غریب آبادی: دور چهارم گفت‌وگوهای قضایی ایران و عراق درخصوص پرونده شهید سلیمانی در تهران برگزار می شود

8:35 - 13 دی 1401
کد خبر: ۴۵۷۹۰۱۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر گفت که هیچ یک از متهمان این پرونده مصون از محاکمه و اجرای عدالت نخواهند ماند.

خبرگزاری میزان - کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر، درباره پیگیری‌های حقوقی پرونده ترور سردار قاسم سلیمانی، گفت: متاسفانه این موضوع به درازا کشیده شده است؛ پیگیری‌های پرونده ترور حاج قاسم در دو بخش انجام می‌شود: یکی در بُعد قضایی در محاکم ملی ایران و عراق و دیگری هم در بُعد بین المللی؛ در چارچوب نظام قضایی عراق یک پرونده تشکیل شده است؛ در داخل کشور هم یک پرونده کیفری در دادسرای امور بین الملل در تهران تشکیل شده است.

وی با اشاره به تشکیل کمیته مشترک بین ایران عراق تصریح کرد: یک کمیته تحقیق مشترک بین نظام‌های قضایی ایران و عراق تشکیل داده ایم و سه دور گفت‌و‌گوهای آن انجام شده است؛ تصمیم بر آن شده است که چهارمین دور گفت‌وگو را هفته بعد برگزار کنیم و هیئت قضایی عراق به تهران خواهد آمد.

غریب آبادی اظهار کرد: کیفرخواست رسیدگی به پرونده حاج قاسم و همراهان ایشان نگارش شده و در مرحله نهایی شدن و بازبینی است؛ بعد از چهارمین دور گفت‌وگوهای قضایی دو کشور، در هفته آخر دی یا هفته اول بهمن این کیفرخواست برای ارسال به دادگستری جهت ارجاع به شعبه رسیدگی کننده، در اختیار دادستان تهران قرار می‌گیرد؛ بیشتر از آن دیگر نباید این پرونده طول بکشد.

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: در عراق، ما تقاضایمان تسریع به رسیدگی به این پرونده است و نامه ای هم اخیرا رئیس قوه قضاییه به همتای عراقی خود فرستاده است و ضمن تشکر از حسن نیت و جدیت طرف عراقی در همکاری ها برای رسیدگی به این پرونده، تقاضا داشتند که این روند تسریع شود؛ انتظار داریم که نظام قضایی عراق به صورت جدی و فوری رسیدگی را آغاز و کیفرخواست را آماده کند و محاکمه را شروع کند؛ داده‌ها و مستندات خوبی بین دو نظام قضایی درچارچوب سه دور جلسات قبلی کمیته مشترک تبادل شده است.

وی با اشاره به پیگیری‌های بین المللی در رابطه با پرونده ترور حاج قاسم نیز گفت: نکته دیگر در رابطه با پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی، استفاده از ظرفیت کنوانسیون ۱۹۷۳ راجع به جلوگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص تحت حمایت بین المللی بود؛ با استناد به این کنوانسیون، اخیرا نامه ای از کانال دیپلماتیک برای دولت آمریکا ارسال و درخواست استرداد یا محاکمه متهمان آمریکایی به عمل آمد؛ مهلتی که به طرف آمریکایی داده شد، منقضی شده و طرف آمریکایی نیز پاسخی ارائه نکرده است؛ از این رو، در چارچوب کنوانسیون ۱۹۷۳ ما می‌توانیم گام‌های بعدی را برداریم؛ الان وجود یک اختلاف تحت مفاد کنوانسیون ۱۹۷۳ محرز است و مراحل بعدی که النهایه منتهی بشود به ارجاع قضیه به دیوان بین المللی دادگستری در لاهه می‌تواند طی شود؛ باید توجه داشت پیگیری بین المللی منافاتی با رسیدگی قضایی در محاکم ملی ندارد.

دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: هر کسی که در این جنایت دخیل باشد، در چارچوب نظام قضایی به اتهاماتش رسیدگی می شود، صرف نظر از این که چه عنوانی در نظام دولتی آمریکا داشته یا دارد. چند کشور دیگر هم هستند که از اینها نیز اطلاعات و مستنداتی به دست ما رسیده که در این ترور دخیل بودند و نیابت های قضایی به ۷ کشور دیگر ارسال شده و متاسفانه آن کشورها هنوز پاسخی ندادند و ما از طریق وزارت امور خارجه فشار به این کشورها را برای پاسخگویی افزایش دادیم.

غریب آبادی تاکید کرد: بی کیفرمانی یک موضوع مهم در نظام کیفری است. ممکن است شما یک رسیدگی در نظام قضایی را شروع کنید، اما به متهمین دسترسی نداشته باشید، اما عدم دسترسی به متهمین نباید مانع از رسیدگی به پرونده و صدور احکام عادلانه باشد؛ صدور حکم، پیام‌های متعددی خواهد داشت، از جمله این که کسانی که در حق مردم ایران، ملت ایران و منافع ایران جنایاتی را مرتکب می‌شوند، مصون از رسیدگی قضایی نخواهند بود؛ ما در این جا دچار بی کیفرمانی نخواهیم بود؛ در این مرحله، اولویت ما رسیدگی قضایی و صدور حکم است و اینکه حکم چه خواهد بود و چگونه اجرا خواهد شد، مربوط به مراحل بعدی است.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه با اشاره به شخصیت حاج قاسم، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، شهید سلیمانی مکتب بود و این وصف عظیمی است؛ شما ببینید شهید حاج قاسم چه خدماتی برای ایران، منطقه و عرصه بین المللی انجام داده که رهبری به رویکرد شهید حاج قاسم عنوان مکتب را اطلاق نمودند؛ وقتی ویژگی‌های این شهید بزرگوار را بررسی می‌کنیم، فقط در بعد نظامی خلاصه نمی‌شود؛ ایشان یک شخصیت چند بعدی داشتند؛ از یک طرف، یک فرمانده و نخبه نظامی بودند و مهمترین طراحی‌های راهبردی و عملیاتی را انجام می‌دادند.

غریب آبادی تصریح کرد: ایشان یک شناخت عمیق از تحولات منطقه ای و جهانی داشتند و به همین دلیل، تمام طراحی‌های ایشان قرین با موفقیت بود؛ سردار سلیمانی یک شناخت عمیق از صحنه بین الملل و معادلات منطقه ای و بین المللی داشت. این شهید عزیز، همچنین یک نخبه استراتژیست بود. خدماتی که حاج قاسم در مقابله با تروریسم انجام داد، کاملا خالصانه و واقعی است.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه گفت: شهید حاج قاسم شر داعش را از عراق و سوریه و منطقه کم کرد و این خدمت بزرگی بود که شهید حاج قاسم و همراهانش برای بشریت انجام دادند؛ شخصیت معنوی حاج قاسم هم کلیدی است. هر جایی که بحث عملیات‌ها مطرح بود و حضور مدافعان حرم، خود ایشان پیشرو بود؛ در جایگاه فرمانده عالی‌رتبه نظامی و یک استراتژیست، شاهد بودیم که مانند یک سرباز در صحنه‌های عملیات و در کنار رزمندگان و نیروهای عادی حاضر بود؛ وقتی داعش در عراق در حال پیشروی بود، مسئولین اقلیم کردستان هم داشتند گرفتار می‌شدند و با توسل به حاج قاسم، از ایشان کمک خواستند؛ شهید حاج قاسم گفت مقابله کنید و من سریع خودم را می‌رسانم و آن‌ها فکر کردند که یک لشکر عظیمی می‌رود به آن جا برای مبارزه با داعش و فردا وقتی حاج قاسم فقط با چند نفر رفتند، تعجب کردند؛ولی با همان چند نفر، مانع از ورود داعش به اربیل شدند؛ اسم حاج قاسم عزیز در واقع یک رعشه ای بر اندام دشمنان می‌انداخت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *