شتاب گرفتن طرح احداث واحد‌های ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر

15:18 - 09 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۵۲۷۷
شتاب گرفتن طرح احداث واحد‌های ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر
رئیس شرکت مادرتخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی گفت که توسعه نیروگاه‌های اتمی در کشور و ضرورت تولید هرچه بیشتر برق هسته‌ای در سال‌های گذشته به شکل ملموس‌تری در جامعه نمود یافته است.

خبرگزاری میزان - حسین درخشنده، معاون سازمان انرژی اتمی و رئیس شرکت مادرتخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی، درباره عملکرد این معاونت در سالی که گذشت توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت: مهم‌ترین اقدامات و پروژه‌هایی که در سال ۱۴۰۱ انجام دادیم شامل این موارد می‌شود: بهره برداری ایمن از واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر و تولید بیش از ۵.۹۰۶.۵۹۸ مگاوات ساعت در سال ۱۴۰۱ با وجود خاموشی اجباری واحد بر پایه سیاست‌های ابلاغی شبکه برق کشور، سازماندهی فعالیت‌ها و تعهدات کارفرما در «طرح احداث واحد‌های ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر» در قالب قرارداد با پیمانکار عمومی (GC) و تامین اعتبار از محل تهاتر نفت.

درخشنده ادامه داد: از دیگر طرح‌ها و پروژه‌های اجرا شده در این شرکت می‌توان از تهیه سازوکار افزایش مشارکت پیمانکاران ایرانی در «طرح احداث واحد‌های ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر» نام برد.

رئیس شرکت مادرتخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی بیان کرد: بومی‌سازی برخی از تجهیزات مورد نیاز واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر، انجام پروژه ساخت کسک‌های دومنظوره سوخت‌های مصرف شده، برنامه‌ریزی و آمادگی برای مشارکت بیشتر شرکت‌های ایرانی در دوره تعمیر و نگهداری نیروگاه، انجام ارزیابی همتایی وانو در شرکت مادر و انجام پروژه‌های پشتیبانی فنی نیروگاه از سایر مواردی است که در سال ۱۴۰۱ انجام و پیگیری شد.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران درباره بزرگ‌ترین چالش‌هایی که در سال ۱۴۰۱ توانسته‌اند از آن عبور کنند، اظهار کرد: از جمله بزرگ‌ترین چالش‌هایی که سال گذشته با آن مواجه بودیم و توانستیم از آن‌ها گذر کنیم باید به تامین بخشی از منابع مالی (ارزی و ریالی) مورد نیاز «طرح احداث واحد‌های ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر» و نیز نهایی کردن قرارداد با پیمانکار عمومی (GC) و تامین اعتبار از محل تهاتر نفت اشاره کنم که خوشبختانه با موفقیت از این چالش‌ها عبور کردیم.

درخشنده درباره مهم‌ترین برنامه‌های شرکت مادرتخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران در سال‌جاری گفت: برای سال ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته و در نظر داریم تا از همه ظرفیت‌های قانونی برای تامین اعتبارات مورد نیاز قرارداد واحد‌های ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر استفاده کنیم؛ همچنین در نظر داریم تا پروژه به‌روزرسانی مطالعات مکان‌یابی برای واحد‌های جدید نیروگاه‌های هسته‌ای در کشور را تکمیل کنیم.

وی اضافه کرد: انجام تعمیرات، نگهداری و سوخت‌گذاری واحد در مدت زمان برنامه‌ریزی شده و نیز بهره‌برداری ایمن از واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر جزو برنامه‌های ما در سال ۱۴۰۲ محسوب می‌شود.

معاون سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: پایان یافتن پروژه ساخت کسک‌های دومنظوره سوخت‌های مصرف شده و انبار موقت محل نگهداری این کسک‌ها و آغاز پروژه ساخت آن‌ها به منظور بهره‌برداری در سال ۱۴۰۳ یکی دیگر از برنامه‌هایی است که در سال‌جاری دنبال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: شروع به‌کار پیمانکارعمومی (GC) در «طرح احداث واحد‌های ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر» و پیگیری تامین اعتبار از محل تهاتر نفت و نیز تسریع در عملیات احداث واحد‌های ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر از سایر برنامه‌های ما در سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

درخشنده جایگاه این معاونت در دوره مدیریتی جدید در سطح سازمانی و برون سازمانی را این‌گونه ارزیابی کرد: با توجه به افزایش قابل توجه پیگیری‌ها برای تامین اعتبارات مورد نیاز به‌ویژه از طرف ریاست سازمان، پروژه ساخت واحد‌های ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر پس از ۳ سال رکورد نسبی وارد فاز جدید اجرا با شتاب نسبی در انجام فاز‌های قرارداد شده است.

وی درباره چشم انداز این معاونت تا پایان دولت سیزدهم تصریح کرد: امید است تا پایان دولت سیزدهم، مدل مالی تامین اعتبارات تعیین و با تصویب مراجع و نهاد‌های ملی بتوان اعتبارات سالانه مورد نیاز احداث واحد‌های جدید را دریافت و این واحد‌ها را به مرحله نصب تجهیزات و راه‌اندازی سیستم‌ها تکمیل کرد.

درخشنده در پایان گفت: این معاونت را می‌توان با کلماتی نظیر «ایمنی هسته‌ای»، «توسعه» و «یکپارچگی» توصیف کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *