تاریخ طولانی استعمار و برده‌داری هلند

10:35 - 29 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۶۱۷۲۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هلند در طول چندین دهه با استعمار و سیاست‌های برده‌‎داری هزاران انسان بیگناه را در سراسر جهان و به‌خصوص آفریقا به کام مرگ کشانده است.

خبرگزاری میزان - «مارک روته»، نخست وزیر هلند، از طرف دولتش به خاطر نقش هلند در برده‌داری و تجارت برده عذرخواهی کرد.

به گزارش «آسوشیتد پرس»، اما سخنرانی نخست وزیر هلند در حالی صورت گرفت که فاقد هرگونه برنامه مشخص برای جبران خسارت ناشی از این اقدامات بود.

استعمار هلند از آسیا تا آفریقا ویرانی به بار آورد

ابوجا

تاریخ استعمار هلند آغشته به خون و سرشار از داستان‌های فلاکت هزاران برده است که ربوده شده و سپس به بازارهای اروپا و آمریکا فروخته شده‌اند.

هلندی‌ها بسیاری از نقاط جهان را مستعمره کردند؛ از آمریکا تا آسیا و آفریقا تا آمریکای جنوبی؛ آنها همچنین بسیاری از کشورهای آفریقایی را برای سال‌ها اشغال کردند.

 از قرن هفدهم به بعد، هلندی‌ها شروع به استعمار بسیاری از مناطق آفریقا از جمله ساحل عاج، غنا، آفریقای جنوبی، آنگولا، نامیبیا و سنگال کردند.

هلندی‌ها از غرب آفریقا شروع به استعمار قاره آفریقا کردند؛ از منابع طبیعی و انسانی غنا و سنگال در قرن شانزدهم، ساحل عاج و آفریقای جنوبی در قرن هفدهم و نامیبیا در قرن نوزدهم پس از استعمار آنها سوء استفاده کردند.

هلند از منابع طبیعی و همچنین منابع انسانی در کشورهای آفریقایی بهره‌برداری کرد؛ مردم سلاخی و بسیاری ربوده شدند تا به عنوان برده در آمریکا و اروپا استفاده شوند.

«عصر طلایی» استعمار

هلندی‌ها حکومت استعماری را بیشتر در نواحی ساحلی آفریقا برقرار کردند و بین قرن‌های 15 و 17 از «عصر طلایی» استعمار برخوردار بودند.

هلندی‌ها قبل از اینکه انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها برای غارت این قاره بیایند، سرزمین‌های استعماری را در آفریقا ایجاد کرده بودند.

 هلند ابتدا به غنا، یکی از اولین مستعمرات آن در قرن شانزدهم وارد شد و معادن زیرزمینی، عمدتا طلا، را در آنجا چپاول کرد.

هزاران آفریقایی از غنا توسط هلندی‎ها ربوده شده و به عنوان برده به آمریکا و اروپا فروخته شدند؛ آنها از طریق قلعه ساخته شده در غنا در سال 1642 منتقل می‌شدند؛ هلندی‎های استعمارگر در سال 1793 به سواحل نامیبیا رسیدند و بندر «والویس»، محبوب‌ترین بندر این کشور را تصرف و ساکنان آنجا را سلاخی کردند.

بندر والویس که توسط هلندی‌ها تصرف شده بود، سپس به عنوان بندر برده استفاده می‌شد.

نخستین استعمارگر آفریقای جنوبی

هلندی‌ها قبل از بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی، مستعمره‌ای در آفریقا ایجاد کردند؛ هلند همچنین نخستین کشور استعماری است که به آفریقای جنوبی آمد.

 هلندی‌ها فعالیت‌های خود را در سرزمین‌های استعماری افزایش دادند و با تأسیس شرکت هند شرقی هلند در سال 1652، پایه‌های یک شهر بندری را در «کیپ تاون» در ساحل جنوب غربی آفریقای جنوبی گذاشتند.

تعداد هلندی‌ها در آفریقای جنوبی در سال 1652 تنها 90 نفر بود که در سال 1795 به 16 هزار نفر رسید؛ در همان سال تعداد مردم آفریقای جنوبی که در این کشور به بردگی هلندی‌ها درآمده بودند به حدود 17 هزار نفر رسید.

هلندی‌ها که از آفریقای جنوبی به عنوان مرکز تجارت برده خود استفاده می‌کردند، هزاران برده را به ویژه در «کیپ تاون» با کشتی به قاره‌های آمریکا و اروپا بردند؛ به گفته مورخان، در سال 1795 دو سوم جمعیت کیپ تاون را بردگان تشکیل می‌دادند.

قتل‌عام قبایل محلی

هلندی‌ها همچنین در سال‌های 1659 و 1673 در «کیپ تاون» و بین سال‌های 1674 تا 1677 قتل عام‌هایی را برای بردگی قبیله «خویخوی» در کیپ تاون به راه انداختند.

کشتار مردم این قبیله توسط هلندی‌ها شناخته شده‌‎ترین آثار استعماری این کشور در آفریقاست؛ هلندی‌ها با سلاح گرم به این قبیله حمله کرده و هزاران آفریقایی را قتل‌عام کردند.

آنها همچنین خانه‌ها و زمین‌های مردم این قبیله را مصادره کردند، آنها را به عنوان برده ربودند و منابع طبیعی منطقه را به غارت بردند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *