دادستان کل کشور:امر به معروف و نهی از منکر پایه و اساس همه فرائض دینی است

14:58 - 10 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۱۳۱۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
دادستان کل کشور:امر به معروف و نهی از منکر پایه و اساس همه فرائض دینی است
دادستان کل کشور، گفت: بررسی روایات معصومین (ع) نشان میدهد که اگر در جامعه‌ای امر بمعروف و نهی از منکر نباشد سایر فرایض دینی نیز از بین خواهد رفت.

خبرگزاری میزان - همایش سراسری مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر کشور به منظور تبیین منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در موضوع جهاد تبیین و ارتباط آن با امر به معروف و تعامل با دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی و مطالبه اجرایی در موضوع امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری در این همایش با تبریک ایام و اعیاد خجسته شعبانیه و در پیش بودن میلاد با سعادت حضرت امام مهدی (عج)، اظهار کرد: بسیار خوشحالم که در جمع شما مطالبه‌گران و آمرین به معروف و ناهیان از منکر هستم امیدواریم که همه در هر جایگاه و مقام بتوانیم به فرایض دینی عمل کرده و احیاگر احکام دین مبین اسلام باشیم.

وی افزود: فریضه امر بمعروف و نهی از منکر از یک جایگاه بسیار والا در شریعت اسلام برخوردار است به طوری که باید گفت امر بمعروف و نهی از منکر پایه و اساس همه فرایض دینی است و اگر این فریضه مقدس نباشد سایر احکام الهی تعطیل خواهد شد.

دادستان کل کشورادامه داد: با بررسی روایاتی که از معصومین (ع) به دست ما رسیده است به این مطلب می‌رسیم که اگر در جامعه‌ای امر بمعروف و نهی از منکر نباشد سایر فرایض دینی هم از بین خواهد رفت.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با اشاره به روایتی از حضرت امیرالمومنین علی (ع) به این معنی که: بدانید تمام اعمال نیک و حتی جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر همچون آب دهان است در برابر دریایی عمیق و پهناور و این نشان دهنده اهمیت این فریضه الهی است.

وی ادامه داد: خداوند متعال برای آن کسانی که وعده‌ی نصرت داده است، شرطی مقرّر و فرموده است: وَ اِنَّ اللهَ عَلی نَصرِهِم لَقَدیر؛ (۱) اَلَّذینَ اِن مَکَّنّاهُم فِی الاَرضِ اَقامُوا الصَلوةَ وَ ءاتَوُا الزَّکوة وَ اَمَروا بِالمَعروفِ وَ نَهَوا عَنِ المُنکَرِ وَ لِلّهِ عاقِبةُ الاُمور. (۲) خداوند متعال چهار شاخص را در این آیه شریفه برای آن مؤمنانی که قدرت در اختیار آن‌ها قرار میگیرد و از زیر سلطه‌ی قدرتمندان جائر خارج می‌شوند، معیّن کرده و وعده کرده است که «اِنَّ اللهَ عَلی نَصرِهِم لَقَدیر»؛ خدای متعال قادر است که یک چنین ملّتی را نصرت کند و یقیناً هم نصرت خواهد کرد. این چهار شرط، نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکرهستند. هر کدام این چهار خصوصیّت و چهار شاخص، یک جنبه‌ی فردی و شخصی دارند و دراین آیه قرآن بازهم به اهمیت امر بمعروف ونهی از منکر پی می‌بریم.

دادستان کل کشور با بیان اینکه همه وظیفه داریم از آمران بمعروف و ناهیان از منکر حمایت کنیم گفت: بحث امر به معروف و نهی از منکر یک امر گسترده و بزرگ است که در کشور جای کاری زیادی برای اجرای این فریضه مقدس وجود دارد و همه باید به اهمیت آن عنایت داشته باشند و اکنون نقش و جایگاه این فریضه الهی در کشور بسیار ناچیز است و مورد توجه به صورت مناسبی قرار نگرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری بخشی از فساد موجود در بخش‌های مختلف را ناشی از عدم توجه به موضوع امر بمعروف و نهی از منکر دانست و گفت: باید با یک تدبیر و برنامه‌ریزی اصولی وارد این عرصه شده و با احتیاط و تدبر قوی به این موضوع پرداخته شود و اگر به صورت فردی در این عرصه وارد شدیم نباید از خدعه و نیرنگ دشمنان و بداخلاقی‌های احتمالی هراسی داشته و بدانیم که اگر خداوند متعال را مدنظر قرار دهیم نصرت الهی به کمک ما خواهد آمد و به اهداف و نیات خیر خود دست خواهیم یافت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جنگ ترکیبی دشمن علیه ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره کرده و گفت: ما اکنون در یک جنگ ترکیبی تمام عیار قرار داریم.

دادستان کل کشور در ادامه با بیان اینکه روش کنونی دشمن در ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی مسبوق به سابقه نبوده و شاهد سبکی نو در دشمنی می‌باشیم، افزود: دشمنان با هماهنگی و هم افزایی با یکدیگر با روش جنگ ترکیبی به مقابله با جمهوری اسلامی برخواسته که این امر سابقه نداشته است.

وی ادامه داد: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی استکبار جهانی مساله جنگ نظامی و جنگ ۸ ساله و سپس جنگ اقتصادی را در پیش گرفتند که بحمدالله در آن‌ها شکست خوردند و در دهه‌های بعد به موضوع جنگ فرهنگی و سیاسی روی آوردند و امروز هم با یک صحنه جدید از جنگ ترکیبی که از تمامی عوامل مذکور با اضافه شدن جنگ سایبری به آن مواجه هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری تاکیدکرد: البته مردم و ملت شریف ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن با زدن یک سیلی محکم دیگر بر دهان آمریکا و جهان استکبار حمایت و پشتیبانی خود را از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نشان دادند و دشمن را، چون گذشته سرافکنده و خوار و خفیف کردند.

دادستان کل کشورادامه داد: اکنون دشمن سرتا پا مسلح که لحظه‌ای از توطئه و فشار حداکثری به نظام اسلامی ما عقب نمی‌نشیند به چنان ذلالت و خواری افتاده که دست به دامان یک عنصر بی خاصیت و بی ارزش که نه خودش و نه خاندان منحوسش چیزی جز ظلم و فلاکت برای مردم ما تداعی نمیکند شده است تا شاید بتواند از طریق این غارتگر و مزدوران مواجب بگیرش که دور او حلقه زده اند خود را از منجلابی که خود آن را ساخته نجات دهد.

وی همچنین بیان کرد: این حقارت و خواری دشمن به این حد رسیده که سرکرده گروهک منافقین که ۱۷ هزار نفر از جوانان این مرز و بوم را به شهادت رسانیده اند را به عنوان رئیس جمهور آینده ایران برمی‌گزینند و همۀ این‌ها نشان از نصرت الهی است که دشمن را این چنین دچار حماقت و حقارت کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *