نشست خبری هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه|

کنعانی: بسته شدن سفارت انگلیس در ایران تکذیب می‌شود/ موضوع حضور القاعده در ایران فرافکنی است/ آژانس به مسئولیت‌های خود در حفاظت از حقوق هسته‌ای اعضای خود عمل کند

10:50 - 15 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۲۰۴۴
کنعانی: بسته شدن سفارت انگلیس در ایران تکذیب می‌شود/ موضوع حضور القاعده در ایران فرافکنی است/ آژانس به مسئولیت‌های خود در حفاظت از حقوق هسته‌ای اعضای خود عمل کند
نشست خبری هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد.

خبرگزاری میزان - ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌های آنان پاسخ داد.

ایران در بحث حمایت از حق شناخته شده ملت ایران از همه ظرفیت‌ها استفاده خواهد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: ایران در بحث حمایت از حق شناخته شده ملت ایران، از همه امکانات و ظرفیت‌های سیاسی، قانونی و حقوقی و فرصت‌های موجود در چارچوب قوانین بین المللی از جمله قوانین آژانس استفاده کرده و خواهد کرد.

وی اظهار کرد: حفاظت از ظرفیت‌های هسته‌ای ایران در سایه همین پیگیری‌ها صورت گرفته و انجام شده است.

کنعانی گفت: ایران در چارچوب فعالیت‌های خود با آژانس و مکاتباتی که با این نهاد داشته، به قطعنامه مذکور استناد کرده و در کنفرانس‌های مربوط به ان پی تی، این موضوع مورد استناد قرار گرفته است؛ حتی در کنفرانس‌های مربوط به بازنگری مقررات ان پی تی از جمله آخرین نشستی که برگزار شد، در سند نهایی اجلاس بازنگری ان پی ای، ایران آن را مطرح کرد و در پیش نویس گنجانده شد، اما پیش نویس به دلایلی مصوب نشد، اما ایران به آن استناد کرد؛ هیئت ایرانی و نمایندگی ایران در وین به قطعنامه‌های ۵۳۳ و ۴۴۴ در مکاتبات خود رجوع کرد.

وی بیان کرد: ایران از همه حقوق شناخته شده خود در مسیر سیاسی، حقوقی و بین المللی برای حفاطت از ملت ایران در بحث برنامه صلح آمیز هسته‌ای اقدام کرده و انتظار دارد آژانس متناسب با تعهداتی که از جمله به ایران دارد به مسئولیت‌هایش در حفاظت از حقوق هسته‌ای اعضای خود اقدام کند.

ایران به دیپلماسی پایبند است

کنعانی در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها، اظهار کرد: ایران به دیپلماسی پایبند است و دیپلماسی را در قالب چند جانبه، بهترین چارچوب برای اختلافات تلقی می‌کند؛ پویایی دیپلماسی ایران هم در همین چارچوب است؛ ورود ایران به مذاکرات که به انعقاد توافق برجام منتهی شد، بر اساس پایبندی ایران به موثر بودن مذاکرات چند جانبه بوده است.

وی افزود: توافق‌ها یک مسیر دو طرفه برای همه اعضایی که در آن چارچوب حضور دارند، هستند؛ ایران به روند مذاکره برای بازگشت مسئولانه همه طرف‌ها از جمله آمریکا پایبند و آماده بازگشت به اجرای توافق است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، گفت: سفر گروسی به ایران به تفاهم‌های خوبی منجر شد و امیدواریم زمینه برای حل و فصل اختلاف‌های فنی فراهم شود و بهانه از دست دیگران درباره این گونه مسائل فنی گرفته شود.

سفر گروسی به ایران سرفصل جدید در همکاری‌های دوجانبه شد

کنعانی در مورد نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: نشست آژانس در چارچوب نشست‌های دوره‌ای است؛ آنچه در نشست امروز به ایران مربوط است، در چارچوب موضوعاتی است که در برنامه‌های آژانس هم مطرح می‌شود؛ موضوعات دیگری هم در دستور کار آژانس قرار دارد.

وی افزود: با سفر گروسی به ایران سرفصل جدیدی در همکاری‌های دوجانبه باز شد که از طریق مدیرکل گزارش می‌شود؛ مدیرکل آژانس براساس قطعنامه ۲۲۳۱ گزارش ۶ ماهه را ارائه می‌کند؛ با توجه به سفر گروسی و مذاکرات سطح بالای انجام شده و تفاهم‌های صورت گرفته با سازمان انرژی اتمی، انتظار می‌رود اجلاس در روند طبیعی پیش برود و به دور از سیاست زدگی با توجه به توافقات انجام شده، مذاکرات ایران و آژانس ادامه پیدا کند.

درباره تحرکات بی ثبات کننده رژیم صهیونیستی هشدار داده بودیم

کنعانی در مورد موضع ایران درباره رژیم صهیونیستی، گفت: موضع ما درباره رژیم صهیونیستی واضح و روابط ما در چارچوب همسایگان روشن است؛ ما درباره تحرکات موذیانه و بی ثبات کننده رژیم صهیونیستی قبلا هشدار دادیم.

دادستان‌های ایران و جمهوری آذربایجان باهم گفت‌وگو کردند

کنعانی در مورد رابطه ایران و جمهوری آذربایجان، گفت: سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به باکو به منظور نشست سران گروه تماس بود؛ این سفر فرصت خوبی بود که دیدار‌هایی با مقام‌های عالی جمهوری آذربایجان درباره مناسبات فیمابین انجام شود.

وی افزود: معاون دیپلماسی دیدارهای مهمی با وزیر خارجه، دستیار رئیس جمهور و معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان داشت و تحولات مرتبط با سفارت این کشور مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: ضارب داشتن انگیزه شخصی خود را اعلام کرد، اما ایران بر اساس در دستور کار قرار داشتن حفاظت مکان‌های دیپلماتیک، کار‌های اطلاعاتی و قضایی انجام داد.

کنعانی در بخشی دیگر گفت: ما در چارچوب معاضدت قضایی با جمهوری آذربایجان برای همکاری اعلام آمادگی کردیم؛ ایران در چارچوب همین توافقنامه از طرف مقابل خواست سفر هیئتی از ایران انجام شود؛ ایران همچنین برای میزبانی از هیئت جمهوری آذربایجان اعلام آمادگی کرد؛ اخیرا دادستان‌های دو کشور نیز در این باره گفت‌وگو کردند.

وی افزود: کوتاه‌ترین مسیر برای رفع سوءتفاهم، رفع مسئله و آغاز به کار مجدد سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حرکت در مسیر قضایی است؛ حرکتی که از دیدگاه‌های سیاسی به دور باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: توافق شد که طرفین مشورت‌ها و گفت‌وگوها را ادامه بدهند؛ هر دو طرف اذعان کردند که روابط دو کشور دشمنانی دارد و برخی طرف‌ها از تنش نفع می‌برند؛ همچنین توافق شد که گفت‌وگو‌های فنی انجام شود؛ امیدواریم با نگاه به مصالح عالیه دو کشور شاهد حل و فصل این موضوع باشیم.

وی تاکید کرد: ایران به مسئولیت خود در حفاظت از اماکن دیپلماتیک واقف است.

تبادل پیام‌ها در حال انجام است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد روند مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: اگر چه مذاکرات رسمی و علنی انجام نشده، اما تبادل پیام‌ها انجام می‌شود؛ مقام‌های آمریکایی هم بار‌ها اعلام کردند که کانال‌هایی برای انتقال پیام داریم؛ در عین حال، تبادل پیام‌ها و تماس‌ها و گفت‌وگو‌ها با بورل ادامه دارد.

وی افزود: در نشست‌های علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه، این دیدگاه‌ها و پیام‌ها منتقل می‌شود؛ سفر گروسی هم بخشی از روند بازگشت طرف‌های برجامی به توافق است.

ایران از توافق تبادل زندانیان با بلژیک استقبال می‌کند

کنعانی در مورد توافق تبادل زندانی با بلژیک، گفت: موافقتنامه انتقال محکومان با بلژیک که انعقاد آن مدت‌ها قبل انجام شد و روند قضایی خود را طی کرده بود، به دلیل تحولات بلژیک به حالت تعلیق درآمده بود.

وی اظهار کرد: با رای دادگاه قانون اساسی بلژیک راه برای اجرای موافقتنامه باز شده و ایران از آن استقبال می‌کند؛ این توافق یک توافق عمومی است و می‌تواند درباره پرونده اسدالله اسدی اثرگذار باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: ما در ارتباط با دیپلمات بازداشت شده ایرانی در بلژیک بار‌ها اعلام کردیم که مراحل بازداشت و صدور حکم برای وی غیرقانونی بوده و ناقض کنوانسیون وین است.

وی بیان کرد: ما به اتریش و آلمان هم مواضع خود را در این باره اعلام کردیم.

عراق ایفاگر نقش در مذاکرات با عربستان

کنعانی در مورد مذاکرات ایران و عربستان، گفت: در موضوع آمریکا نقش اساسی را اروپا و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام می‌دهند و ما این نقش را برای شخص وی قائل هستیم؛ درباره عربستان نیز نقش اصلی با دولت عراق است.

ایران، مصر را از کشورهای همسایه منطقه‎ای می‎داند

کنعانی در مورد سفر اخیر وزیر خارجه عراق به ایران گفت: این سفر درباره موضوعات دوجانبه بود و طبیعتا در این سفر دیدار‌هایی صورت گرفت.

وی افزود: در موضوع گفت‌وگوی ایران و عربستان ما از نقش عراق استقبال می‌کنیم؛ چنانچه عراق تقش آفرینی جدیدی داشته باشد از چنین رویکردی هم استقبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: ایران مصر را از کشورهای همسایه منطقه‌ای محسوب می‌کند و سیاست ما منطقه محور است.

دلیل دوگانگی رویکرد واشنگتن را آمریکایی‌ها باید توضیح بدهند

کنعانی در مورد دوگانگی رویکرد آمریکا در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که کانال‌های خود را برای تبادل پیام داریم؛ اگر طرف ما بورل و اتحادیه اروپا بود، مشکلات ما حل شده بودند؛ باید این دوگانگی را از آمریکایی‌ها پرسید.

رابطه ایران و روسیه به هیچ طرفی مربوط نیست

ناصر کنعانی در مورد رابطه ایران و روسیه، گفت: کسی نمی‌تواند ایران را به دلیل داشتن روابط با روسیه مواخذه کند؛ وزیر امور خارجه توضیح داد که تعداد پهپاد‌هایی که به روسیه دادیم مربوط به ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین بوده است.

وی افزود: روسیه هم اعلام کرد که ما از پهپاد ایران استفاده نکردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: طرف مقابل و مدعی اوکراین و غرب هیچ مدرک مستند و مستدلی برای ادعاهای خود در این باره ارائه نکردند.

وی همچنین گفت: نشست فنی میان ایران و اوکراین در عمان برگزار شد؛ از نظر ما این یک مسئله نیست بلکه مسئله سازی است؛ طرف‌های مشخصی میلیارد‌ها دلار سلاح به یک طرف جنگ ارسال و ایران را متهم به چیزی می‌کنند که تاکنون سندی برایش ارائه نکردند.

با افغانستان درباره مسائل مرزی، همکاری مشترک داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تحولات اخیر در رابطه ایران و افغانستان، اظهار کرد: در ارتباط با افغانستان اخیرا هم شاهد دو رخداد تلخ مرزی بودیم؛ هیئت‌های ذیربط دو کشور موضوع را جمع و حل و فصل کردند.

وی افزود: در ارتباط با مسائل مرزی با افغانستان همکاری‌های مشترک داریم؛ ما در این زمینه به وظایف خود واقف هستیم؛ وضعیت خاص افغانستان بعضا مشکلاتی را در مسیر پیگیری‌ها ایجاد می‌کند که قطعا پسندیده نیست و ایران به حفظ مرز خود اهتمام دارد.

موضوع تبادل زندانیان با آمریکا مورد بحث است

کنعانی، گفت: دریچه امیدواری برای این که در آینده در دستور کار قرار گرفته و اجرایی شود، وجود دارد؛ یکی از مسائلی که در چارچوب تبادل پیام‌ها وجود دارد، موضوع تبادل زندانیان است.

ترکمنستان به حساسیت‌های ایران اشراف دارد

کنعانی درباره رابطه ایران و ترکمنستان، گفت: رابطه ترکمنستان و ایران رابطه بسیار خوب، دوستانه و توام با اراده مشترک است؛ دولت ترکمنستان به حساسیت‌های ایران اشراف و توجه دارد و این حساسیت‌ها به دقت منتقل شده است.

وی افزود: درباره سفارت رژیم صهیونیستی در ترکمنستان بزرگنمایی وجود دارد.

رژیم صهیونیستی دچار بحران‌های متراکم شده است

کنعانی در مورد تحولات داخلی رژیم صهیونیستی گفت: نشانه‌های متعددی از بحران‌های متراکم در اراضی اشغالی وجود دارد؛ تنش‌های مستمر، بحران اقتصادی و مطالبات اقتصادی ساکنان اراضی اشغالی.

وی افزود: مقاومت ملت فلسطین در غزه و کرانه باختری به طور روزافزونی قابل مشاهده است.

خبر تعطیلی سفارت انگلیس در ایران تکذیب می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به خبرنگار میزان درباره برخی گزارش‌ها مبنی بر بسته شدن سفارت انگلیس در ایران، گفت: این خبر تکذیب می‌شود.

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات زلمی خلیلزاد، درباره حضور عناصر القاعده در ایران تصریح کرد: پرورش دهندگان و حامیان القاعده که سال‌های طولانی در افغانستان با استفاده از آن‌ها، علیه ملت افغانستان مرتکب جرم و جنایت شدند، فرافکنی کرده و موضوعات بی اساس علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کنند؛ ما پیش از این موضوع مذکور را تکذیب کردیم و طبیعتا این اتهامات به جمهوری اسلامی ایران نمی‌چسبد.

 

 

در رابطه با اروپا به تنش زدایی اعتقاد عملی داریم

کنعانی همچنین در مورد رابطه ایران و اروپا، گفت: ما در ارتباط با اروپا حتما به سیاست تنش زدایی اعتقاد عملی داریم و با آن‌ها گفت‌وگو می‌کنیم؛ گفت‌وگو‌های خوبی درجریان سفر به ژنو نیز انجام شد؛ تخریب مناسبات ایران و اروپا به ضرر منافع اروپایی هم است.

وی افزود: ما امیدواریم که طرف‌های اروپایی اسیر سیاست‌های تنش آفرین آمریکا و رژیم صهیونیستی نشوند و سیاست مستقل خود را پیش بگیرند.

حضور با اقتدار ایران در آب‌های سرزمینی را شاهد هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان گفت: اکنون ناوگان نظامی ایران با ناوگان پشتیبانی در آب‌های بین المللی دریای کارائیب در حال دریانوردی است و حصور صلح آمیز ناوگان ایران در پهنه‌های آبی مشاهده می‌شود؛ عبور و پهلوگیری این ناوگان نشانه دیگری از حضور توام با اقتدار ایران در آب‌های فراسرزمینی است.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *