دیدار و گفتگوی وزرای امور خارجه ایران و عربستان در پکن

9:15 - 17 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۲۵۲
دیدار و گفتگوی وزرای امور خارجه ایران و عربستان در پکن
دیدار و گفتگوی وزرای امور خارجه ایران و عربستان در پایتخت چین برگزار شد.

خبرگزاری میزان - دیدار و گفتگوی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و فیصل بن فرحان، وزیر خار عربستان در پکن برگزار شد.

امیرعبداللهیان در راس هیاتی شب گذشته به منظور دیدار با همتای عربستانی خود وارد پکن شد.

 وزرای امور خارجه ایران و عربستان در این دیدار با تاکید بر از سرگیری رسمی روابط دوجانبه، گام‌های اجرایی در مسیر بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور، را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار داده و در خصوص برخی از موضوعات روابط دوجانبه گفتگو و تبادل نظر خواهند کرد.

طی این سفر ملاقات دوجانبه‌ای نیز میان وزیر امور خارجه کشورمان با همتای چینی به منظور گفتگو و تبادل نظر در زمینه‌های مختلف همکاری دوجانبه و نیز مسائل مورد اهتمام منطقه‌ای و بین المللی صورت خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با تأکید بر اینکه روابط رسمی تهران - ریاض از امروز رسما فعال شد، گفت: با توجه به گفتگو‌های انجام شده و نیز پیام تبادل شده بین پادشاه عربستان و رئیس جمهور کشورمان، اراده مقامات دو کشور بر توسعه و تعمیق روابط فیمابین قرار دارد.

امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از بازگشت روابط دو کشور همسایه، دوست و برادر به حالت طبیعی، تأکید کرد: ایران برای توسعه روابط با عربستان در تمامی زمینه‌های مورد علاقه آمادگی دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اهمیت و ضرورت توسعه روابط  در زمینه‌های اقتصادی و تجاری و نیز سرمایه گذاری، آمادگی ایران برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را اعلام کرد.

وی با اشاره به وجود موافقتنامه‌های پایه و مبنایی میان دو کشور افزود: اسناد پایه موجود در کنار اراده مقامات دو کشور، زمینه‌های قانونی و حقوقی لازم را برای پیشبرد همکاری‌های دو کشور در تمامی زمینه‌ها فراهم کرده است.

امیرعبداللهیان با تاکید براینکه رشد روابط اقتصادی و سرمایه گذاری‌های متقابل می‌تواند به تحکیم روابط کمک کند، افزود: یکی از زمینه‌های مهم همکاری بحث ترانزیت است و موقعیت ژئوپلیتیک ایران فرصت بی‌نظیری را در اختیار عربستان سعودی و کشور‌های خلیج فارس برای همکاری‌های تجاری با کشور‌های شمال ایران قرار می‌دهد.

وزیر امور خارجه عربستان نیز در این دیدار از برگزاری این نشست و فعال شدن روابط رسمی دو کشور در ماه مبارک رمضان ابراز خرسندی کرد و آن را زمینه ساز خیر و برکت برای دو کشور و کشور‌های منطقه توصیف کرد.

فیصل بن فرحان با اشاره به گشایش صفحه جدیدی در روابط دو کشور و شکل گیری افق‌های جدید در روابط دوستانه و برادرانه میان ایران و عربستان، بر آمادگی کشورش برای اجرایی کردن موافقتنامه‌های موجود میان دو کشور تاکید و به این منظور از تبادل هیأت‌های عالی میان دو کشور استقبال کرد.

وی افزود روابط جدید میان دو کشور، فضای مثبت جدیدی را در کل منطقه ایجاد کرد و عربستان سعودی آماده است تا با کمک و همکاری ایران فضای مثبت یادشده در مناسبات منطقه‌ای را تقویت نماید.

طرفین در این دیدار بر تبادل هیأت‌های مقدماتی برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های دو کشور، فعال‌سازی موافقتنامه‌های مشترک و تبادل هیأت‌های دو کشور به‌منظور توسعه روابط در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه‌های اقتصادی و تجاری و سرمایه گذاری، انجام مذاکرات هیأت‌های تخصصی بمنظور از سرگیری پرواز‌های مستقیم، تسهیل صدور روادید برای شهروندان دو کشور از جمله روادید عمره و نیز تقویت همکاری‌های مشترک در مجامع بین‌المللی توافق کردند.
 
دو وزیر از دعوت‌های متقابل به‌عمل آمده از یکدیگر برای سفر رسمی دوجانبه تشکر و استقبال کردند.

همچنین در پایان این دیدار بیانیه مشترک گفتگو‌های انجام شده به امضای وزرای خارجه ایران و عربستان رسید.

 

دیدار و گفتگوی وزرای امور ایران و عربستان در پکن

انتهای پیام/

 


برچسب ها: ایران عربستان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *