رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

موارد متعدد سوء‌استفاده جنسی در کلیسای کاتولیک کشورهای اروپایی

8:00 - 06 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۰۳۹۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
موارد متعدد سوء‌استفاده جنسی در کلیسای کاتولیک کشورهای اروپایی
کلیسای کاتولیک در کشورهای اروپایی با موج گسترده‌ای از رسوایی‌های جنسی مواجه است.

خبرگزاری میزان - کلیسای کاتولیک در پرتغال جدیدترین مورد در اروپاست که درباره موارد تاریخی سوء‌استفاده جنسی تحقیق می‌کند؛ این امری است که کشور‌های دیگری در اروپا نیز با آن مواجه بوده‌اند.

به گزارش «bishop-accountability»، پس از یک سال مصاحبه و تحقیقات، کمیسیون مستقل پرتغال در مورد خشونت جنسی مرتبط با کلیسا علیه خردسالان اخیرا نتایج تحقیقات خود را منتشر کرد؛ این گزارش که به تازگی منتشر شد، به موارد سوء استفاده از سال ۱۹۵۰ می‌پردازد.

چندین کشور دیگر در اروپا قبلا تحقیقات مشابهی را انجام داده‌اند، اما تعدادی از کشور‌ها هم هستند که هنوز تمایلی به این کار ندارند.

پرتغال

در پرتغال، کمیسیون مستقل برای پیشگیری از سوء استفاده جنسی از خردسالان و بزرگسالان آسیب پذیر توسط کنفرانس اسقف‌های کاتولیک در نوامبر ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد.

این کمیسیون متشکل از افراد غیرمتخصص و «بعضی غیر‌کاتولیک» بیش از ۵۰۰ شهادت معتبر جمع‌آوری کرد، اگرچه طبق آمار منتشر شده اخیر، بر اساس برآورد‌ها تعداد کل قربانیان دستکم ۴ هزار و ۸۱۵ نفر است.

اسپانیا

در اسپانیا، موضوع آزار جنسی در کلیسای کاتولیک پس از انتشار تحقیقات در سال ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار گرفت؛ پس از چندین ماه تعلل و تحت فشار سیاسی، کلیسا سرانجام یک وکیل را مأمور کرد تا در فوریه ۲۰۲۲ یک ممیزی در مورد این موضوع انجام دهد.

 بر اساس برآورد‌های منتشر شده در جولای ۲۰۲۲، «بین هزار تا دو هزار مورد» شناسایی شده است که بیشتر شکایات مربوط به دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ است.

در همان زمان، نمایندگان اسپانیا در مارس ۲۰۲۲ به ایجاد یک کمیسیون تحقیق پارلمانی برای بررسی این موضوع رای دادند؛ انتظار می‎رود نتایج آن در هفته‌های آینده به دست بیاید.

فرانسه

در فرانسه، کمیسیون مستقل سوء استفاده جنسی در کلیسا (CIASE) پس از نزدیک به دو سال تحقیق، نتایج خود را در ۵ اکتبر ۲۰۲۱ ارائه کرد؛ گزارش نهایی تخمین می‌زند که از سال ۱۹۵۰ تاکنون ۳۳۰ هزار کودک زیر سن قانونی قربانی کشیش‌ها و افرادی شده‌اند که در مؤسسات کاتولیک کار می‌کردند.

آلمان

در آلمان، تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۴ به سه دانشگاه واگذار شد، به این نتیجه رسید که بیش از سه هزار و ۶۰۰ کودک بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۲۰۱۴ توسط هزار و ۷۰۰ نفر یا ۴.۴ درصد از کشیش‌ها و کارکنان کلیسا قربانی شده‌اند؛ تحقیقات دیگری که در سال ۲۰۱۷ انجام شد نشان داد که حداقل ۵۴۷ کودک در کلیسای جامع رگنسبورگ بین سال‌های ۱۹۴۵ و اوایل دهه ۱۹۹۰ مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

بلژیک

در بلژیک، چندین نهاد از اوایل دهه ۲۰۰۰ روی این موضوع کار کرده‌اند؛ در سال ۲۰۱۰، اولین گزارش این کمیسیون ۴۸۸ شکایت دریافت کرد که ۳۲۰ عامل سوء استفاده جنسی را مجرم شناخته بودند.

۹ سال بعد، در فوریه ۲۰۱۹، کلیسا گزارشی در مورد سوء استفاده جنسی از افراد زیر سن قانونی در کلیسا منتشر کرد که در آن هزار شکایت جدید ثبت شده بود.

هلند

در سال ۲۰۱۰، پس از چندین گزارش مطبوعاتی در مورد آزار جنسی، کنفرانس اسقف‌های هلند و کنفرانس کلیسا‌ها در این کشور اعلام کردند که خواستار یک تحقیق جامع، خارجی و مستقل هستند؛ گزارش نهایی که ۱۸ ماه بعد منتشر شد، حاکی از آن است که تقریباً از هر ده هلندی ۴۰ ساله و بالاتر، یک نفر توسط فردی خارج از خانواده خود مورد آزار و اذیت قرار گرفته است.

 در میان قربانیان، «چند هزار کودک خردسال» بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۲۰۱۰ در کلیسای کاتولیک مورد آزار جنسی قرار گرفتند.

ایرلند

کلیسای کاتولیک در ایرلند پیشگام در مبارزه با سوء استفاده جنسی از خردسالان بود؛ در سال ۲۰۰۹، یک کمیسیون ملی که مسئول تحقیق در مورد تمام مؤسسات جوانان بود، در گزارش خود فاش کرد که بیش از دو هزار کودک در ۲۱۶ مرکز تحت نظارت کلیسا مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند؛ این یکی از دقیق‌ترین تحقیقات انجام شده در این قاره است و ۸۰۰ متجاوز، از جمله کشیشان، مجرم شناخته شدند.

ایتالیا

 کلیسای کاتولیک در ایتالیا از انجام تحقیقات مستقل خودداری کرده است، اما چندین انجمن در این مورد صحبت کرده‌اند؛ ۹ نفر از آن‌ها در فوریه ۲۰۲۲ به هم پیوستند و خواستار ایجاد یک کمیسیون مستقل تحقیق بر اساس مدل CIASE فرانسه شدند و اخیرا، انجمن ایتالیایی گزارشی را منتشر کرد که در آن ۴۱۸ مورد کشیش محکوم یا متهم به خشونت جنسی علیه نوجوانان در ۱۳ سال گذشته فهرست شده بود.

لهستان

در لهستان، سندی که در سال ۲۰۲۱ توسط کمیسیون دولتی در مورد جرم‌شناسی پدیدآوری منتشر شد، نشان داد که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، ۳۰ درصد از آزار جنسی کودکان زیر سن قانونی توسط کشیش‌های کاتولیک و مذهبی انجام شده است.

کلیسای لهستان قبلاً با انتشار مستندی در این زمینه در سال ۲۰۱۹ به نویسندگی و کارگردانی روزنامه نگار توماس سکیلسکی متزلزل شده بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *