آزار‌های سیستماتیک علیه پناهجویان در مرز‌های اروپا

15:16 - 16 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۱۶۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آزار‌های سیستماتیک علیه پناهجویان در مرز‌های اروپا
اتحادیه اروپا برای حل بحران پناهجویان باید رویکرد خود را تغییر دهد.

خبرگزاری میزان - اتحادیه اروپا به هژمون مهاجر در دریای مدیترانه تبدیل شده است، اما با نگاهی به رویکرد‌های آن در ۲۰ سال گذشته، به نظر می‌رسد که در قبال مهاجران، رویکردی بسیار خشونت آمیز اتخاذ شده است.

به گزارش «یوراکتیو»، اروپا باید رویکرد خود را در قبال پناهجویان تغییر دهد.

شرایط برای تغییر سیاست خطرناکی فراهم است که در آن اتحادیه اروپا رویکرد‌های آشنا برای تقویت امنیت مرزی را دو چندان می‌کند.

۲۳ هزار پناهجویی که از سال ۲۰۱۵ در دریای مدیترانه کشته یا مفقود شده‌اند، نشانه غم انگیزی است مبنتی بر این که رویکرد‌های فعلی جواب نداده است. اتکا به آن‌ها در آینده نیز ممکن است کارساز نباشد.

همانطور که با اکثر هژمون‌های تاریخی، اتحادیه اروپا به طور قابل درک تمایلی به پذیرش کامل نقش و مسئولیت خود ندارد، انجام این کار مستلزم مسئولیت‌پذیری در قبال مسائل مرگ و زندگی از جمله شرایط مهاجران، قاچاق، موارد لجستیکی و قانونی مدیریت مهاجرت و ایجاد توازن بین خواسته‌ها از دو سوی دریای مدیترانه است.

برای رویارویی با چالش‌های خود، اتحادیه اروپا باید با توسعه رویکرد‌هایی به نقش اجتناب ناپذیر خود متمایل شود؛ علیرغم مقادیر زیاد بودجه، مدیریت مهاجرت اتحادیه اروپا با فقدان هماهنگی، تمایلات مدیریت بحران، و پروژه‌های مستقلی که فقط اولویت‌های کشور‌های عضو را هدف قرار می‌دهند و اثربخشی لازم را به دست نمی‌آورند، مشخص می‌شود.

در مقابل، استراتژی‌ها و اهداف سیاستی اخیر که توسط اتحادیه اروپا وضع شده است داخلی هستند و کشور‌های ثالث - گیرندگان مفروض اقدامات - در تدوین آن دخالتی ندارند.

از آنجایی که مدیریت مرزی همچنان گسترده‌تر، پیچیده‌‎تر، بحث‌برانگیزتر و پراکنده‌تر می‌شود، این امر به طور فزاینده‌ای هم قبل و هم بعد از مرز‌های فیزیکی انجام می‌شود که نیازمند اطلاع‌رسانی و تأثیرگذاری بر مردم و مهاجران احتمالی است.

شکنجه‌های سیستماتیک

یافته‌های سازمان ضد شکنجه اروپا نشان می‌دهد که آزار‌های سیستماتیک در مرز‌های اروپا هزاران مورد شهادت را تأیید می‌کند.

یافته‌های بالاترین نهاد ضد شکنجه اروپا مبنی بر اینکه مقامات در سراسر اروپا از شیوه‌هایی استفاده کرده‌اند که به منزله شکنجه برای هدف قرار دادن پناهجویان و مهاجران به شمار می‌روند، درخواست‌ها برای تغییر فوری رویکردها را تقویت می‌کند.

گزارشی که توسط کمیته پیشگیری از شکنجه شورای اروپا (CPT) منتشر شد، استفاده گسترده از خشونت، ارعاب و بازداشت طولانی‌مدت را نشان می‌دهد و «الگو‌های واضح بدرفتاری فیزیکی» با پناهجویان را در چارچوب عملیات پس‌زننده شناسایی می‌کند.

همچنین بی‌توجهی مداوم به تضمین‌های قانونی اساسی و حق دسترسی به پناهندگی در سراسر اروپا را برجسته می‌کند.

این گزارش به شواهد فزاینده‌ای از نقض جدی و سیستماتیک حقوق بشر که توسط مقامات کشور‌های اروپایی علیه مردم در مرز‌ها انجام می‌شود، اضافه می‌کند.

این امر شهادت هزاران پناهجو را تأیید می‌کند که خشونت را در مرز‌های زمینی و دریایی اروپا تجربه کرده‌اند.

گزارش CPT روند‌های کلی در مرز‌های اروپا را مشخص می‌کند، هرچند کشور‌ها را مشخص نمی‌کند.

این اقدامات وحشیانه و غیرقانونی، که اغلب در چارچوب بازگرداندن غیرقانونی انجام می‌شود، توسط مقامات ملی برای جلوگیری از رسیدن افراد نیازمند حفاظت به مرزهایشان استفاده می‌شود. 

یافته‌های کمیته مذکور، در مورد ماهیت سیستماتیک این سوء استفاده‌ها، با تحقیقات عفو بین‌الملل در مورد مرز‌های اروپا از جمله، اخیراً در اسپانیا، کرواسی، لهستان، لیتوانی و لتونی تأیید می‌شود.

موج گسترده پناهجویان 

پناهندگان و مهاجران غیرقانونی در بالاترین سطح از سال ۲۰۱۶ از طریق زمین، هوا و دریا به سمت اروپا حرکت می‌کنند.

آخرین موج مهاجرت غیرقانونی، وزرای کشور در سراسر اروپا را بر آن داشته تا متعهد شوند که در نهایت یک سیاست واحد در مورد مهاجرت، که مدت‌ها پاشنه آشیل اروپا بوده، تعیین کنند.

به گفته وزارت کشور ایتالیا، نزدیک به ۱۸ هزار مهاجر تنها از طریق دریا از اول ژانویه به این کشور رسیده اند؛ این رقم سه برابر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *