مونتانا؛ نخستین ایالت آمریکا که استفاده از تیک‌تاک را منع می‌کند

11:03 - 26 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۵۵۲
مونتانا؛ نخستین ایالت آمریکا که استفاده از تیک‌تاک را منع می‌کند
قانون‌گذاران مونتانای آمریکا لایحه‌ای مبنی بر ممنوعیت فعالیت برنامه تیک‎تاک در این ایالت را تصویب کردند.

خبرگزاری میزان - قانون‌گذاران ایالت مونتانای آمریکا به لایحه‌ای مبنی بر ممنوعیت فعالیت «تیک‌تاک» در این ایالت رای داده و آن را تصویب کردند؛ اقدامی که با چالش‌های قانونی مواجه می‌شود، اما همچنین به عنوان محل آزمایشی برای آنچه آمریکای عاری از تیک‌تاک خوانده شده، عمل می‌کند.

مجلس ایالتی مونتانا با ۵۴ موافق در برابر ۴۳ مخالف به تصویب این لایحه را داد، که فراتر از ممنوعیت‌های موجود در تقریبا نیمی از ایالت‌ها و دولت فدرال آمریکا است که استفاده از تیک‌تاک را در دستگاه‌های دولتی ممنوع می‌کند.

مونتانا قبلاً استفادده از این برنامه را در دستگاه‌های دولتی ممنوع کرده بود.

«بروک اوبروتر»، سخنگوی تیک‌تاک، گفت: ما به مبارزه برای کاربران و سازندگان تیک تاک در مونتانا ادامه می‌دهیم؛ معیشت و حقوق متمم اول توسط این بی‌اعتنایی دولت به خطر می‌افتد. 

تیک‌تاک که متعلق به شرکت فناوری چینی «بایت دنس» است، به دلیل نگرانی‌هایی که می‌تواند داده‌های کاربران را به دولت چین بدهد یا تبلیغات و اطلاعات نادرست را در این پلتفرم منتشر کند، تحت نظارت شدید قرار گرفته است. 

ممنوعیت استفاده از تیک‌تاک در دستگاه‌های دولتی

در آمریکا، مقامات ارشد اف‌بی‌آی، سیا، و قانون‌گذاران متعدد هر دو حزب این نگرانی‌ها را مطرح کرده، اما هیچ مدرکی برای اثبات وقوع آن ارائه نکرده‌اند.

حامیان این ممنوعیت به دو قانون چین اشاره کردند که شرکت‌های این کشور را ملزم می‌کند با دولت در زمینه کار‌های اطلاعاتی دولتی همکاری کنند. 

آن‌ها همچنین به قسمت‌های نگران‌کننده دیگری اشاره کردند، مانند افشای «بایت دنس» در ماه دسامبر مبنی بر اخراج چهار کارمند که به آدرس‌های IP و سایر داده‌های دو روزنامه‌نگار دسترسی داشتند، در حالی که تلاش می‌کردند منبع گزارش فاش شده درباره شرکت را کشف کنند. 

کنگره آمریکا در حال بررسی قانونی است که مستقیماً به تیک‌تاک اشاره ندارد، اما به وزارت بازرگانی این کشور این امکان را می‌دهد که تهدیدات خارجی را بر روی پلتفرم‌های فناوری محدود کند. این لایحه توسط دولت بایدن حمایت می‌شود، اما طرفداران حریم خصوصی، مفسران جناح راست و برخی افراد دیگر با این طرح مخالف هستند.

قبل از رای‌گیری نهایی، «آستین نادسن»، دادستان کل مونتانا، از قانونگذاران ایالتی خواسته بود که این لایحه را تصویب کنند، زیرا مطمئن نبود کنگره به سرعت در مورد ممنوعیت فدرال عمل کند.

«نادسن» جمهوری‌خواه، در ماه مارس در یک کمیته مجلس نمایندگان گفت: من فکر می‌کنم مونتانا در اینجا فرصتی برای پیشرو بودن در این امر دارد.

به گفته وی، این برنامه ابزاری است که برای جاسوسی از مونتانا استفاده می‌شود.

ممنوعیت مونتانا شامل چه مواردی می‌شود؟


ممنوعیت مونتانا تا ژانویه ۲۰۲۴ اجرا نمی‌شود و در صورتی که کنگره ممنوعیتی را تصویب کند یا تیک‌تاک دیگر به دولت چین وابسته نباشد، لغو خواهد شد. 

این لایحه بارگیری (دانلود) تیک‌تاک را در مونتانا ممنوع می‌کند و برای هر بار که به کسی «امکان دسترسی به پلتفرم رسانه‌های اجتماعی» یا دانلود برنامه توسط خود شرکت تیک‌تاک و یا هر فروشگاه نرم افزاری ارائه می‌شود، شرکت مالک این نرم‌افزار یا فروشگاه نرم‌افزار ۱۰ هزار دلار (۹ هزار و ۴۸ یورو) در روز جریمه می‌شود. این مجازات برای کاربران اعمال نمی‌شود. 

مخالفان استدلال می‌کنند که این لایحه زیاده‌روی بوده و ساکنان این ایالت می‌توانند به راحتی ممنوعیت پیشنهادی را با استفاده از یک شبکه خصوصی مجازی دور بزنند. 

در جلسه استماع این لایحه در ماه مارس، یکی از نمایندگان گروه تجارت فناوری «تک نت» گفت که فروشگاه‌های نرم‌ افزاری همچنین قابلیت geofence برنامه‌ها را بر اساس ایالت به ایالت ندارند؛ این بدان معناست که این فروشگاه‌ها (از جمله گوگل پلی و اپ استور) باید بر اساس قوانین مورد استناد در تمامی ایالت‌ها فعالیت کنند و نمی‌توانند دانلود برنامه‌ها را فقط در یک ایالت محدود کنند.

برخی از مخالفان همچنین استدلال می‌کنند که دولت آمریکا به دنبال ممنوعیت سایر برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی نیست که انواع مشابهی از داده‌ها را از کاربران خود جمع آوری می‌کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *