امیرعبداللهیان: از بازگشت روابط دیپلماتیک ایران و عربستان به حالت طبیعی و افتتاح سفارتخانه‎ها استقبال می‎کنیم/حمایت تهران از روند سیاسی در لبنان

12:33 - 23 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۳۷۷۴
وزیر امور خارجه در جریان سفر به بیروت با همتای لبنانی خود دیدار و گفت‎گو کرد.

خبرگزاری میزان - «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به بیروت، با «عبدالله بوحبیب»، وزیر خارجه لبنان دیدار و گفت‎وگو کرد.

در دیدار امیرعبداللهیان با وزیر خارجه لبنان، موضوعات مورد اهتمام دو کشور در حوزه دوجانبه و منطقه‌ای و بین المللی مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

امیرعبداللهیان در این ديدار ضمن تبریک سال نو میلادی به همتای خود و نیز دولت و ملت لبنان، بر اصل دائمی حمایت جمهوری اسلامی ايران از ثبات و امنیت لبنان تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن دعوت از همه طرف‎های لبنانی به گفت‎گو برای تکمیل روند سیاسی در لبنان، گفت: تجارب گذشته در لبنان نشان می‎دهد که برغم فراز و نشیب‎ها، جریان‎های سیاسی با حکمت و درایتی که دارند، به توافق ملی به نفع ملت لبنان می رسند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ضمن تاکید بر حمایت ایران از روند سیاسی و ثبات و استقرار در لبنان و تاکید بر عدم مداخله در امور داخلی این کشور، ابراز اطمینان کرد که انتخاب رئیس جمهور از خلال هوشیاری و حکمت و تدبیر گروه‎های لبنانی در سریعترین زمان انجام خواهد شد.

امیرعبداللهیان همچنین با تاکید بر آمادگی کمک جمهوری اسلامی ايران برای کاهش آلام مردم لبنان در خصوص مشکل برق و انرژی افزود، برای کمک به تعمیر نیروگاه‌های برق لبنان و نیز احداث نیروگاه‌های جدید در این کشور، آمادگی داریم.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با تشکیل دولت جدید لبنان، اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور سریعا برگزار شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفت‎وگوها، همتای لبنانی را در جریان آخرین وضعیت روند مذاکرات رفع تحریم‌ها و نیز گفتگوها با عربستان سعودی قرار داد.

تحولات یمن و فلسطین نیز از دیگر موضوعات مورد تبادل نظر دو وزیر در این ملاقات بود.

عبدالله بوحبیب، وزیر امور خارجه لبنان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از دیدار مجدد با امیرعبداللهیان، از حمایت جمهوری اسلامی ايران از ثبات لبنان تشکر کرد و گفت لبنان نیز به نوبه خود از ثبات در ايران حمایت می کند.

بوحبیب با استقبال از گسترش همکاری‎های لبنان با جمهوری اسلامی ايران در زمینه های مختلف، از حمایت دائمی جمهوری اسلامی ایران از ثبات و استقرار در لبنان و حسن‌نیت ایران در کمک به حل مشکلات اقتصادی لبنان تشکر کرد و اظهار کرد، از برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور بعد از تشکیل دولت جدید در لبنان استقبال می کنیم.

وزرای امور خارجه دو کشور در پایان این دیدار در نشستی مطبوعاتی شرکت کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر و در بدو ورود به لبنان گفت: سفرم به بیروت در چارچوب دعوت رسمی وزیر محترم خارجه جمهوری لبنان با هدف رایزنی‌ در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله رایزنی در خصوص آخرین تحولات فلسطین انجام می‌شود.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با قدرت به حمایت‌های خود از مردم، دولت، ارتش و مقاومت در لبنان ادامه می‌هد، افزود: ما همه جریان‌های سیاسی لبنان را دعوت می‌کنیم که از مسیر گفت‌وگو و‌ توافق هر چه سریع‌تر نسبت به انتخاب رییس جمهور و‌ تکمیل فرایند سیاسی اقدام کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان، اظهار کرد: تردیدی نداریم که جریان‌های سیاسی مختلف در لبنان با شایستگی و بدون هرگونه مداخله خارجی، قادر به تعیین رئیس جمهوری خود خواهند بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *