پرونده قطور نقض حقوق بشر از سوی فرانسه در 2022

11:20 - 28 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۶۲۵۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نقض حقوق بشر در فرانسه بسیار گسترده و قابل توجه است.

خبرگزاری میزان – در حالی که فرانسه با طرح ادعای پیشگامی در حقوق بشر خود را داعیه دار حفاظت از ابزار سیاسی شده حقوق بشر در جهان می‌داند، نگاهی به کارنامه حقوق بشری این کشور در سال 2022 می‌تواند چهره واقعی اهمیت حقوق بشر برای این کشور را آشکار کند.

بررسی موضوعات مختلف حقوق بشری در فرانسه هریک نیازمند بازگشایی پرونده ای قطور در این زمینه است که شرحی کوتاه از آن‌ها در زیر می‌آید:

-روند تشدید فقر و نابرابری

نابرابری و فقر در فرانسه که در پی شیوع کرونا بیش از هر زمان دیگری خود را نمایان کرده بود، در سیری صعودی همچنان به پیش می‌رود.

این نقیصه به نوبه خود رشد ناامنی غذایی و خشونت خانگی در فرانسه را به دنبال داشته است.

-قتل زنان

فرانسه از جمله کشورهای اروپایی مواجه با روند رو به رشد قتل زنان است.

- نژادپرستی و خشونت پلیس

نژادپرستی نهادینه پلیس فرانسه زیر چتر حمایت گسترده دولت این کشور در سال 2022 نیز به شکلی قابل توجه شهروندان فرانسوی با تمرکز بر شهروندان اقلیت‌های قومی و نژادی و مهاجران و پناهجویان را با چالش‌های خطرناک و تهدید کننده زندگی مواجه کرد.

خشونت پلیس فرانسه به ویژه خشونت ناشی از نژادپرستی نهادینه پلیس در این کشور با وجود انتقادهای گسترده سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری همچنان ادامه دارد و قربانی می‌گیرد.

براساس گزارش‌های منتشر شده از عملکرد پلیس فرانسه در سال 2022، جوانان اقلیت‌های قومی و نژادی با نرخی نامتناسب هدف ایست و بازرسی پلیس قرار گرفتند؛ ضمن این که شهروندان دارای ریشه‌های قومی و نژادی در فرانسه سهمی نامتناسب از جریمه‌های پلیس به دلیل نگرش‌های نژادپرستانه در این نهاد را به خود اختصاص دادند.

پلیس فرانسه همچنین برخورد خشونت باری با معترضان در جریان اعتراض‌های ضد دولتی در این کشور در سال 2022 داشت.

-نقض حقوق کودکان

براساس بررسی‌های انجام شده، مقام‌های فرانسوی در ارائه خدمات و مراقبت‌های مناسب به کودکان به ویژه کودکان مهاجر و پناهجو کوتاهی کردند.

- نقض حقوق مهاجران و پناهجویان

مهاجران و پناهجویان در فرانسه در سال 2022 با چالش‌های هم پوشان شرایط زندگی غیرانسانی و خشونت پلیس مواجه بوده و از آن رنج بردند.

مهاجران و پناهجویان شامل کودکان و زنان در اردوگاه‌های فرانسه در سال 2022 نیز در معرض آوارگی اجباری، اخراج دسته جمعی، آزار و اذیت پلیس و محدودیت در دسترسی به کمک‌های بشردوستانه بودند.

فرانسه همچنین نقش مهمی در اجرای عملیات‌های غیرقانونی به عقب راندن قایق‌های مهاجران داشته و در موارد متعددی ضمن عدم توجه به درخواست‌های کمک آن‌ها، از کمک رسانی سازمان‌های امدادی نیز ممانعت به عمل آورد.

-نقض حقوق افراد دارای معلولیت

حقوق افراد دارای معلولیت در فرانسه به سیاق سال‌های گذشته به شکلی گسترده در سال 2022 نیز نقض شد.

معلولان در فرانسه گذشته از موارد رایج نقض حقوق خود با شرایط تحقیرآمیز و غیرانسانی در مراکز اقامتی و درمانی، درمان اجباری روانپزشکی، محدودیت‌های فیزیکی، ... نیز مواجه بودند.

-عدم تحمل

فرانسه با وجود ادعاهای مکرر درباره آزادی بیان، در سال 2022 همچنان با گروه‌ها و سازمان‌های ضد تبعیض برخوردی غیرقانونی و اسلام ستیزی را در دستور کار قرار داد.

گذشته از وجه دولتی عدم تحمل، بررسی‌ها نشان دهنده رشد جنایت‌های نفرت محور در فرانسه هستند.

-نقض حقوق زنان

حقوق زنان در فرانسه در سال 2022 در قالب آزار و اذیت جنسی به ویژه در محل کار، تداوم خشونت خانگی، قتل زنان، ... ادامه یافت.

-نقض قانون مبارزه با تروریسم

فرانسه در سال 2022 نیز مشکل بازگشت اتباع داعشی خود به کشور را به صورت کامل حل و فصل نکرد.

-نقض حقوق زیست محیطی

فرانسه به‌عنوان یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای اتحادیه اروپا، در بحران اقلیمی که تلفات فزاینده‌ای بر حقوق بشر در سرتاسر جهان دارد، نقش دارد؛ این در حالی است که فرانسه برای مقابله با این بحران مرگبار رویکردی انفعالی در پیش گرفته است.

-سیاست خارجی یک بام و دو هوا

فرانسه در سال 2022 نیز حقوق بشر را به عنوان ابزاری در سیاست خارجی مورد استفاده قرار داد.

مداخله در امور داخلی برخی از کشورها به بهانه نقض حقوق بشر و تثبیت روابط با کشورهای عمده ناقض حقوق بشر یا بی توجهی به نقض حقوق بشر توسط این کشور در کشورهای آفریقایی در این چارچوب قابل بررسی هستند.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر فرانسه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *