رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

غرب عامل مهم نقض گسترده تر حقوق بشر در عربستان

10:06 - 19 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۶۹۶۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نقض حقوق بشر در عربستان به موازات تلاش کشورهای غربی برای عادی سازی روابط با این کشور ادامه دارد.

خبرگزاری میزان – عربستان در گزارش دیده بان حقوق بشر درباره نقض‌های گسترده حقوق بشر در سال 2022، در صدر کشورهای ناقض حقوق بشر قرار گرفت.

به گزارش «hourriya-tagheer»، اگرچه اعدام 81 نفر در یک روز سبب شد تا دیده بان حقوق بشر عربستان را در صدر کشورهای ناقض حقوق بشر در جهان در سال 2022 قرار دهد، اما این رویداد تنها مورد نبود.

رویدادهای ناقض حقوق بشری در دوره بن سلمان، ولیعهد این کشور به شدت افزایش یافت و وی همزمان با تشدید کنترل خود بر کشور، از طریق اعطای سمت نخست وزیری به خودش مصونیت قضایی و دیپلماتیک داد.

این مصونیت دست بن سلمان را در نقض فجیع حقوق بشر بازتر می‌کند و اقدامات خصمانه وی نسبت به اساسی ترین اصول حقوق بشر را تشدید می‌کند.

براساس اعلام سازمان سعودی اروپایی حقوق بشر، رویدادهای 2022 ثابت کرد که بن سلمان مسئول واقعیت دردناک حقوق بشر در این کشور است.

گروه‌ها و مدافعان حقوق بشری می‌گویند که با توجه به محو تمامی هنجارهای حاکم در سال‌های اخیر و افزایش درهم تنیدگی روابط سیاسی بین المللی و بازی منافع، زمینه برای نقض هرچه بیشتر حقوق بشر در عربستان بیش از هر زمانی فراهم شده است.

آن‌ها هشدار می‌دهند که سال 2023 سال دشوارتری از منظر حقوق بشری در عربستان خواهد بود و این کشور برای پنهان کردن نقض‌های شدید و مکرر حقوق بشری خود دست به سفیدشویی از طریق هزینه میلیاردها دلار در زمینه‌های مختلف خواهد زد.

توجه غرب به موضوع نقض حقوق بشر در عربستان در پی بروز بحران انرژی میان پرونده‌های اقتصادی و انرژی گم شد؛ دیدارها و اقدامات صورت گرفته در این زمینه، تنها نوک کوه یخ عادی سازی روابط با عربستان از سوی کشورهای غربی است.

عقب نشینی کشورهای غربی در مقابل عربستان سبب شد تا این کشور رویه دیگری در زمینه نقض حقوق بشر را به موازات برگزاری کارزارهای ورزشی، تفریحی، دیپلماتیک، دانشگاهی و ... در پیش بگیرد.

باید گفت که با وجود همه تلاش‌های عربستان برای ارائه تصویری متفاوت از واقعیت حقوق بشری در این کشور، عمق نقض حقوق بشر در این کشور پنهان نمانده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *