۵۳ درصد پرونده‌ها در سال ۱۴۰۱ با همت شورای‌های حل اختلاف تهران با ایجاد سازش مختومه شد/ رهایی ۵۶ محکوم از قصاص نفس در تهران

11:25 - 16 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۳۷۸۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
۵۳ درصد پرونده‌ها در سال ۱۴۰۱ با همت شورای‌های حل اختلاف تهران با ایجاد سازش مختومه شد/ رهایی ۵۶ محکوم از قصاص نفس در تهران
رئیس توسعه حل اختلاف استان تهران، گفت: با تلاش وهمت کارکنان شورا‌های حل اختلاف استان تهران، ۵۳ درصد از پرونده‌هایی ورودی سال ۱۴۰۱ با صلح و سازش مختومه شده و ۵۶ محکوم از قصاص نفس رهایی یافتند.

خبرگزاری میزان- به طور کلی، نقش صلح و سازش در احقاق حق و پیشگیری از اطاله دادرسی، بسیار پر اهمیت و برجسته است؛ در این زمینه تکلیف قانونی نیز وجود دارد و در قوانین بر سعی و تلاش در جهت ایجاد صلح و سازش بین طرفین پرونده تاکید شده است.

برهمین اساس احیای صلاحیت شورای حل اختلاف و توسعه ظرفیت صلح و سازش، در دوره تحول و تعالی در دستگاه قضایی صورت گرفته است.

۵۳ درصد پرونده‌ها در سال ۱۴۰۱ با همت شورای‌های حل اختلاف تهران با ایجاد سازش مختومه شد/ رهایی ۵۶ محکوم از قصاص نفس

همچنین ریاست قوه قضاییه نیز به دفعات بر ترویج فرهنگ مذاکره و تلاش برای اصلاح ذات‌البین، توسعه فعالیت‌های شورا‌های حل اختلاف و بهره‌گیری از ظرفیت صلح و سازش توسط ریش‌سفیدان و متخصصان، امری که در مقوله کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری‌ها نقش پررنگ و برجسته‌ای دارد، تاکید کرده است.

در همین راستا توسعه حل اختلاف استان تهران با انسجام و همکاری شورا‌های حل اختلاف سراسر استان گام‌های موثر برای انجام مصالحه در اختلافات برداشته و اقدامات همراه با توسعه‌ایی نیز در ایجاد سازش بین طرفین دعوا به خصوص در سال‌های اخیر انجام داده است که شرح مختصری از این اقدامات را در قالب گفت‌وگوی خبرگزاری میزان، با رئیس توسعه حل اختلاف استان تهران می‌خوانید:

۵۳ درصد پرونده‌ها در سال ۱۴۰۱ با همت شورای‌های حل اختلاف تهران با ایجاد سازش مختومه شد/ رهایی ۵۶ محکوم از قصاص نفس


غلامرضا مهدوی در خصوص عملکرد شورای حل اختلاف تهران در سال ۱۴۰۱ بیان کرد: در سال گذشته شورا‌های حل اختلاف مستقر زندان‌های هشتگانه استان توانستند ۲ هزار و ۵۲۴ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد و محکومان مالی را با اخذ رضایت از شکات آزاد کنند.

آزادی ۲ هزار و ۵۲۴ زندانی

وی افزود: نکته جالب این است که از این تعداد ۲ هزار و ۵۴ نفر از زندان آزاد شدند، اما ۴۷۰ نفر در مرحله اجرا یعنی پیش از ورود به زندان‌ها آزاد شده و حتی به داخل زندان هم نرفتند.

رهایی ۵۶ محکوم از قصاص نفس

رئیس توسعه حل اختلاف استان تهران بیان کرد: همچنین ۵۶ محکوم به قصاص نفس نیز با کمک شورای حل اختلاف و با جلب رضایت قطعی از اولیای دم، در سال گذشته به زندگی بازگشتند.

ورود ۸۱۵ هزار پرونده به شورا‌های حل اختلاف استان تهران
وی گفت: ۸۱۵ هزار فقره پرونده در سال ۱۴۰۱ به شورا‌های حل اختلاف استان تهران وارد شده که تقریباً معادل یک چهارم یا حدود یک پنجم ورودی پرونده به کل شورا‌های حل اختلاف کشور است.

سازش ۵۳ درصدی در پرونده‌های باقابلیت سازش

مهدوی با بیان اشاره به اینکه همه پرونده‌ها ازجمله «تأمین دلیل، تخلیه، گواهی حصر وراثت و...» ذاتا قابلیت سازش ندارند، افزود: از حدود ۴۶۴ هزار و ۴۴ فقره، پرونده با قابلیت سازش ورودی به شورا‌های حل اختلاف استان تهران، تعداد ۲۶۳ هزار و ۹۵۷ فقره منجر به صلح و سازش که یعنی حدود ۵۳ درصد پرونده‌های قابل سازش با صلح و سازش مختومه شده است.

میانگین سازش استان تهران به ۵۳ درصد رسید

رئیس توسعه حل اختلاف استان تهران افزود: لازم به ذکر است که میانگین سازش کشوری حدود ۳۹ درصد یعنی کمتر از ۴۰ درصد است این در حالی است که میانگین سازش استان تهران به ۵۳ درصد رسیده است یعنی به مراتب بالاتر میانگین کشوری که در رتبه برتر کشوری قرار دارد.

وی با اشاره به صدور ۲ دستورالعمل از سوی رئیس کل دادگستری استان تهران درخصوص پرونده‌های موضوع ماده ۱۱ که از محاکم ارجاع می‌شود عنوان کرد: درصد قابل توجهی از پرونده‌های موضوع تصادفات که از مراجع قضایی به شورا‌ها ارجاع شده با صلح و سازش مختومه شده است.

مختومه شدن ۹۷.۸۸ درصد پرونده‌های تصادفات با صلح و سازش

رئیس توسعه حل اختلاف استان تهران بابیان اینکه البته تصادفات به لحاظ اینکه در دستورالعمل ازهر ۲ جهت هم جزای نقدی و خدمات قابل گذشت است، افزود: بنابراین ۹۷.۸۸ درصد پرونده‌های تصادفات مربوط به جزای نقدی هم خوشبختانه با صلح و سازش مختومه شده‌اند.

 ورودی کمتر پرونده‌ها به محاکم

وی با بیان اینکه اخیرا ۲ دستورالعمل از سوی رئیس کل دادگستری استان تهران مبنی بر استقرار شعبات ویژه رسیدگی به تصادفات در دادسرا‌ها و پرونده‌های حقوقی زیر ۱۰۰ میلیون تومان جهت ارجاع به شورا‌های حل اختلاف، صادر شده است، گفت: بنا براین دستور در بهمن ماه شعبات ویژه رسیدگی به تصادفات در دادسرا‌ها تشکیل شد و کار‌های بسیار موثری انجام دادند، نتیجه آن‌ها ورودی کمتر پرونده‌ها به محاکم است.

۳۵ شعبه شورای حل اختلاف ویژه اصناف و اتحادیه‌ها در استان تهران تشکیل شد

مهدوی گفت: همچنین ۳۵ شعبه شورای حل اختلاف ویژه اصناف و اتحادیه‌ها در استان تهران تشکیل شده و اگر اختلافی برای اعضای این اتحادیه‌ها از جمله اختلافات مالی و خانوادگی ایجاد شود در این شعب به آن‌ها رسیدگی می‌شود.

فراهم شدن امکان نوبت گیری غیرحضوری

وی بیان کرد: به منظور تسهیل امور و دسترسی آسان مردم برای شعب اجرای احکام شورا‌های حل اختلاف سیستم نوبت دهی اینترنتی در نظر گرفته شده است و مردم می‌توانند از منزل نوبت بگیرند.

۶۰ مجتمع شورای حل اختلاف به نام شهدا نامگذاری شد

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران همچنین بیان کرد: در حال حاضر در سطح استان شعب شورای حل اختلاف کمترین موجودی پرونده را دارد و سال گذشته در سطح استان تهران ۶۰ مجتمع شورای حل اختلاف به نام شهدا نامگذاری شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: شورا شهر اقدامات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *