوم، فرهنگ، ورزش و جوانان که در تاریخ ۶ خرداد ۱۳۷۷ (۱۴۱۹.۲.۲ مصادف با ۱۹۹۸.۵.۲۷) به امضا رسیده است، تاکید کردند. 

دو طرف توافق کردند نمایندگی‌های دو کشور طی زمان مورد توافق، بازگشایی شود و اقدامات لازم را برای گشایش سفارت‌خانه‌های دو کشور در ریاض و تهران و سرکنسولگری‌های این دو کشور در جده و مشهد صورت دهند. دو طرف توافق کردند هماهنگی‌های لازم را میان هیئت‌های فنی برای بررسی راه‌های گسترش همکاری میان دو کشور از جمله از سرگیری پرواز‌ها و سفر‌های متقابل هیئت‌های رسمی و بخش خصوصی، تسهیل اعطای روادید برای شهروندان دو کشور از جمله روادید عمره، ادامه دهند. 

دو طرف با عنایت به برخورداری از منابع طبیعی و توانمندی‌های اقتصادی و فرصت‌های فراوان که برای تحقق منافع مشترک دو ملت برادر وجود دارند، دیدار‌های مشورتی و گفت‌وگو را پیرامون راه‌های همکاری برای تحقق هرچه بیشتر چشم انداز‌های مثبت در روابط افزایش می‌دهند.

دو طرف بر آمادگی خود در راستای از بین بردن همه موانعی که پیش روی گسترش همکاری بین دو کشور است تاکید کردند. 

دو طرف توافق کردند همکاری خود را در هر زمینه‌ای که می‌تواند امنیت و ثبات منطقه را تامین کند و منافع ملت‌ها و کشور‌های آن را محقق کند، گسترش دهند. 

در پایان نشست دو طرف کمال تشکر و قدردانی را از طرف چینی به خاطر میزبانی این نشست ابراز کردند. همچنین دو طرف از سوئیس به خاطر تلاش‌های به‌عمل آمده برای حفاظت منافع عربستان و ایران تشکر کردند. 

 فیصل بن فرحان آل سعود دعوت از حسین امیرعبداللهیان برای سفر به عربستان سعودی و برگزاری نشست دو جانبه در ریاض را تجدید کرد. امیر عبداللهیان از این دعوت استقبال و از فیصل بن فرحان برای سفر به ایران و برگزاری نشست دو جانبه در تهران دعوت به عمل آورد و وزیر خارجه عربستان سعودی از این دعوت استقبال کرد. 

پکن – ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ برابر با ۱۵ رمضان ۱۴۴۴ و ۶ آوریل ۲۰۲۳

انتهای پیام/


برچسب ها: ایران عربستان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *