تشدید استثمار جنسی و قاچاق پناهجویان اوکراینی در اروپا

15:37 - 19 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۷۸۷۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اسثثمار جنسی و قاچاق پناهجویان اوکراینی در کشورهای اروپایی افزایش یافته است.

خبرگزاری میزان - قاچاق و بهره‌کشی جنسی از پناهندگان اوکراینی که در ماه‌های اخیر به کشورهای اروپایی رفته‌اند در حال افزایش است.

به گزارش «یوراکتیو»، قانونگذاران اتحادیه اروپا، سازمان‌های غیردولتی و جامعه شهری در جریان مذاکراتی که در اواخر سال 2022 در پارلمان اروپا برگزار شد، هشدار دادند که قاچاق و بهره‌کشی جنسی و کارگری از پناهندگان اوکراینی در حال افزایش است.

صدها هزار زن اوکراینی قربانی قاچاق انسان شده‌اند و این موضوع حتی پیش از آغاز جنگ روسیه و اوکراین نیز وجود داشته و در ماه‌های اخیر تنها تشدید شده است.

بر اساس آخرین آمار کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، از زمانی که جنگ اوکراین در فوریه 2022 آغاز شد، 8.3 میلیون اوکراینی که 80 درصد آنها زن هستند، آواره شده و بخش عمده‌‎ای از آنها به کشورهای اروپایی رفته‌اند.

«جوآن بیشاپ»، معاون مدیر اتحادیه زنان سازمان ملل در اروپا، می‌گوید: 65 درصد قاچاق انسان شامل زنان است و معمولا برای استثمار جنسی صورت می‌گیرد. زنان و دختران اوکراینی در اروپا با مشکلات اقتصادی و ناامنی جسمی روبرو هستند.

این خطر با این واقعیت افزایش می‌یابد که قاچاقچیان انسان به طور فزاینده‌ای از طریق سیستم عامل‌های آنلاین اهداف خود را دنبال کرده و به دام می‌اندازند.

«والیانت ریچی»، از سازمان امنیت و همکاری اروپا، می‌گوید که تلاش‌های زیادی برای به کار‌گیری زنان و دختران از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود و «فناوری تقاضا را تسهیل می‌کند.»

قاچاق قربانیان اوکراینی در حال حاضر به خوبی در اروپا تثبیت شده و شبکه‌های جنایی بین اوکراین و کشورهای اروپا و آسیای مرکزی فعالیت می‌کنند.

اوکراینی‌ها قربانیان دیرینه قاچاق انسان در اروپا

کمیسیون اروپا گزارشی را در ماه مارس سال گذشته منتشر و اعلام کرد که حتی قبل از شروع کامل جنگ، اوکراینی‌ها از رایج‌ترین قربانیان قاچاق در اتحادیه اروپا بودند.

داده‌های دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل نشان می‌دهد که در سال 2018، قربانیان اوکراینی به 29 کشور قاچاق شده‌اند؛ یک چهارم از این قربانیان در لهستان شناسایی شدند که از زمان شروع جنگ اکثر پناهندگان اوکراینی را پذیرفته است.

در همین حال، موارد تجاوز به زنان اوکراینی در کشورهای اروپایی طی ماه‌های اخیر تا 260 درصد افزایش یافته است.

استثمار در محل کار

نهادهای حقوق بشری همچنین درباره استثمار پناهجویان اوکراینی در بازار کار کشورهای اروپایی هشدار داده‌اند.

بر اساس دستورالعمل حفاظت موقت اتحادیه اروپا که در آغاز جنگ اوکراین فعال شده، اوکراینی‌ها حق دارند به طور قانونی در اتحادیه اروپا کار کنند.

با این وجود اضطرار وضعیت و موانع زبانی گاهی اوقات پناهندگان را مجبور به پذیرش کار اعلام نشده و کم‌دستمزد می‌کند.

حتی اگر دستورالعمل حفاظت موقت «آسیب‌پذیری» پناهندگان اوکراینی را کاهش داده باشد، همچنان «شکاف‌ها» و «سوءاستفاده‌ها» وجود دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *