نگاهی به نظر مخالفان و موافقان تیک تاک/کشورهای غربی در صدر ممنوعیت نرم افزار اشتراک ویدئو

12:37 - 15 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۵۹۶۴
نگاهی به نظر مخالفان و موافقان تیک تاک/کشورهای غربی در صدر ممنوعیت نرم افزار اشتراک ویدئو
برخی کشور‌های غربی دستور ممنوعیت استفاده از نرم‌افزار TikTok را در دستگاه‌های دولتی به دلیل نگرانی‌های امنیتی صادر کرده‌اند.

خبرگزاری میزان - فرانسه، هلند، استرالیا و نروژ به فهرست رو به رشدی از کشور‌هایی ملحق شده‌اند که اخیراً دستور ممنوعیت استفاده از نرم‌افزار TikTok در دستگاه‌های دولتی را صادر کرده‌اند؛ آنها می‎گویند نگران حفظ حریم خصوصی و امنیت برنامه هستند.

وزارت کشور هلند اعلام کرد که از استفاده از همه برنامه‌های کشور‌های «دارای برنامه سایبری تهاجمی که هدف آن منافع هلند است»، در تلفن‌های توزیع شده از سوی دولت منع شده است.

در این بیانیه به نام TikTok اشاره نشده است، اما این توصیه به دنبال ارزیابی آژانس اطلاعات ملی هلند AIVD است که هشدار می‌دهد برنامه‌های طراحی شده در برخی کشور‌ها دارای خطر شدید جاسوسی هستند. 

وزیر دادگستری نروژ نیز توصیه کرد که کارمندان دولت از استفاده از TikTok در دستگاه‌های کاری خود خودداری کنند. 

دولت فرانسه نصب و استفاده از برنامه‌های «تفریحی» مانند TikTok، Netflix و Instagram را بر روی تلفن‌های همراه کاری ۲.۵ میلیون کارمند دولتی ممنوع کرد. 

«استانیسلاس گورینی»، وزیر خدمات عمومی فرانسه، گفت که این اقدام برای تضمین امنیت سایبری دولت‌ها و مقام‎های دولتی انجام شده است. 

در ماه‌های اخیر، قانون‌گذاران اتحادیه اروپا، آمریکا، دانمارک و کانادا نیز دستوراتی مبنی بر ممنوعیت استفاده از TikTok صادر کرده‌اند.

کارشناسان این نگرانی را مطرح کرده‌اند که هنگام بارگیری این نرم‌افزار، اطلاعات حساس به ویژه در دستگاه‌های دولتی افشا شود. 

فرانسه نخستین کشوری است که تلاش‌ها را برای ممنوعیت سایر برنامه‌های «تفریحی» مانند نتفلیکس در دستگاه‌های دولتی افزایش می‌دهد. 

TikTok که متعلق به شرکت چینی Bytedance است، مدت‌هاست که گفته داده‌های کاربران را با دولت چین به اشتراک نمی‌گذارد و به‌طور مستقل اداره می‌شود. 

TikTok اتهامات مربوط به جمع‌آوری داده‌های کاربران بیشتر از سایر شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی را رد می‌کند و این ممنوعیت‌ها را «اطلاعات نادرست اساسی» می‌خواند و می‌گوید که این ممنوعیت‌ها بدون مشورت یا مدرک تصمیم‌گیری شده است. 

فهرستی از برخی کشور‌ها وجود دارد که قبلاً ممنوعیت‌های جزئی یا کلی را در برای این نرم‌افزار اعمال کرده‌اند.

انگلیس

در ۱۶ مارس، «اولیور داودن»، وزیر خارجه وقت انگلیس، در بیانیه‌ای به مجلس عوام این کشور، ممنوعیت فوری این نرم‌افزار را در دستگاه‌های رسمی دولتی اعلام کرد.

این ممنوعیت بر اساس گزارش مرکز امنیت سایبری ملی انگلیس است که مدعی شده ممکن است خطری در مورد نحوه دسترسی و استفاده از داده‌های حساس دولتی توسط پلتفرم‌های خاص وجود داشته باشد.

نهاد‌های اتحادیه اروپا

پارلمان اروپا، کمیسیون اروپا و شورای اتحادیه اروپا، سه نهاد اصلی اتحادیه اروپا، همگی به دلیل نگرانی‌های مربوط به امنیت سایبری، استفاده از این نرم‌افزار را بر روی دستگاه‌های کارکنان ممنوع کرده‌اند. 

همچنین اکیداً توصیه شده که اعضای پارلمان و کارکنان اتحادیه اروپا این برنامه را از دستگاه‌های شخصی خود نیز حذف کنند. 

فرانسه

در ۲۴ مارس، فرانسه نصب و استفاده از برنامه‌های «تفریحی» از جمله شبکه اجتماعی TikTok و پلت فرم آمریکایی نتفلیکس را بر روی تلفن‌های کاری ۲.۵ میلیون کارمند دولتی این کشور ممنوع کرد. 

دولت فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: طی چند هفته گذشته، چندین شریک اروپایی و بین‌المللی ما اقداماتی را برای محدود کردن یا ممنوع کردن دانلود و نصب TikTok توسط کارمندان عمومی خود اتخاذ کرده‌اند. 

این بیانیه می‎گوید: پس از تجزیه و تحلیل مسائل مورد بحث، به ویژه امنیت، دولت تصمیم گرفته است که دانلود و نصب برنامه‌های تفریحی بر روی تلفن‌های کاری ارائه شده به مقامات دولتی را ممنوع کند. 

هلند

دولت هلند به کارمندان دولت خود توصیه کرد از استفاده از برنامه‌های سایر کشور‌ها با سابقه «نرم افزار سایبری تهاجمی» در دستگاه‌های کاری خود اجتناب کنند.

دولت هلند در بیانیه‌ای اعلام کرد: در نهایت، دولت می‌خواهد تمام تلفن‌های کاری کارمندان دولت به گونه‌ای پیکربندی شود که فقط برنامه‌ها، نرم‌افزار‌ها یا ویژگی‌هایی که قبلاً مجاز بوده‌اند، قابل نصب و استفاده باشند. 

نروژ

«امیلی انگر مهل»، وزیر دادگستری نروژ در بیانیه‌ای گفت: سرویس‌های اطلاعاتی نروژ در ارزیابی‌های ریسک خود، برخی کشور‌ها را به‌عنوان عوامل خطر اصلی برای منافع امنیتی نروژ معرفی می‌کنند.

وی افزود: آن‌ها همچنین رسانه‌های اجتماعی را به عنوان یک انجمن مورد علاقه بازیگران بالقوه خطرناک و دیگران که می‌خواهند با اطلاعات نادرست و اخبار جعلی بر ما تأثیر بگذارند، مشخص می‌کنند.

این وزارتخانه گفت که کارمندان دولت همچنان می‌توانند در صورت لزوم از TikTok به دلایل حرفه‌ای استفاده کنند، اما فقط در دستگاه‌هایی که به شبکه دولتی متصل نیستند. 

نیوزیلند

نیوزیلند در ۱۷ مارس اعلام کرد استفاده از TikTok در تلفن‌های قانونگذاران دولتی در پایان مارس ۲۰۲۳ ممنوع می‌شود.

برخلاف کشور‌های دیگر مانند انگلیس، این ممنوعیت بر همه کارکنان دولتی تأثیر نمی‌گذارد و تنها برای حدود ۵۰۰ نفر در مجتمع پارلمانی اعمال خواهد شد. 

بلژیک

نخست وزیر بلژیک، گفت: در ۱۰ مارس، بلژیک اعلام کرد که TikTok را از دستگاه‌های متعلق به یا ارائه شده توسط دولت فدرال بلژیک به دلیل نگرانی در مورد امنیت سایبری، حریم خصوصی و انتشار اطلاعات نادرست حداقل به مدت شش ماه ممنوع می‌کند. 

در پاسخ به اعلامیه بلژیک، TikTok گفت که از این تعلیق، که بر اساس اطلاعات نادرست اولیه در مورد شرکت بایت دنس بوده، ناامید است و افزود که مقام‎های این شرکت به‌راحتی در دسترس هستند تا با مقام‎ها ملاقات کرده تا هرگونه نگرانی را برطرف کنند و سوابق را در مورد تصورات نادرست تنظیم کنند.

دانمارک

در ششم مارس وزارت دفاع دانمارک اعلام کرد که استفاده از این اپلیکیشن را در واحد‌های رسمی به عنوان یک اقدام امنیت سایبری ممنوع خواهد کرد. 

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد مرکز امنیت سایبری این کشور حوزه اسکاندیناوی، که بخشی از سرویس اطلاعات خارجی دانمارک است، خطر جاسوسی را ارزیابی کرده است. 

آمریکا

آمریکا می‎گوید که سازمان‌های دولتی ۳۰ روز فرصت دارند تا TikTok را از دستگاه‌ها و سیستم‌های رایانه در ادارات فدرال به دلیل نگرانی‌های امنیتی داده حذف کنند.

این ممنوعیت برای دستگاه‌های دولتی اعمال می‌شود، اگرچه برخی از قانون‌گذاران آمریکایی از ممنوعیت کامل آن حمایت می‌کنند. 

بیش از نیمی از ۵۰ ایالت آمریکا نیز استفاده از این برنامه را در دستگاه‌های دولتی ممنوع کرده‌اند. 

به گفته مرکز تحقیقاتی پیو، تقریباً دو سوم نوجوانان آمریکایی از TikTok استفاده می‌کنند. 

کانادا

پس از اعلام آمریکا، کانادا همچنین اعلام کرد که دستگاه‌های دولتی نباید از TikTok استفاده کنند و گفت که این یک خطر غیرقابل قبول برای حریم خصوصی و امنیت است.

همچنین کارمندان از دانلود این اپلیکیشن در آینده منع خواهند شد. 

استرالیا

«مارک دریفوس»، دادستان کل استرالیا، گفت که استرالیا برنامه اشتراک‌گذاری ویدیوی TikTok را در دستگاه‌های الکترونیکی دولتی، به دنبال اقدامات مشابهی که کشور‌های غربی به دلیل نگرانی‌های امنیتی انجام داده‌اند، ممنوع خواهد کرد.

دپارتمان دادستان کل یک چارچوب خط مشی امنیتی حفاظتی صادر کرد و گفت: برنامه TikTok خطرات امنیتی و حریم خصوصی قابل توجهی را برای نهاد‌های مشترک المنافع غیرشرکتی ایجاد می‌کند که ناشی از جمع آوری گسترده داده‌های کاربران و قرار گرفتن در معرض دستورالعمل‌های فراقانونی یک دولت خارجی بوده که با قوانین استرالیا در تضاد است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *