غریب آبادی: دستگاه قضایی پرونده‎ای علیه بی‎بی‎سی و اینترنشنال باز کرده/وجود ۹۴ متهم آمریکایی به انضمام سه متهم اصلی در پرونده شهید سلیمانی/سوئد پرونده حمید نوری را بر مبنای سیاسی بنا نهاده است

8:02 - 21 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۰۵۶۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دبیر ستاد حقوق بشر گفت که غربی‌ها در جریان اغتشاشات در کشورمان از ماشین تبلیغاتی در سطح گسترده ای علیه ایران استفاده کردند.

خبرگزاری میزان – کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در برنامه صف اول درباره موضوعات مختلفی توضیحاتی را ارائه کرد.

اقدامات ستاد حقوق بشر در زمینه مقابله با هجمه‌های اخیر درباره اغتشاشات

غریب آبادی درباره اقدامات ستاد حقوق‌بشر در زمینه مقابله با هجمه‌های اخیر پیرامون اغتشاشات، گفت: ما وقتی با موضوع اغتشاشات مواجه شدیم سیاستی مبتنی بر دو بعد آن را تعریف کردیم؛ یکی روشنگری راجع به ماهیت این اغتشاشات و دیگری مطالبه‌گری؛ سیاست ما صرفا نباید تدافعی باشد و ادعاها و اتهاماتی را طرف مقابل طرح کند و ما هم به صورت مداوم مشغول توجیه اقدامات باشیم و به ادعاهای آن‌ها بخواهیم پاسخ دهیم بلکه این سیاست راهبردی را به طور مناسب پیگیری کردیم.

وی افزود: برای ما مهم بود که یک روایت واقعی و صحیحی از آن چیزی که در جمهوری اسلامی می‌گذرد به افکار عمومی بین‌المللی ارائه کنیم، زیرا می‌دانید ماشین تبلیغاتی و رسانه‌ای غرب و آمریکا و متحدانشان و هم پیمانشان به کمک آن‌ها آمدند و از فضای مجازی استفاده عظیمی کردند و واقعیت‌ها را وارونه جلوه دادند.

غریب آبادی ادامه داد: جامعه بین‌المللی و افکار عمومی و کشورها از دریچه فضای‌مجازی و رسانه‌ها با تحولات ایران آشنا شدند؛ کار بسیار سختی است بخواهید به عنوان یک کشور در مقابل تمام افکار عمومی این رویه‌ها را اصلاح و واقعیت‌ها را معرفی کنید، ولی با استفاده از ظرفیت‌های خود و سازمان‌های بین المللی توانستیم این روایت صحیح را منعکس کنیم؛ شما با یک پدیده تجمع مسالمت آمیز مواجه نبودید و آن چیزی که غربی‌ها بر آن  پافشاری می‌کنند این است که آمریکایی‌ها  هنوز هم می‌گویند ایران با تجمعات مسالمت آمیز برخورد شدید می‌کند، در صورتی که آن‌‎ها نمی‌خواهند واقعیت‌ها را ببینند؛ اگر واقعا این گونه است چرا ما حدود  ۸۰ نفر از  عوامل خود را اعم از سپاه و نیروی انتظامی و بسیج از دست دادیم و آن‌ها شهید شدند؟  چرا  ۳ هزار خودرو توسط اغتشاشگران تخریب شد؟ اگر تجمع مسالمت آمیز است تخریب برای چیست؟ هر کسی اعتراض و انتقادی دارد، می‌تواند بیاید و این اعتراض را به گوش مسئولان ذی ربط برساند و ممکن است بگویند مجوز نمی‌دهند، ولی ما الان بخش اعظمی از تجمعاتی که در چند سال اخیر داشتیم بدون مجوز و غیرقانونی بود اما هیچ برخوردی پلیس با این تجمعات غیر قانونی انجام نداد.
وی تصریح کرد:  اقدامات مخرب دیگر توسط اغتشاشگران انجام شد و  تا الان ۹ هزار قبضه سلاح سرد و گرم از اغتشاشگران کشف شده است؛ نه این که بگوییم از کنار مرز کشف شده بلکه در حین اغتشاشات و برای ورود به اغتشاشات کشف شده و بیش از ۱۰۰ نفر از عوامل وابسته گروه های تروریستی دستگیر شدند که مستقیم در اغتشاشات بودند یا وابسته به گروهک منافقین  بودند یا دیگر گروه‌های تروریستی.

غریب آبادی ادامه داد: توییتر، واتساپ و اینستاگرام از این جریان حمایت کردند و حمایت‌ها هم مشخص است؛ مثلا در اینستاگرام بیش از یک میلیون پست ایجاد شد و برای فروش سلاح در همین اغتشاشات تبلیغ کردند؛ وقتی مرکز مطالعات ما با شرکت متا مکاتبه کرد که حداقل این صفحات را که تبلیغ خشونت می‌کنند، ببندید، گفتند درخواست ایران برای ما اهمیتی ندارد ولی همزمان شما دیدید که هرصفحه ای که اشاره ای به نام شهید حاج قاسم سلیمانی می‌کرد، آن را بستند و حمایت همه جانبه و برنامه ریزی و سازمان دهی شده بود و این گونه نبود که واتساپ و توییتر و اینستاگرام برای آزادی بیان به میدان بیایند، بلکه آزادی بیان در کار نیست و جنگ ترکیبی است که رسانه‌ها و فضای مجازی باید نقش خود را ایفا کنند.

وی ادامه داد: شما دیدید که بی بی سی و اینترنشنال پخش برنامه‌های خود را متوقف کردند و ما هم کارهای پژوهشی دقیقی در این زمینه انجام دادیم و دستگاه قضایی هم پرونده ای علیه این رسانه‌ها باز کرده و درحال بررسی است؛ توییتر در ماه  ۴ حساب فارسی باز می‌کند اما در یک ماه اول اغتشاشات ۵۰ هزار حساب ساختگی به زبان فارسی باز کرد که دست ربات‌‌ها بود تا جنگ علیه ایران ایجاد کند که به خوبی مدیریت شد؛ اگر کسی می‎خواهد حرفش به گوش مسئولان برسد، می‌تواند برساند اما ایجاد ناامنی و اغتشاش را کسی نمی‌پذیرد؛ در روزهای اخیر در کشورهای اروپایی و فرانسه و آلمان و انگلیس دیدید که آن‌ها که به ما انتقاد کردند خودشان چگونه با گروه‌های مردمی که به خیابان آمدند برخورد می‌کنند! ما این روایت‌ها را به گوش افکار عمومی رساندیم، هدف این نبود که بخواهیم جعل تصویر ایجاد کنیم، بلکه واقعیت‌ها در این زمینه بود که مطرح کردیم.

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: یک ابزار خوب ما وزارت خارجه و سفارتخانه‌های ما هستند و بیش از ۳۰ گزارش روشنگرانه در این زمینه‌ها تدوین شد و از طریق سفارتخانه‌های ما به سمع مقامات آن کشورها رسید و در نیویورک و سازمان ملل این مطالب مطرح شد.

وی درباره این که آیا با کشورهایی که ارتباط گرفتید و روشنگری کردید، رسانه‌هایشان از دولت‌ها تبعیت دارند؟ گفت: رسانه‌هایی که فعال هستند رسانه‌های معدودی هستند ولی برد رسانه‌ای قوی دارند و باید بپذیریم که  ما در حوزه رسانه و ارتباط با افکار عمومی ابزارهای لازم را در اختیار نداریم؛ نمی‌گویم ضعیف عمل می‌کنیم اما ابزارهای لازم را نداریم.

وی افزود: ما در بیش از ۱۳۰ کشور دنیا نمایندگی دیپلماتیک کنسولی داریم؛ سفرا وظیفه ارتباط با افکار عمومی و استفاده از دیپلماسی عمومی را دارند و آن‌ها سعی کردند از ظرفیت‌ها استفاده و روشنگری کنند.

آمریکا در جریان جنگ ترکیبی علیه ایران برای لغو عضویت کشورمان در کمیسیون مقام زن سازمان ملل اقدام کرد

غریب‌آبادی درباره لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن هم گفت: آمریکا یک جنگی را علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته که ترکیبی از عناصر مختلف است؛ یک مورد از این ها استفاده از ابزار سازمان‌های بین‌المللی برای اعمال فشار بر ایران است؛ کل داستان حقوق بشر تا لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن پخت و پزهای سیاسی برای اعمال فشار بیشتر است؛ ظاهر کار گفتند که ایران حقوق زنان را نقض می‌کند و صلاحیت عضویت ندارد؛ واقعا  کشورهای غربی در زمینه حقوق زن چه کرده اند؛ اخیرا برخی از سفرای ما در برخی از کشورها را احضار کردند به بهانه این که ایران حقوق زنان را نقض می‌کند که یک اقدام بی ادبانه و غیر دیپلماتیک است؛ فرمایشات مقام معظم رهبری در این زمینه روشنگرانه بود؛ به طور کلی سیاست ایران بعد از انقلاب در مورد زنان، فراهم کردن مشارکت اجتماعی و  سیاسی آن‌هاست.

وی ادامه داد: ما بیش از هزار قاضی زن در دستگاه قضایی داریم؛ نرخ باسوادی زنان در ایران ۹۹.۳ درصد است که بسیار پیشرفت داشته‌ایم؛ ۵۶ درصد دانشجویان و ۴۸ درصد دانش آموزان دختر هستند؛ ۳۳ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه که ۲۵ هزار نفرند، زنان هستند؛ ۲۳ هزار و ۵۰۰ زن نویسنده و هزار زن ناشر در ایران داریم؛ ۴۰ درصد متخصصان، زنان هستند و  ۹۰۰ فیلمساز زن داریم؛ 2 هزار و 300 زن به عنوان مدیر مسئول رسانه‌ها فعالیت می‌کنند؛ ۱۹ هزار زن به عنوان مدیران مدارس هستند؛ انتصاب زنان در موقعیت‌های مدیریت دولتی در ۵ سال دو برابر شده است؛ همچنین بیش از ۲۰ هزار مدیر زن در دستگاه‌های اجرایی داریم؛ حضور زنان در مجلس نسبت به دور اول هم افزایش یافته است.

آمریکا و کشورهای غربی خودشان درباره حقوق زنان چه کاری انجام داده اند؟

وی با طرح این موضوع که آمریکا و کشورهای غربی خودشان درباره حقوق زنان چه کاری انجام داده اند؟ تاکید کرد: تمام مباحث از فوت خانم  مهسا امینی شروع شد و از آن اتفاق متاسفیم؛ آیا واقعا در کشورهای غربی این اتفاقات نمی‌افتد؛ به عنوان نمونه از هر ۵ دختر دانشجوی آمریکایی یک نفر مورد تجاوز قرار گرفته است و فقط ۵ درصد آن‌ها به پلیس گزارش می‌شود؛ ۳۵ درصد دانش آموزان در مدارس آمریکا مورد مزاحمت جنسی قرار می‌گیرند و یک سوم زنان زندانی جهان در آمریکا هستند و ۲۰۱ هزار زن در آمریکا زندانی هستند؛ آیا این کشورها می‌خواهند مدافع حقوق زنان باشند؟ اگر دلشان به حال زنان می‌سوزد در جامعه خود به زنان احترام بگذارند؛ چرا تحریم‌های ظالمانه را بر نمی‌دارند؟ مگر زنان در تحریم‌ها آسیب ندیدند؟ مردم ما جان خود را در کرونا برای تحریم های ظالمانه در نبود واکسن از دست دادند؛ ۱۷ هزار قربانی ترور داریم که بخشی از آن زنان و کودکان هستند؛ اگر دلشان به حال زنان می‌سوزد دست از حمایت گروه‌های تروریستی بردارند.

کشورهای اروپایی حادثه شاهچراغ را محکوم نکردند

غریب آبادی با اشاره به حادثه شاه چراغ گفت: در حادثه شاه چراغ ۱۵ شهید دادیم و ۳ نفر از آن‌ها کودک و زن بودند؛ یک بیانیه محکومیت از کشورهای اروپایی ندیدیم؛ قطعا مشکلاتی داریم، نمی‌خواهم توپ را به زمین آن‌ها بیندازم، اما این را بدانید ایران تا الان کارهای خوبی را انجام داده است؛ این کشورها، کشورهای صالحی نیستند که بخواهند مدافع حقوق زنان باشند.

وی ادامه داد: واقعیت را بدانیم دشمن در این قضیه از تمام ظرفیت استفاده کرد و فشار سنگینی وارد کرد. حذف ایران از کمسیون مقام زن اسیب به جمهوری اسلامی نیست بلکه اسیب به نهاد بین المللی است و کمیسیون مقام زن باید تفکرات مختلف در ان باشد.

تصمیم قاطعی برای رسیدگی به جنایات پمپئو، مکنزی و ترامپ در ایران اتخاذ شد

دبیر ستاد حقوق بشر درباره رسیدگی به پرونده شهید حاج قاسم سلیمانی هم گفت: پرونده مهم است و شهید حاج قاسم عزیز فرمانده بزرگ‌ مبارزه با تروریسم بوده است و  کمک های شایانی به منطقه و جامعه بین الملل برای رهایی از شر تروریست ها  انجام داده است و  موضوع مهمی است و پرونده کلیدی است و مرتکبین این جنایات مقامات رسمی یک دولت دیگر هستند.

وی با اشاره به اصل مصونیت مقامات دولت‌ها و کشورها گفت: مدتی در ایران این موضوع مطرح بود که بحث مصونیت مقامات چه می شود که جمع بندی شد. مقامی همچون ترامپ که خود تمایل دارد با اعمال مجرمانه زیر سوال برود چرا ما باید برای او مصونیت قضایی قایل شویم؟ لذا تصمیم قاطعی در ایران اتخاذ شد که باید به این جنایات از جمله جنایات پمپئو، مکنزی و ترامپ رسیدگی شود.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه ادامه داد: یکی از مباحث مرتبط با این پرونده این بود که جنایات رخ داده در کشور دیگر بود؛ ما برای تکمیل تحقیقات باید مستندات را از ان کشور دریافت کنیم و این امر هم مکانیزمی نیاز دارد و برای نخستین بار همکاری مناسبی بین ایران و عراق شکل گرفت که یک سال طول کشید؛ دستگاه قضایی و امنیتی و انتظامی و مجریان قانون در طول یک سال تحقیقاتشان را انجام می‌دادند و کمیته تحقیقات مشترک بین ایران و عراق را تشکیل دادیم.

غریب آبادی ادامه داد: دو پرونده قضایی برای این جنایات تشکیل شد؛ یک پرونده در عراق است و یک پرونده در نظام قضایی ما؛ کمیته تحقیقات مشترک شکل گرفت و چهارمین دور جلسه کمیته تحقیقات مشترک را دیروز برگزار کردیم و احتمالا آخرین دور آن است و در چارچوب نظام قضایی ایران کیفرخواست در دادسرای امور بین الملل نگارش و  تمام شده و مستندات جمع آوری شده است؛ ظرف دو سه هفته آینده همکاران ما در دادسرا ویرایش نهایی کیفرخواست را انجام می‌دهند و باید ظرف دوهفته آن را به دادگستری ارسال کنند تا تعیین شعبه شود؛۹۴ متهم آمریکایی به انضمام آن سه متهم اصلی در این کیفرخواست هستند؛ نیابت قضایی به ۷ کشور دیگر ارسال شده است ولی تا الان این کشورها همکاری نکرده‌اند؛ تمرکز بر رسیدگی به اتهامات متهمان آمریکایی است؛ در عراق هم مطلع شدیم دوستان عراقی به پایان تحقیقات نزدیک شده‌اند و نگارش کیفرخواست هم در عراق بزودی تمام خواهد شد تا جلسات محاکمه شروع شود؛ البته عراق دو سال قبل حکم جلب ترامپ را صادر کرده و توسط بازپرس صادر شده است و اگر رسیدگی به پرونده در عراق شروع شود نخستین کار قاضی احتمالا تقاضای استرداد ترامپ خواهد بود؛ همچنین کنوانسیون ۱۹۷۳ مبنایی است که اگر دو کشور به نتیجه نرسند، می‌توانند به دیوان بین المللی لاهه بروند و ایران این کنوانسیون را شروع کرده و طی مکاتبه از آمریکایی‌ها خواسته یا محاکمه را آغاز کنند یا متهمان را مسترد کنند و تاکنون آمریکایی‌ها هم اقدامی نکرده اند.

امیدواریم دادگاه سوئدی رای دادگاه بدوی پرونده حمید نوری را جبران کند

وی در پایان درباره پرونده حمید نوری، شهروند ایرانی زندانی در سوئد گفت: پرونده از ابتدا بر مبنای سیاسی بنا نهاده شده است و از بازداشت تا نگهداری او و صدور حکم بدوی و شرایط تجدیدنظر، سیاسی است؛ از زمان بازداشت تا صدور کیفرخواست بیش از یک سال و اندی طول کشید، زیرا آن‌ها مستنداتی نداشتند؛ما از او حمایت می‌کنیم؛ امیدواریم که عقلانیت به خرج دهند و رای تجدیدنظر در پرونده، رای دادگاه بدوی را جبران کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *