نرخ بالای خشونت تسلیحاتی و باندهای تبهکار در سوئد

12:08 - 22 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۳۳۰۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نرخ بالای خشونت تسلیحاتی و باندهای تبهکار در سوئد
سوئد یکی از بالاترین نرخ‌های خشونت تسلیحاتی و فعالیت باندهای تبهکار را در میان کشورهای اروپایی دارد.

خبرگزاری میزان - به گفته کارشناسان، سوئد یکی از بالاترین نرخ‌های خشونت مرتبط با سلاح گرم را در اروپای غربی دارد که نتیجه افزایش روزافزون باند‌ها و شبکه‌های جنایی مسئول ورود بالای سلاح‌های گرم غیرقانونی به سوئد است.

به گزارش «آناتولی»، این کشور همچنان با خونریزی قابل توجهی در ارتباط با سلاح گرم مواجه است و بسیاری از کارشناسان خواستار اتخاذ سیاست‌های بیشتر برای مبارزه با جریان غیرقانونی سلاح‌های گرم و جنایت‌های گروهی هستند.

بر اساس گزارش ۲۰۲۱ ابتکار جهانی علیه جنایات سازمان یافته فراملی، افزایش تسلیحات به افزایش خشونت گروهی در این کشور دامن می‌زند.

در میان کارشناسان این نگرانی وجود دارد که شبکه‌های جنایی ممکن است به سلاح‌هایی که به اوکراین حمل می‌شود، دسترسی داشته باشند.

یک رسانه سوئدی در این باره می‌گوید: در دومین شهر بزرگ سوئد، از قاچاقچیان اسلحه خواسته شده که از اوکراین برای فروش بیشتر سلاح به باند‌های جنایتکار در این کشور سلاح تهیه کنند.

یک کارشناس قاچاق اسلحه در سرویس گمرک سوئد ابراز نگرانی کرد که مجرمان ممکن است به سلاح‌های قوی‌تر برای قاچاق در سوئد دسترسی داشته باشند و هر نوع سلاحی که به عنوان کمک‌های غرب به اوکراین ارائه می‌شود نیز ممکن است به این کشور بازگردد.

خارج از کنترل 

«اردوان خشنود»، جرم شناس و کارشناس علوم سیاسی که در حال تحقیق در مورد جنایات خشونت آمیز و خشونت گروهی در سوئد است، گفته که در این کشور، قاچاق اسلحه از کنترل خارج شده است.

روزانه صد‌ها نوع سلاح از جمله اسلحه اتوماتیک، نیمه اتوماتیک، نارنجک و همچنین مواد منفجره به دلیل تقاضای زیاد باند‌ها و گروه‌ها از کشور‌های مختلف، عمدتا از شرق اروپا به این کشور قاچاق می‌شود. 

درگیری‌های بسیار جدی بین این باند‌ها و شبکه‌های جنایتکار وجود دارد و تا زمانی که چنین تقاضای زیادی وجود داشته باشد، هجوم عظیمی از سلاح‌ها به جامعه سوئد وجود خواهد داشت.

در طول دهه گذشته، خشونت‌های تسلیحاتی در سوئد به طور مداوم در حال افزایش بوده است و «دستیابی به سلاح‌های غیرقانونی نسبتا ساده است».

جدا از اسلحه‌های گرم قاچاق شده از سایر نقاط اروپا، بازار غیرقانونی اسلحه داخلی نیز مقصر است، زیرا مجرمان دریافته‌اند که می‌توانند قطعات مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری سلاح‌های قدیمی اغلب ناکارآمد را در فروشگاه‌های محلی، «بدون هیچ کنترلی» خریداری کنند. 

بدون کنترل مرزی

یک کارشناس سوئدی می‌گوید: از آنجایی که ما در سوئد کنترل مرزی نداریم، همانطور که اکثر کشور‌های اروپایی ندارند، بسیار بسیار ساده است که سلاح‌ها را با خود به خانه ببرید، در ماشین، با اتوبوس یا کشتی.

مقامات سوئد باید منابع بیشتری را به گمرکات این کشور اختصاص دهند تا بتوانند با هجوم سلاح‌های غیرقانونی به سوئد مبارزه کنند؛ پارلمان این کشور باید در قانون خود تجدید نظر و مقررات جدیدی را ارائه کند که «قدرت بیشتری به گمرک می‌دهد» تا خودرو‌ها یا کامیون‌های حامل سلاح غیرقانونی را به سوئد متوقف کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *