رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تحلیل رسانه‎های آمریکایی از توافق ایران و عربستان/پیمان تهران و ریاض شکستی برای واشنگتن

9:20 - 21 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۳۰۲۹
تحلیل رسانه‎های آمریکایی از توافق ایران و عربستان/پیمان تهران و ریاض شکستی برای واشنگتن
این توافق که پس از سال‌ها مذاکرات حاصل شد، با خشم واشنگتن به خاطر نرسیدن به اهدافش مواجه شده است.

خبرگزاری میزان - مذاکره کنندگان ایران و عربستان روز جمعه در پکن توافقنامه‌ای درباره عادی‌سازی روابط، بازگشایی سفارتخانه‌ها و ازسرگیری همکاری‌ها در زمینه‌های امنیتی، تجاری و سرمایه‌گذاری امضا کردند.

به گزارش «اسپوتنیک»، تقریباً تمام تحلیل‌های رسانه‌های آمریکایی که این موضوع را پوشش می‌دهند اعتراف کرده‌اند که عدم دخالت دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در مذاکراتی که با حضور چین به توافق دیپلماتیک ایران و عربستان منجر شده، یک علامت هشدار دهنده بوده که نشان دهنده کاهش نفوذ و قدرت واشنگتن در خاورمیانه است. 

«جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در یک نشست مطبوعاتی در این رابطه ادعا کرد: اگر بتوان این توافق را حفظ کرد، آیا می‌توان آن را ادامه داد و جنگ در یمن می‌تواند پایان یابد و عربستان سعودی مجبور نیست به طور مداوم از خود در برابر حملات دفاع کند؟ اگر اینگونه باشد ما از این توافق استقبال می‌کنیم.

«کربی» همچنین مدعی شد: واقعاً باید دید که آیا ایرانی‌ها به طرف خود از توافق احترام می‌گذارند یا خیر؛ آمریکا در ترکیب مؤثر بازدارندگی و دیپلماسی خود در برابر ایران مشغول است.

در ادامه سخنگوی کاخ سفید هم چنین ادعا‌هایی را درباره موضوع واشنگتن در موضوع توافق ایران و عربستان مطرح کرد.

اما رسانه‌های آمریکایی که این ماجرا را پوشش می‌دهند، اعتراف کرده‌اند که اهداف واشنگتن چیزی فراتر از پایان دادن به جنگ در یمن بوده است. 

روزنامه «نیویورک تایمز» نوشت: پیمان ایران و عربستان با میانجی‎گری چین انجام و آمریکا را به حاشیه راند. 

همچنین تحلیلگران یک اندیشکده مستقر در واشنگتن تایید کردند که این توافق «یک پیمان بزرگ» است و آمریکا ثابت کرده که قادر به میانجیگری برای یک توافق مشابه نیست.

«واشنگتن پست» نیز نوشت: پس از دهه‌ها شکست آمریکا در منطقه، چین به‌عنوان جایگزین آمریکا در خاورمیانه انتخاب شده است.

در همین حال، «سی‌ان‌ان» بازتابی صریح در مورد پیامد‌های جهانی توافق ایران و عربستان از نظر نظم دهی مجدد نظم جهانی به دور از جهان تک قطبی مد نظر آمریکا ارائه کرد و این توافق را «سیگنالی برای شروع یک دوره جدید با حضور چین» توصیف کرد. 

پایگاه «هیل» نیز نوشت که توافق با میانجیگری چین بیشتر موضع آمریکا در منطقه را تضعیف می‌کند، آن هم پس از خروج از افغانستان در سال ۲۰۲۱ و ظاهراً کاهش حضور نیرو‌های آمریکایی در سوریه.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *