سیاست‌های مهاجرتی انگلیس عامل مرگ و میر پناهجویان

8:22 - 30 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۶۳۵۴۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مرگ و میر پناهجویان در آب‌های مرزی انگلیس با روندی افزایشی همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری میزان – طی روزهای اخیر رسانه‌های بین المللی گزارش دادند که دستکم چهار نفر بر اثر واژگونی قایق در کانال مانش جان باختند.

به گزارش «گاردین»، همچنین ده‌ها نفر دیگر از سرنشینان این قایق نیز توسط گروه‌های امدادی نجات یافتند.

پس از واژگونی این قایق در آب‌های سرد سواحل انگلیس در روز چهارشنبه گذشته، ده‌ها نفر نجات یافتند؛ یک ایستگاه رادیویی انگلیس از نجات 43 نفر خبر داد.

«ریشی سوناک»، نخست وزیر انگلیس، پیش از این اعتبار سیاسی خود را برای ساماندهی فاجعه قایق‌های کوچک در میان گذاشته و امیدوار بود که سخنرانی اصلی‌اش در مورد مهاجرت، این بحث را دوباره تنظیم کند؛ با این حال، اساسا، هیچ راهبرد جدید و هیچ گذرگاه محافظت شده جدیدی برای پناهجویان وجود نداشت. قایق‌های بسیار بیشتری به این مسیر خطرناک می‌آیند و با خطر مواجه هستند.

بازخوانی ناکامی‌های سیاست‌های قبلی توسط «سوناک» برای برخی بسیار دردناک بود؛ کمی بیش از 12 ماه از زمانی که یک قایق در نزدیکی فاجعه اخیر واژگون شد و دست کم 27 نفر را غرق کرد، می‌گذرد و اجساد برخی از آنها هرگز پیدا نشد.

بیش از 40 هزار نفر در سال جاری از فرانسه وارد این مسیر خطرناک دریایی شده‌اند، بسیاری از آنها سفر ناامیدکننده‌ای را از کشورهایی مانند افغانستان برای سفر به اروپا انجام داده‌اند.

در سال گذشته، آمارهای دولتی نشان می‌دهد که آلبانیایی‌ها بیشترین تعداد پناهجویان را به خود اختصاص داده‌اند.

این حادثه پس از آن رخ داد که «ریشی سوناک»، نخست وزیر انگلیس، گفت قصد دارد قانون جدیدی را برای جلوگیری از عبور پناهجویان از کانال مانش وضع کند.

راهبرد جدید «سوناک» که در یک پیشنهاد پنج ماده‎ای مشخص شده، شامل طرح‌هایی برای پیگیری سریع بازگشت پناهجویان آلبانیایی و پاکسازی نزدیک به 150 هزار پرونده پناهندگی تا پایان سال آینده با افزایش دو برابری تعداد کارکنان است.

اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که به دنبال فاجعه دیگری در کانال مانش و صدور حکمی در مورد توافق رواندا، آیا انگلیس در داخل از این موضوع خرسند است و در آزار پناهجویان در خارج از این کشور شریک است؟

به نظر می‌رسد سیاست‌های مهاجرتی انگلیس تنها با هدف آسیب به پناهجویان برنامه‌ریزی شده و راهکارهای ارائه شده تنها به آسیب بیشتر آنها منجر می‌شود.

اینکه بدترین فاجعه دریایی در کانال مانش طی 30 سال اخیر تغییرات اندکی را از سوی مقامات انگلیس برانگیخته، باعث ناباوری و ناامیدی بسیاری از پناهجویان شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *