۷۳۲ رأی استفاده از پابند الکترونیک قضایی در استان هرمزگان صادر شد

10:09 - 22 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۳۲۳۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
۷۳۲ رأی استفاده از پابند الکترونیک قضایی در استان هرمزگان صادر شد
رئیس کل دادگستری هرمزگان با اشاره به اقدامات دستگاه قضایی این استان برای استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۷۳۲ رأی استفاده از پابند‌های الکترونیکی برای زندانیان از سوی محاکم استان هرمزگان صادر شده است.

خبرگزاری میزان- مجتبی قهرمانی  در همایش فصلی رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان ضمن تأکید بر لزوم تلاش مضاعف در روند خدمت رسانی به مردم تصریح کرد: بی تردید تلاش جهادگونه و هدفمند، مدیریت منابع مالی و صیانت از منابع انسانی به همراه مراقبت از نفس و پرهیز از هرگونه فساد؛ بسترساز رضایتمندی مردم و ارتقاء شاخص‌های سلامت و کارآمدی دستگاه قضایی استان خواهد شد.

وی جدیت رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی برای اتخاذ تمهیدات لازم در جهت حفظ حقوق شهروندی، نظارت مستمر بر ضابطین، رعایت شئون اداری و نظم سازمانی، توجه به صرفه جویی و کاهش هزینه‌های غیرضرور، مدیریت پرونده‌ها و صدور آرای متقن را موضوعاتی حائز اهمیت در جهت افزایش بهره وری و ارتقاء عملکرد حوزه‌های قضایی عنوان کرد.

 رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در ادامه با بیان اینکه استان هرمزگان به عنوان یکی از استان‌های پیشرو در ارائه خدمات الکترونیک قضایی در سطح کشور مطرح است، خاطرنشان ساخت: در شاخص زمان پاسخگویی به درخواست‌های صدور گواهی سوء پیشینه الکترونیک نیز دادگستری استان هرمزگان با صدور بیش از ۶۸ هزار گواهی سوء پیشینه الکترونیک طی یکسال اخیر به صورت میانگین در سه ساعت به درخواست متقاضیان پاسخ داده است.

قهرمانی همچنین از صدور ۷۳۲ رأی استفاده از پابند‌های الکترونیکی برای محکومین در سال ۱۴۰۱ خبر داد و با بیان این که امسال برنامه‌ریزی گسترده‌ای در جهت استفاده از این ظرفیت قانونی در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان انجام شده است، گفت: به منظور استفاده هر چه بیشتر از پابند الکترونیک در آراء صادره مرتبط با جرایم سبک، ضمن ابلاغ دستورالعمل مربوطه، مکاتبات لازم با قضات سراسر استان و همچنین با اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی صورت گرفته تا پس از ارائه درخواست افراد متقاضی پابند و در صورت موافقت، محکومین بتوانند بلافاصله از طرح مذکور بهره‌مند شوند.

رئیس کل دادگستری هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم برگزاری منظم نشست‌های قضایی، رعایت اصول حفاظتی در مراودات و مکالمات، تعامل با ضابطین و نظارت مستمر بر پارکینگ‌های وسایل نقلیه توقیفی تأکید کرد.

اتخاذ تدابیر ویژه در خصوص رسیدگی به غیبت‌های زندانیان، اختصاص حداقل دو قاضی به حوزه‌های قضایی استان، توجه به مسائل انگیزشی و امکانات رفاهی کارکنان و لزوم هماهنگی در اطلاع رسانی و انتشار اخبار از دیگر موضوعاتی بود که از سوی رئیس کل دادگستری هرمزگان مورد تأکید قرار گرفت.

گفتنی است پیش از سخنان رئیس کل دادگستری هرمزگان، هر یک از معاونین دادگستری و رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان، گزارشی از مهم‌ترین برنامه ها، اقدامات و دستاورد‌های مجموعه‌های تحت سرپرستی خود را ارائه کردند.

همچنین به عنوان حُسن ختام این همایش و در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی «مدظله العالی» مبنی بر لزوم معرفی قضات شاخص از ۳۱ نفر از قضات و رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان هرمزگان به همراه ۲۲ نفر از کارکنان اداری که عملکرد مطلوبی در مؤلفه‌هایی چون؛ تکریم ارباب رجوع، اهتمام در انجام وظیفه، رفع اطاله دادرسی، کاهش موجودی و عملکرد آماری مثبت، بهره گیری از ابلاغ الکترونیک، رسیدگی به پرونده‌های مهم، اشاعه صلح و سازش، اتخاذ تدابیر پیشگیرانه، کاهش ورودی پرونده ها، استمرار در فعالیت‌های فرهنگی، صرفه جویی در هزینه‌ها و مدیریت امور مالی داشته اند، تقدیر شد.

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *