رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

حقوق بشر؛ واقعیت مفقوده در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های کانادا

11:38 - 13 دی 1401
کد خبر: ۴۵۷۹۲۲۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
زندان‌ها و بازداشتگاه‌های کانادا به شکلی گسترده اقدام به نقض حقوق بشر و انسانی افراد می‌کنند.

خبرگزاری میزان – مهاجران را باید اصلی ترین قربانیان نقض حقوق بشر در سیستم زندان‌ها و بازداشتگاه‌های مهاجرتی در کانادا دانست.

به گزارش « montrealgazette، thetyee و globalnews »، در یک هفته گذشته اتفاق‌ها و وقایع مهمی در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های کانادا رخ داد که انعکاسی از وضعیت ناقض حقوق بشری این مراکز به صورت کلی هستند.

-مرگ یک مرد 21 ساله در بازداشت: براساس گزارش‌ها، یک مرد 21 ساله که به صورت غیرقانونی در استان کِبِک بازداشت شده و در انتظار محاکمه بود، بر اثر شدت جراحات ناشی از ضرب و شتم توسط کارکنان و نگهبانان زندان در بیمارستان درگذشت.

استاد حقوق دانشگاه مک گیل در این باره گفت: این رویداد پرسش‌های گسترده تری در مورد عدم شفافیت در زندان‌های استانی کانادا را که به دلیل شرایط خطرناکشان معروف هستند، ایجاد می‌کند.

-مرگ یک زندانی در بازداشتگاه مهاجران در روز کریسمس: براساس اعلام آژانس خدمات مرزی کانادا، یک مرد بازداشت شده در بازداشتگاه مهاجران سوری کانادا در روز کریسمس جان خود را از دست داد.

-نقض مداوم حقوق بشر در بازداشتگاه‌های مهاجرتی کانادا: بسیاری از وکلا و فعالا حقوق بشر، بازداشتگاه‌های کانادا را از جهات متعددی بسیار نگران کننده می‌دانند.

یک وکیل مهاجرت در کانادا ضمن توصیف بازداشتگاه‌های مهاجرتی این کشور با عنوان سیستم بازداشت چند لایه و چند وجهی که می‌تواند افراد فاقد تابعیت کانادا را برای مدت زمان نامحدود با آسیب‌های قابل اجتناب مواجه کند، اظهار کرد: این مراکز نشان می‌دهند که رژیم بازداشت در کانادا تا چه حد وحشتناک است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

در واقع بازداشت مهاجرت در کانادا مکانیزمی است که دولت کانادا براساس آن می‌تواند افراد غیر شهروند را به دلایل بسیار گسترده بازداشت کند؛ این در حالی است که بازداشت شدگان عموما جرمی مرتکب نشده و خطری برای امنیت کانادا محسوب نمی‌شوند.

در عین حال، دوره بازداشت این افراد ممکن است هفته‌ها و ماه‌ها طول بکشد و در این بازه زمانی بازداشت شدگان در شرایطی قرار می‌گیرند که حقوقشان پایمال می‌شود.

آن‌ها از روندهای حقوقی و قانونی برخوردار نیستند؛ محاکمه یا دادرسی عادلانه وجود ندارد؛ به صورت عمد از آزادی محروم می‌شوند؛ محدودیتی برای دوره بازداشت وجود ندارد؛ آمارها نشان می‌دهند احتمال رهایی از بازداشت، پس از بازداشت بیش از شش ماه کاهش می‌یابد؛ بازداشت مهاجرتی براساس رویه‌های نژادپرستانه صورت می‌گیرد؛ ...

وکلا، فعالان حقوق بشری، سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری و خود مهاجران در چند دهه گذشته از سیستم بازداشت مهاجران کانادا به دلیل مرگ و میرهای متعدد و نقض حقوق بازداشت شدگان انتقاد کرده بودند.

آن‌ها تاکید دارند که این یک اقدام عمدی از طرف دولت کانادا برای در معرض آسیب قرار دادن افراد بسیار آسیب پذیر است.

موقعیت این مراکز نیز هولناک است؛ زیرزمین زیر فرودگاه، زندان‌های استانی، ... و چنین مکان‌هایی محل نگهداری مهاجران بازداشت شده هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *