پکن میزبان نشست امیرعبداللهیان و بن فرحان/ تاثیر احیای روابط تهران و ریاض بر منطقه

14:11 - 16 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۱۵۳
پکن میزبان نشست امیرعبداللهیان و بن فرحان/ تاثیر احیای روابط تهران و ریاض بر منطقه
در ادامه اقدامات برای احیای روابط ایران و عربستان قرار است وزرای خارجه دو کشور در پکن دیدار کنند.

خبرگزاری میزان - منابع ایرانی و عربستانی اعلام کردند که وزرای خارجه ایران و عربستانبه زودی در پکن دیدار خواهند کرد؛ این در حالی است که این دو کشور در حال تلاش برای بررسی گام‌های بعدی روابط دیپلماتیک خود در بحبوحه توافق با میانجیگری چین هستند.

دیدار حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان نخستین دیدار رسمی بین عربستان و ارشدترین دیپلمات‌های ایران در بیش از هفت سال گذشته خواهد بود.

تهران و ریاض اخیرا توافق کردند که به شکاف دیپلماتیک خود پایان دهند و سفارت‌ها را در یک توافق که ماه گذشته از سوی چین تسهیل شد، بازگشایی کنند.

این توافق در پی دیدار دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان و مشاور امنیت ملی و وزیر دولت عربستان در پکن انجام شد. 

روزنامه «الشرق الاوسط» به تازگی نوشت: انتخاب چین برای محل برگزاری این دیدار به دلیل نقش مثبت پکن در دستیابی به توافق و تسهیل ارتباطات بین دو کشور است.

توافق حاصل شده در چین پیامد‌های سیاسی گسترده‌ای از موضوع هسته‌ای ایران گرفته تا منافع آمریکا در منطقه و همچنین همکاری پکن با کشور‌های منطقه دارد.

از این رو، زمانی که ریاض اعلام کرد چین در این موضوع میانجیگری کرده است، بسیاری در واشنگتن به این توافق واکنش نشان داده و میانجیگری چین را اقدامی علیه آمریکا توصیف کردند.

«رابرت ساتلوف»، از کارشناسان اندیشکده واشنگتن، می‎گوید که ازسرگیری روابط عربستان و ایران در حالی که چین به عنوان میانجی ایفای نقش می‌کند، بیان چشمگیر عدم اعتماد به آمریکا است.

به گفته وی، واشنگتن باید چرخش ریاض به سمت چین را به عنوان چالشی برای آمریکا برای بازبینی اولویت‌های اصلی خود در خاورمیانه ببیند.

کارشناسان معتقدند که این توافق ممکن است آب سردی بر تلاش‌های آمریکا برای میانجیگری عادی سازی بین رژیم صهیونیستی و عربستان باشد. 

سایمون هندرسون، کارشناس مسائل سیاسی در «هیل» نوشت: به نظر می‌رسد تحلیل غالب این است که ریاض به دلیل عدم حمایت دولت بایدن از عربستان تصمیم به همکاری با تهران گرفته است.

هندرسون همچنین این توافق را یک برد برای تهران دانست و گفت که این یک گام بزرگ به جلو برای موقعیت ایران در خاورمیانه است. 

گرانت راملی و هنری روم نیز می‎گویند که سرد کردن جنگ یمن یک عامل محرک برای عربستان برای حرکت به سمت این توافق بوده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *