۵۰ هزار نفر با همت دادگستری یزد از ارشاد و معاضدت قضایی رایگان بهره‌مند شدند

13:17 - 21 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۳۱۰۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
۵۰ هزار نفر با همت دادگستری یزد از ارشاد و معاضدت قضایی رایگان بهره‌مند شدند
رئیس کل دادگستری استان یزد از بهره مندی حدود ۵۰ هزار نفر از خدمات رایگان واحد ارشاد و معاضدت قضایی در استان یزد در سال‌جاری خبر داد.

خبرگزاری میزان - غلامعلی دهشیری با اعلام خبر بهره مندی حدود ۵۰ هزار نفر از ارشاد و معاضدت قضایی رایگان در استان یزد، اظهارکرد: در ۱۱ ماهه سال جاری تعداد ۴۹ هزار و ۹۱۹ نفر در واحد‌های ارشاد و معاضدت قضایی مشاوره حقوقی و قضایی رایگان دریافت کردند که از این تعداد ۴۲ هزار و ۶۵۲ نفر به صورت حضوری و ۷ هزار و ۲۶۷ نفر به صورت تلفنی راهنمایی شدند.

وی افزود: از تعداد کل مشاوره‌های انجام شده «۱۷ هزار و ۸۲۰ نفردر پرونده‌های حقوقی و ۱۲ هزار و ۸۶۳ نفر» در خصوص پرونده‌های کیفری مشاوره شدند.

رئیس کل دادگستری استان یزد از فعالیت ۲ هزار و ۳۹۰ وکیل استان در امر ارشاد و معاضدت قضایی خبر داد و عنوان کرد: از کل وکلای دارای فعالیت در این امر، تعداد ۱ هزار و ۶۲۷ نفر در مرکز استان و  ۷۶۳ نفر در حوزه‌های قضایی در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ فعالیت داشته‌اند.

دهشیری ابرازکرد: با توجه به راهنمایی و مشاوره‌های کامل حقوقی توسط وکلا و کارشناسان حقوقی پیش از ارائه دادخواست، ۲ هزار ۶۶۵ نفر از ارائه دادخواست قضایی در ۱۱ ماه سال جاری انصراف دادند.

وی افزود: ۸۴۴ فقره پرونده معاضدتی (وکیل معرفی شده) تشکیل شد، که از این تعداد ۵۸۹ فقره مربوط به مرکز استان و ۲۵۵ فقره مربوط به حوزه‌های قضایی است.

رئیس کل دادگستری استان یزد یکی از دلایل مهم مراجعه مکرر مردم به دستگاه قضا را عدم اطلاع از حقوق قانونی خویش و بی اطلاعی از نحوه تشکیل پرونده دانست و تاکید کرد: ارشاد و معاضدت قضایی افراد توسط وکلا پیش از هر اقدام، تاثیر بسیار زیادی در کاهش طرح و تشکیل پرونده‌های ناقص دارد.

دهشیری یکی از سیاست‌های قوه قضاییه را پیشگیری از وقوع جرم و کاهش اطاله دادرسی دانست و بر تقویت واحد‌های ارشاد و معاضدت قضایی برای دستیابی به این هدف را مورد تاکید قرار داد.

خدمات واحد‌های ارشاد و معاضدت قضایی شامل مشاوره حضوری، تلفنی، وکیل معاضدتی، مشاوره حقوقی و ... است.

انتهای پیام/


برچسب ها: اقدامات یزد

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *