دیوار مجازی آمریکا برای مقابله با پناهجویان

9:52 - 16 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۰۷۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دیوار مجازی آمریکا برای مقابله با پناهجویان
دولت آمریکا تغییراتی را برای نظارت بیشتر در مرزهای جنوبی ایجاد می‌کند که این تغییرات برای مهاجران با خطراتی همراه خواهد بود.

خبرگزاری میزان – دولت آمریکا در حال ایجاد تغییراتی در مرز‌های جنوبی خود است و این تغییرات می‌تواند عاملی برای تشدید فشار‌ها و نظارت‌ها بر مهاجران باشد.

دیوار مجازی: چگونه آمریکا قصد دارد نظارت در مرز‌های جنوبی را تقویت کند

به گزارش «گاردین»، دوربین‌های تقویت‌شده هوش مصنوعی می‌توانند «اشیاء مورد نظر» را کیلومتر‌ها دورتر تشخیص دهند، که به گفته منتقدان، مهاجران را به عمق صحرا و بیابان‌های خطرناک سوق می‌دهد.

نقشه جدیدی که موقعیت صد‌ها برج مراقبت را به تفصیل شرح می‌دهد، جامع‌ترین نگاه عمومی را به دیوار مجازی رو به رشد در مرز جنوبی آمریکا ارائه می‌دهد.

این نقشه که در این ماه از سوی بنیاد مرز الکترونیک منتشر شد بیش از ۳۰۰ برج مراقبت موجود و ۵۰ برج نظارتی پیشنهادی را در امتداد مرز آمریکا و مکزیک نشان می‌دهد.

طبق نقشه، بزرگترین توسعه برج‌های نظارتی که گمرک و حفاظت مرزی (CBP) در نظر دارد، در نزدیکی بندر ورودی «ال پاسو» انجام می‌شود.

این برج‌ها از هوش مصنوعی برای شناسایی «اهداف مورد نظر» مانند انسان یا وسایل نقلیه استفاده می‌کنند؛ دوربین‌ها ۳۶۰ درجه حرکت می‌کنند و می‌توانند افراد را از فاصله ۱.۷ مایلی (۲.۸ کیلومتری) تشخیص دهند.

برج‌ها بخشی از شبکه‌ای از سیستم‌هایی هستند که برای نظارت و جلوگیری از مهاجرت و قاچاق در مرز آمریکا و مکزیک طراحی شده‌اند که شامل هواپیما‌های بدون سرنشین، پلاک‌خوان‌ها، ایست‌های بازرسی، حسگر‌های زمینی و جمع‌آوری داده‌ها و بیومتریک می‌شود.

هر دو دولت جمهوری‌خواه و دموکرات از اوایل دهه ۲۰۰۰ روی چنین سیستم‌هایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

منتقدان می‌گویند که استراتژی «پیشگیری از طریق بازدارندگی» که از سوی چندین دولت آمریکا دنبال می‌شود، مهاجرت را از طریق بیابان‌ها و کوه‌ها سوق داده و هزاران مهاجر را به مرگ یا ناپدید شدن می‌کشاند.

ارتباط مستقیم برج‌های مراقبت با مرگ مهاچران

بقایای نزدیک به ۱۰ هزار مهاجر در ۲۵ سال گذشته از سوی گشت مرزی پیدا شده است؛ مطالعه‌ای در دانشگاه آریزونا نشان داد که برج‌های مراقبت در آریزونا به طور قابل توجهی با افزایش مرگ و میر مهاجران مرتبط است، زیرا آن‌ها مسیر‌های طولانی تری را در بیابان طی می‌کنند تا از شناسایی خود جلوگیری کنند.

درخواست سازمان ملل از بایدن برای تجدید نظر

دولت بایدن در واکنش به ورود مهاجران به مرز جنوبی، طرحی را برای رد درخواست پناهجویانی که از کشور دیگری عبور کرده و بدون مجوز به آمریکا می‌رسند، رونمایی کرد.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان از بایدن خواسته در این باره تجدید نظر کند و گفته که این امر مهاجران را مجبور می‌کند به موقعیت‌های خطرناک بازگردند که طبق قوانین بین‌المللی ممنوع است.

این منطقه همچنین کانون تنش‌های مرزی است و می‌تواند برای مهاجران خطرناک باشد؛ اخیرا ۴۰ نفر در آتش‌سوزی در یک مرکز بازداشت مهاجران جان باختند؛ مدافعان حقوق بشر علت مرگ آن‌ها را ازدحام بیش از حد و سیاست ضعیف مهاجرت می‌دانند.

زمستان گذشته، تعداد زیادی از مهاجرانی که به ال پاسو رسیدند، با کاهش دما، از ظرفیت پناهگاه فراتر رفته و در خیابان‌ها یخ زدند؛ «فرناندو گارسیا»، مدیر اجرایی شبکه مرزی حقوق بشر، گفت: صد‌ها مهاجر، اگر نگوییم هزاران نفر، در مرکز شهر ال پاسو در خیابان‌ها زندگی می‌کردند.

وی تاکید کرد که این نحوه نظارت به حریم خصوصی و حقوق پناهندگی خانواده‌ها و کودکان مهاجر تجاوز می‌کند و نحوه استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده را زیر سوال می‌برد.

نگاهی به وضعیت در امتداد مرز‌های جنوبی آمریکا

ارقام نشان می‌دهد تعداد افرادی که در امتداد مرز‌های جنوبی آمریکا دستگیر شده‌اند و همچنین نصب فناوری جدیدی رکورددار است.

وزارت امنیت داخلی آمریکا سال‌هاست که به دنبال فناوری «غیرتهاجمی» برای نظارت بر وسایل نقلیه باری و عابر پیاده است؛ نخستین اسکنر اشعه ایکس برای محموله‌هایی که از خط مقدم مرزی عبور می‌کرد، هفته گذشته در «براونزویل»، تگزاس وارد عمل شد.

بیشتر کامیون‌ها با مقصد آمریکا و تقریبا تمام وسایل نقلیه مسافربری اگر کنار کشیده شوند، عموما به صورت انتخابی اسکن می‌شوند.

اگرچه مقامات آمریکا در طول سال‌های گذشته همواره از این طرح‌های نظارتی گسترده حمایت کرده‌اند، اما نتیجه آنها مرگ و میر بیشتر پناهجویان در امتداد مرز‌های جنوبی بوده و این اقدامات کمکی به حل بحران مهاجرت نکرده است؛ همچنان مرگ و ناپدید شدن پناهجویان در مرزهای جنوبی آمریکا همچنان رو به افزایش است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *