نقش هلند در تجارت برده فرا آتلانتیک

15:45 - 13 دی 1401
کد خبر: ۴۵۷۹۹۷۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
عذرخواهی اخیر هلند به دلیل چندین دهه برده‌‎داری و استعمار در جهان بدون تعهدی برای جبران خسارت‌ها هیچگونه نتیجه‌ای در بر ندارد.

خبرگزاری میزان - «مارک روته»، نخست وزیر هلند، اخیرا از طرف دولتش به خاطر نقش این کشور در استعمار،  برده‌داری و تجارت برده عذرخواهی کرد.

با این وجود سخنرانی نخست وزیر هلند در حالی صورت گرفت که فاقد هرگونه برنامه مشخص برای جبران خسارت ناشی از چندین دهه برده‌‎داری بود.

به گزارش «جامائیکا تایمز»، «کلینتون هاتون»، استاد دانشگاه و مدیر مؤسسه تحقیقات فنی و آموزشی دانشگاه «میکو» در این باره می‌گوید: عذرخواهی نخست وزیر هلند به خاطر نقش کشورش در تجارت برده فرا آتلانتیک «گامی فراتر از آنچه قبلا وجود داشت» است اما این اقدام کافی نیست.

این گام رو به جلو هنوز در فرهنگ، فلسفه و روانشناسی نژادپرستی ضد سیاه‌پوستان که برای توجیه برده‌داری پدید آمد و پرورش یافت، عجین شده است.

این موضع اخیر نخست وزیر هلند نمی‌تواند پایدار بماند؛ پیش از این انگلیس، فرانسه، پرتغال و غیره در مقطعی از زمان این اقدام را انجام دادند و البته عذرخواهی به تنهایی کافی نیست و در واقع، آنها پایدار نیستند.

پیش از این مقامات هلندی  از تجارت برده این کشور به مدت چندین دهه، به عنوان «چیزی مربوط به گذشته» یاد می‌کردند.

مقامات هلندی برده‌داری و تجارت برده را در برخی مناطق تا سال‌ها ممنوع نکرده بودند.

«یاسوس آفاری»، فعال حقوقی در جامائیکا نیز می‌گوید که عذرخواهی هلند به تنهایی کافی نیست.

وی تاکید کرد: مطمئنا این اقدام کافی نیست و این کشورهای استعماری و نواستعماری باید در سمت درست تاریخ و واقعیت اصلی امور جهانی قرار بگیرند یا برای همیشه در سمت نادرست تاریخ به خاطر تجاوز گروهی به آفریقا و ملل اول رسوا شوند.

وی افزود: ما باید به ایجاد آگاهی و حمایت عمومی ادامه دهیم تا فشار لازم را بر همه مقامات، کلیساها، بانک‌ها و سایر مؤسسات مجرم که در این جنایت نسل‌کشی علیه بشریت مقصر هستند، ایجاد کنیم؛ این برای اطمینان از این است که آنها و سایر نهادهایی که مسئول هستند، از طریق عدالت بین‎المللی، به حقیقت و حقوق، غرامت، بازگشت به کشور، آشتی و جبران خسارات کمک کنند.

اروپایی‌ها در قرون متمادی آفریقایی‌های اسیر شده را به اسارت گرفته و فروختند و بزرگترین بازار آنها هند غربی و آمریکا بود.

نهادها و فعالان حقوقی آفریقایی از این عذر‌خواهی‌های بدون پشتوانه انتقاد کرده و خواستار جبران خسارت و پرداخت غرامت از سوی کشورهای اروپایی هستند.

«روته» در اظهارات خود پیش از سفر به کارئیب و سورینام، گفت: امروز من به خاطر اقدامات گذشته دولت هلند از مردم برده شده در گذشته عذرخواهی می‌کنم.

با این حال، منتقدان از «مشورت ناکافی» شکایت کرده‌ و می‌گویند روشی که کابینه هلند آن را به پیش برده، «احساس استعماری» در آن دارد.

بیش از 600 هزار نفر از آفریقا و آسیا بین قرن 17 و 19 توسط بازرگانان هلندی قاچاق شدند؛ در طول قرن هفدهم، هلند یکی از مرفه‌ترین کشورهای تجاری در جهان بود، در دوره ای که به «عصر طلایی» معروف بود و ثروت عظیمی از طریق تجارت برده و استثمار کسب کرد.

مردان، زنان و کودکان برده شده مجبور به کار در مزارع شکر، قهوه و تنباکو، در معادن و به عنوان بردگان خانگی در «دنیای جدید»، سرزمین‌های مستعمره در قاره آمریکا و کارائیب شدند؛ آنها مورد خشونت شدید جسمی، روحی و جنسی قرار گرفتند.

تنها در یک استان غربی هلند، یک مطالعه شورای تحقیقات این کشور نشان داد که 40 درصد از رشد اقتصادی بین سال‌های 1738 و 1780 را می‌توان به برده‌داری نسبت داد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *