سایه نقض حقوق بومیان بر کارنامه حقوق بشری کانادا در 2022

12:32 - 05 دی 1401
کد خبر: ۴۵۶۹۵۷۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
در آستانه فرا رسیدن سال 2023 نگاهی به کارنامه حقوق بشری کانادا در سال 2022 لازم به نظر می‌رسد.

خبرگزاری میزان – چالش‌های حقوق بشری جدی در کانادا در حالی وجود دارند و به حیات خود ادامه می‌دهند که این کشور مدعی پیشگامی در زمینه حقوق بشر در جهان است و گاه و بیگاه انگشت اتهام خود را به بهانه نقض حقوق بشر به سمت کشورهای مختلف می‌گیرد.

مسائل و چالش‌های حقوق بشری کانادا محدود به مرزهای این کشور نیست و مواردی خارج از مرزهای کانادا را نیز شامل می‌شود.

به گزارش دیده بان حقوق بشر، مهم ترین نقض حقوق بشر در عرصه داخلی در کانادا در سال 2022 ، تبعیض و سوءاستفاده گسترده علیه بومیان، مهاجران بازداشت شده، افراد داری معلولیت و سالمندان است.

مسائل حقوق بشری داخلی کانادا

حقوق بومیان در کانادا به شکل گسترده در سراسر کانادا نقض می‌شود؛ بومیان کانادایی برای ادامه زندگی خود با چالش‌های قابل توجهی که نتیجه دهه‌ها تبعیض ساختاری و سیستمی است، مواجهند.

دسترسی ناکافی به آب آشامیدنی پاک و سالم همچنان یک نگرانی عمده برای سلامت عمومی در بسیاری از جوامع بومی است و همچنان مانع از تلاش‌ها برای پیشبرد حقوق بومیان در کانادا، به عنوان یکی از پرآب‌ترین کشورهای جهان می‌شود.

اگرچه دولت کانادا متعهد شد که تا سال 2021 مشکل آب آشامیدنی جوامع بومی را پایان دهد، اما در سپتامبر سال جاری بیش از 30 جامعه بومی در سراسر کانادا همچنان با عدم سلامت آب آشامیدنی مواجه بودند.

موضوع نقض حقوق کودکان بومی و سهم بالای آنان از آمار کودکان جداشده از خانواده‌ها برای نگهداری در مراکز مراقبتی همچنان ادامه دارد.

در عین حال تلاش‌ها برای یافتن گورهای دسته جمعی کودکان بومی در محوطه مدارس شبانه روزی کودکان بومی ادامه دارد.

کودکان بومی در کانادا از اواسط قرن بیستم تا اواخر دهه 1990 از خانواده‌هایشان به اجبار جدا و به مدارس شبانه روزی منتقل می‌شدند که در آن‌ها تحت آزار جنسی و جسمی قرار می‌گرفتند.

از 150 هزار کودک بومی منتقل شده به این مدارس حدود 10 هزار کودک جان خود را از دست دادند.

خشونت علیه زنان و دختران بومی در کانادا نیز همچنان ادامه دارد؛ براساس داده‌های منتشر شده توسط اداره آمار کانادا بیش از شش زن از هر 10 زن بومی گزارش داده که در مقطعی از زندگی خود تجاوز فیزیکی یا جنسی را تجربه کرده اند.

 در عین حال، سالانه شمار قابل توجهی از زنان و دختران بومی مفقود شده یا به قتل می‌رسند.

بازداشت افراد به دلایل مهاجرتی در شرایطی تحقیرو توهین آمیز در کانادا همچنان ادامه دارد؛ افراد مذکور شامل افراد دارای معلولیت با غل و زنجیر و دستبند بسته می‌شوند؛ تماسی با دنیای خارج ندارند؛ ماه‌ها یا سال‌ها در حبس می‌مانند؛ ...

از سوی دیگر آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) تنها آژانس اصلی مجری قانون در این کشور بدون نظارت غیرنظامی مستقل است که اعمال کنترل نشده ای در چارچوب اختیارات گسترده اجرایی خود انجام می‌دهد.

اعمال مذکور به نقض گسترده حقوق بشر در زمینه مهاجرت منجر می‌شود.

 مسائل حقوق بشری فرامرزی کانادا

کانادا با مسائل جدی حقوق بشر در خارج از کشور نیز دست و پنجه نرم می‌کند؛ مهم ترین این مسائل عدم پاسخگویی در مورد سوءاستفاده از سوی شرکت‌های معدنی کانادا و اقدام معنادار مبنی بر امتناع از بازگرداندن اتباع داعشی کاناداست.

کانادا خانه نیمی از شرکت‌های معدنی جهان است که در نزدیک به 100 کشور در سراسر جهان فعالیت دارند؛ دولت کانادا با وجود دسترسی گسترده به این شرکت‌ها، به طور مداوم در اجرای اصلاحات وعده داده شده برای پاسخگویی آن‌ها در مورد سوء استفاده‌های انجام شده در خارج از کشور ناکام مانده است.

در عین حال، شکایت‌هایی علیه دولت فدرال کانادا مبنی بر مداخلات دیپلماتیک در جریان رسیدگی به پرونده‌های نقض حقوق بشر توسط شرکت‌های معدنی مطرح شده اند.

همزمان، در زمینه مبارزه با تروریسم نزدیک به چهار دوجین مرد، زن و کودک کانادایی در اردوگاه‌های بیابانی زندان مانند داعش در سوریه گرفتار هستند.

دولت جاستین ترودو همچنان در انجام اقدامات کافی برای بازگرداندن این اتباع که بیش از دو سال را در شرایط کثیف، عمیقا تحقیرآمیز، تهدید کننده زندگی و اغلب غیرانسانی اردوگاه‌های مذکور گذرانده اند، کوتاهی کرده است.

این در حالی است که هیچ یک از کانادایی‌های داعشی به جرمی متهم نشده یا برای بررسی قانونی بودن و ضرورت بازداشتشان به قاضی معرفی نشده اند.

موضوع مهم دیگر در زمینه نقض حقوق بشری فرامرزی توسط کانادا، نقش این کشور در اعمال تحریم‌های هدفمند علیه کشورهای مختلف است.

نقض حقوق بشر از طریق اقدامات زیست محیطی

کانادا به عنوان یکی از 10 تولیدکننده بزرگ گازهای گلخانه‌ای در جهان، به وخامت بحران اقلیمی که تلفات و خسارات فزاینده‌ حقوق بشری در سراسر جهان دارد، می‌افزاید.

کانادا تنها کشور گروه هفت است که انتشار گازهای گلخانه‌ای آن از زمان تصویب توافقنامه پاریس به میزان قابل توجهی افزایش یافته است؛ این کشور همچنین بزرگترین تامین کننده سرانه عمومی سوخت‌های فسیلی در جهان است و پروژه‌های افزایش تولید نفت تا سال 2050 را در دست دارد.

شکست کانادا در مقابله با تغییرات اقلیمی خسارت فزاینده‌ای بر جمعیت حاشیه‌نشین این کشور وارد کرده است؛ گرم شدن دما و هوای غیرقابل پیش بینی فزاینده بر دسترسی جوامع بومی به منابع غذایی تاثیر می‌گذارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *