وضعیت بازداشتگاه‌های مرزی آمریکا در 2022/بازداشت و اخراج ده‎ها هزار نفر

12:14 - 14 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۱۰۹۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران در مرزهای آمریکا ابعاد گسترده‌ای داشته و همچنان روندی روزافزون دارد.

خبرگزاری میزان – بر اساس آماری که از سوی ادامه گمرک و حفاظت مرزی آمریکا منتشر شده، بازداشت مهاجران و اخراج آنها در مرزهای این کشور افزایش شدیدی را تجربه کرده است.

به گزارش «ای‌بی‌سی»، در سال مالی 2022 (بازه زمانی بین اکتبر 2021 تا اکتبر 2022) بازداشت و اخراج مهاجران در مقایسه با سال مالی پیش از آن به ترتیب 93 و 22 درصد افزایش داشته است.

در این بازه زمانی بیش از 142 هزار مهاجر در مرزهای آمریکا بازداشت شده و بیش از 72 هزار نفر نیز اخراج شده‌اند.

قوانین مرزی آمریکا دستگیری «مهاجرانی را که به دلیل جرایم جدی محکوم می‌شوند، کسانی که تهدیدی برای امنیت ملی این کشور محسوب می‌شوند و مهاجرانی که اخیرا غیرقانونی وارد آمریکا شده‌اند» را در اولویت قرار می‌‌دهد.

دیوان عالی آمریکا قرار است در سال 2023 تصمیم بگیرد که آیا دولت این کشور باید قوانین را لغو کند و یا ادامه دهد.

در سال مالی 2022، مقامات آمریکا در امتداد مرز جنوبی این کشور رکورد 2.3 میلیون رهگیری مهاجر را گزارش کردند؛ بر اساس داده‌های فدرال، بیش از یک میلیون نفر از این بازداشت‌ها منجر به اخراج مهاجران به مکزیک یا کشورشان شده است.

بیش از 96 هزار یا 67 درصد از دستگیری‌هایی که گمرک مرزی آمریکا در سال مالی 2022 انجام داد، شامل مهاجران بدون محکومیت یا اتهامات کیفری بوده است؛ آماری که در مقایسه با سال پیش از آن بسیار افزایش یافته است.

میانگین تعداد مهاجرانی که در شبکه زندان‌های مرزی و زندان‌های محلی نگهداری می‌شوند، به 26 هزار نفر افزایش یافت که این نیز ناشی از انتقال مهاجران از مرز آمریکا و مکزیک است.

وضعیت بحرانی بازداشتگاه‌های مرزی آمریکا

گروه حقوق بشری «هیومن رایتس فِرست» در گزارشی می‌نویسد: دولت آمریکا ده‌ها هزار پناهجو را با نقض قوانین بین‌المللی و قوانین داخلی خود زندانی کرده است.»

این نهاد می‌گوید که اداره مهاجرت و گمرک (ICE) به جای اینکه به آنها اجازه دهد با خانواده یا مدافعان خود در آمریکا زندگی کنند، ده‌ها هزار نفر را در زندان نگه داشته است.

به گفته این نهاد آمریکایی، زندانی کردن پناهجویان «غیر انسانی، غیرضروری و اتلاف هزینه» است و افراد را بی‌جهت در معرض آسیب‌های شدید جسمی و روانی، بی توجهی پزشکی و تبعیض قرار داده است.

از زمان روی کار آمدن «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، پناهجویان به طور متوسط 3.7 ماه در بازداشتگاه‌های این کشور نگهداری می‌شوند.

بازداشت پناهجویان به طور کلی طبق قوانین بین‌المللی ممنوع است، مگر در شرایط استثنایی؛ میثاق بین‌المللی حقوق اجتماعی و سیاسی، بازداشت غیرمنطقی، غیرضروری، نامتناسب یا خودسرانه را ممنوع می‌کند.

تاکنون گزارش‎های مستند بسیاری درباره وضعیت بحرانی مراکز بازداشت پناهجویان در مرزهای آمریکا منتشر شده است؛ در این مراکز طیف گسترده‌ای از مشکلات مانند نبود بهداشت و شرایط غیرانسانی، بدرفتاری با زندانیان و جدا کردن والدین از کودکانشان وجود دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *