طرح کنگره برای ممنوع کردن استفاده از نرم‌افزار‌های خارجی

11:48 - 21 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۸۹۲
طرح کنگره برای ممنوع کردن استفاده از نرم‌افزار‌های خارجی
بر اساس آمارها، بیش از ۱۵۰ میلیون نفر در آمریکا از نرم‌افزار TikTok استفاده می‌کنند.

خبرگزاری میزان - یک لایحه دو حزبی که با هدف اعطای قدرت به دولت «جو بایدن» برای ممنوع کردن استفاده از نرم‌افزار‌های مرتبط با آنچه «دشمنان خارجی» خوانده شده، از جمله TikTok، نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی را در آمریکا افزایش داده است.

قانون «محدودیت»، به هدایت سناتور «مارک وارنر»، توسط حامیان آن به عنوان راهی برای دولت به منظور بازبینی و ممنوعیت بالقوه خدمات بدون هدف قرار دادن برنامه ویدیویی بحث برانگیز، مانند سایر طرح‌های مورد حمایت جمهوری‌خواهان، تبلیغ می‌شود.

اگرچه دامنه وسیع‌تر ممکن است از مسائل مربوط به هدف قرار دادن یک شرکت اجتناب کند، گروه‌های حقوق دیجیتال، مقامات صنعتی و کارشناسان حفظ حریم خصوصی این زنگ خطر را به صدا در می‌آورند که قانون «محدودیت» نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند که می‌تواند آزادی آنلاین آمریکایی‌ها را محدود کند. 

منتقدان استدلال می‌کنند که این طرح در مورد اینکه چه شرکت‌هایی را هدف قرار می‌دهد و چه کسانی در اجرای مشارکت دارند، بسیار گسترده است. 

«دارل وست»، یکی از کارشناسان ارشد مرکز نوآوری فناوری در موسسه «بروکینگز»، گفت: خطر وجود اهداف ناخواسته وجود دارد. این کار ممکن است عواقبی برای مشاغل یا افرادی که به طور ناخواسته درگیر این موضوع می‌شوند داشته باشد.

این طرح چگونه اجرا می‌شود؟

این لایحه به صراحت قصد ممنوعیت TikTok یا هر برنامه دیگری را ندارد، اما به وزارت بازرگانی آمریکا این اختیار را می‌دهد تا خطرات ناشی از فناوری مرتبط با آنچه «دشمنان خارجی» خوانده می‌شود، از جمله چین، کره شمالی، روسیه، کوبا و ونزوئلا را شناسایی و کاهش دهد.

TikTok متعلق به شرکت چینی ByteDance است که برخی از قانونگذاران می‌گویند که خطرات امنیت ملی مربوط به ذخیره‌سازی و اشتراک گذاری داده‌های کاربران در آمریکا را به همراه دارد. TikTok ادعا‌هایی مبنی بر اینکه این برنامه هر گونه خطری برای امنیت ملی آمریکا دارد را رد کرده است. 

یکی از نگرانی‌های اصلی منتقدان این لایحه این است که افرادی که به دنبال استفاده از TikTok یا هر سرویسی که طبق قوانین ممنوع شده است باشند، مجازات می‌شوند. 

گروه‌های حقوق دیجیتال Electronic Frontier Foundation و Fight for the Future به همراه ACLU همگی با این طرح مخالفت کرده‌اند. 

این گروه‌ها از جمله منتقدانی هستند که استدلال می‌کنند این طرح به طور بالقوه می‌تواند افرادی را که به دنبال دسترسی به برنامه‌های ممنوعه، احتمالاً از طریق VPN یا شبکه‌های خصوصی مجازی هستند، مجازات کند. 

تاثیر ممنوعیت استفاده از TikTok برای آمریکایی‌ها 

در سراسر آمریکا، بیش از ۱۵۰ میلیون نفر با امکان یک واقعیت جدید روبرو هستند: زندگی بدون TikTok.

این نرم‌افزار اشترک‌گذاری ویدیوی کوتاه با قانونگذاران آمریکایی خواستار ممنوعیت کامل این برنامه در مرکز نبردی مداوم قرار گرفته است.

در ماه مارس، زمانی که مدیر عامل شرکت ByteDance آماده شهادت در مقابل کنگره بود، TikTok مستندی تهیه کرد که در آن مالکان مشاغل کوچک آمریکایی که برای امرار معاش خود به این پلتفرم متکی هستند، برجسته شد. 

TikTok در ماه مارس گفت که این پلت فرم توسط نزدیک به پنج میلیون کسب و کار در آمریکا استفاده شده و قرار است از رقبا پیشی بگیرد؛ شرکت تحقیقاتی Omdia مستقر در لندن در نوامبر پیش‌بینی کرد که درآمد تبلیغاتی TikTok از مجموع درآمد‌های تبلیغات ویدیویی «متا»، شرکت مالک «فیس‌بوک» و «اینستاگرام»، و «یوتیوب» تا سال ۲۰۲۷ بیشتر خواهد شد.

طبق گفته شرکت تجزیه و تحلیل داده SensorTower، در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲، کاربران TikTok در سراسر جهان به طور متوسط ۹۵ دقیقه در روز را در استفاده از این نرم‌افزار صرف کردند؛ یعنی تقریباً دو برابر بیشتر از زمانی که کاربران در فیس‌بوک و اینستاگرام صرف کردند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *