رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تعیین قیمت خوراک پتروشیمی‌ها به صورت دستوری، اشتباه است

12:40 - 26 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۷۵۵۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
یک نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعیین یک قیمت ثابت ریالی به صورت دستوری برای خوراک پتروشیمی‌ها درست نیست، گفت: متغیرهای مختلف باید در تعیین قیمت خوراک پتروشیمی‌ها موثر باشند.

خبرگزاری میزان _ کشورها معمولاً از صنایع به منظور کمک به رونق اقتصادی کشور حمایت به عمل می آورند، اما اگر این حمایت‌ها بر اساس سیاست‌های مدون و درستی صورت نگیرد و دائمی باشد، مشکل‌ساز می‌شود. پتروشیمی‌ها و صنایع کشور ما در بستر یارانه‌ای انرژی شکل گرفته‌اند؛ به طوری که به شدت به خوراک و سوخت ارزان قیمت وابسته هستند.

قیمت‌های غیرواقعی و پایین باعث شده است که صنایع دلیلی برای مصرف بهینه انرژی نداشته باشند و در نهایت بنابر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی میزان مصرف ما در زمینه خدمات و کالاهای تولیدی به بیش از 2 برابر استاندارد جهانی برسد.

کارشناسان اعتقاد دارند شرکت‌های پتروشیمی و صنایع ما در بستر نامناسبی رشد کرده‌اند و باید به سمت واقعی‌سازی قیمت‌ها حرکت کنند. به زعم آنها افزایش بهره‌وری در صنایع تنها از طریق اعمال یک برنامه دقیق و مدون در راستای واقعی‌سازی قیمت‌ها و الزام صنایع به چاره‌اندیشی برای مدیریت مصرف انرژی موردنیازشان اتفاق می‌افتد.

در همین رابطه اقبال شاکری، نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که نیاز به یک نظام جامع و به‌هم پیوسته برای تصمیم‌گیری در مورد انرژی داریم، می‌گوید: اگر یارانه‌ای به صنعت خاصی تعلق می‌گیرد و انرژی را با یارانه در اختیار صنایع قرار می‌دهیم، باید متناسب با این کمک، خروجی و بهره‌وری از آن قسمت داشته باشیم، اما در کشور ما این موضوع کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: در مباحث اقتصادی تا حد زیادی به مسئله بهره‌وری پرداخته‌ایم و منظور این است که با هزینه کمتر، خروجی بهتری داشته باشیم، اما در عمل این اتفاق نیفتاده است و صنایع با وجود اینکه از حمایت‌های دولتی بهره‌مند می‌شوند، خروجی قابل قبولی ندارند. البته در برخی موارد نیاز است که سرمایه‌گذاری‌های جدید داشته باشیم، اما هدف این است که با کمترین سرمایه‌گذاری، بیشترین نتیجه مطلوب را به دست بیاوریم. به طور کلی ما در زمینه بهره‌وری مشکل داریم و آن طور که شایسته است، صنایع بهره‌وری ندارند؛ اگرچه سازمان بهره‌وری تشکیل داده‌ایم و بر مسائل مختلف نظارت می‌شود، اما نتیجه قابل‌توجهی در این زمینه نگرفته‌ایم.

شاکری در ادامه گفت: ما سوخت ارزان در اختیار صنایع قرار می‌دهیم، اما از آنجایی که پیگیر موضوعات بهره‌وری نیستیم و از صنایع در این مورد بازخواست نمی‌کنیم، بهره‌وری بالایی نداریم. این عدم نظارت‌ها و بازخواست‌ها باعث شده است که با وجود پرداخت یارانه انرژی در حجم زیاد، میزان مصرف انرژی در صنایع ما بسیار بالا و بهره‌وری پایین باشد.

وی با بیان اینکه نتیجه منفی حمایت‌های دولت از برخی صنایع را مردم متوجه نمی‌شوند، اظهار کرد: شاید مردم با شرکت‌های پتروشیمی و صنایع دیگر سر و کاری نداشته باشند و متوجه نشوند که چگونه حمایت‌های دولت از آن‌ها به عدم بهره‌وری، بالابودن مصرف انرژی و مشکلات دیگر منجر شده است، اما وضعیت برخی صنایع مانند خودرو را به خوبی مردم درک می‌کنند و باید تلاش کنیم شرایط پتروشیمی و سایر صنایعی که به آن‌ها سوخت و خوراک ارزان قیمت می‌دهیم مانند صنعت خودرو نشود؛ اگر با وجود حمایت‌های یارانه‌ای ما از پتروشیمی‌ها و صنایع دیگر آن‌ها بهره‌وری لازم را نداشته باشند و منافع کشور را تأمین نکنند، در واقع حمایت ما مضر بوده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه متغیرهای مختلف باید در تعیین قیمت خوراک پتروشیمی‌ها موثر باشند، گفت: تعیین یک قیمت ثابت ریالی به صورت دستوری برای خوراک پتروشیمی‌ها درست نیست، اینکه لابی‌های پتروشیمی به نفع خود و به ضرر مردم و دولت در تعیین قیمت‌ها موثر باشند، در همه جای دنیا مذموم است و نباید اجازه دهیم این اتفاق بیفتد.

وی اظهار کرد: باید حمایت‌ها تنها به صورت مشروط و در جهت توسعه زنجیره ارزش باشد در غیر این صورت تداوم رانت خوراک هیچ نفعی برای کشور نخواهد داشت، تفاوت قیمت بین خوراک و سوخت صنایع نیز به ایجاد فضایی برای رانت منجر شده است.

شاکری همچنین به پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره کرد و گفت: طبق پیشنهاد این مرکز هر سال 20 درصد به قیمت سوخت صنایع اضافه کنیم تا بعد از سه سال قیمت خوراک و سوخت یکی شود، این راهکار می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *