چالش تامین خوراک مایع دغدغه تولیدکنندگان پلی پروپیلن/عوارض 8 درصدی مزیت رقابتی با ترکیه را از بین برد

14:44 - 11 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۹۴۹۸۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
هم اکنون حجم پلی پروپیلن مورد نیاز کشور رقمی در حدود 750 تا 800 هزار تن است و ظرفیت تولید ایجاد شده نیز 1 میلیون تن است که در 8 سال آتی به 2 میلیون تن خواهد رسید.

خبرگزاری میزان - حمید مرادی مدیرعامل شرکت پلی پروپیلن جم در جریان بازدید خبرنگاران از این مجتمع در منطقه عسلویه، گفت: هم اکنون حجم پلی پروپیلن مورد نیاز کشور رقمی در حدود 750 تا 800 هزار تن است و ظرفیت تولید ایجاد شده نیز 1 میلیون تن است که در 8 سال آتی به 2 میلیون تن خواهد رسید.

وی در ارتباط با کاربرد محصول تولیدی در شرکت پلی پروپیلن جم گفت: محصول گرانول این مجتمع در صنایع مختلفی نظیر نساجی، موکت، الیاف نبافته، ماسک، لوازم بهداشتی، بسته بندی چیپس و پفک و ورق های نازک و پوشش پلاستیک استفاهد می شود. همچنین در محصولات مانند سپر خودرو، آب باطری و مواد فرایند تزریق پلاستیک نیز استفاده می‌شود.

مدیرعامل پلی پروپیلن جم افزود: با در نظر گرفتن این امر که ما 90 درصد تولیدات خودمان را در بازار داخلی عرضه می کنیم و تنها 10 درصد آن را صادر می کنیم، اما ارز صادراتی خود را نیز در سامانه نیما تحویل می دهیم. رقم حاصل از صادرات در سال گذشته 27 میلیون دلار بوده و حجم صادرات گرانول پلی پروپیلن ما نیز به 17 هزار تن رسیده که این مقدار به مقاصدی نظیر ترکی و اروپا ارسال شده است. در مورد سایر مقاصد صادراتی نظیر کشورهای مشترک المنافع  آسیای میانه و روسیه مشغول مذاکره هستیم.

مسیرهای حل چالش تامین خوراک

مرادی در ادامه با تاکید بر چالش تامین خوراک خاطر نشان کرد: اصلی ترین دغدغه ما تامین خوراک گاز مایع است که نرخ ان به میزان 95 درصد فوب چند منطقه براورد می شود. برای حل مشکل خوراک در بازه میان مدت نیز پروژه هایی نظیر واحد خالص سازی و پروزه دیگری با مشارکت پتروشیمی جم را در حال پیش بردن هستیم که در مجموع به افزایش 40 تا 45 هزار تنی پلی پروپیلن در سال منجر خواهد شد. همچنین یکی از برنامه های بلند مدت ما در این‌حوزه بررسی مشارکت در احداث یک طرح جدید PDH و تضمین تامین خوراک در چشم انداز بلند مدت است.

مسئولیت اجتماعی در دوران کرونا و کارگروهی برای پیشگیری از معضلات زیست محیطی

مدیرعامل پلی پروپیلن جم در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار میزان در خصوص فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکت در قبال تولید محصول و همچنین حفاظت از محیط زیست در منطقه گازی عسلویه، گفت: شرکت پلی پروپیلن از ابتدای تاسیس در سال 1383 تاکنون همواره در کنار بهره‌وری و سودآوری، مسئولیت اجتماعی و تعهد به محیط زیست ، بهبود شرایط منطقه‌ای و ایجاد فضای سبز را اصلی ترین دغدغه های خود قرار داده و همچنین منابعی را برای آموزش و حفاظت از محیط زیست در مناطق محروم اختصاص داده ایم که این نیز با مشارکت چند مجموعه در قالب یک کارگروه از سال های پیش در حال انجام است. به همین منظور کارگروهی برای مسئولیت‌های اجتماعی ایجاد شده که با دریافت منابع، آن را در مناطق محروم سرمایه‌گذاری می کنند و در جهت محرومیت زدایی، ساخت مسکن، ایجاد فضای سبز و ... فعالیت می کنند.

مرادی اضافه کرد: در بحران کرونا نیز ما به عنوان شرکت پیشرو ضمن توسعه و افزایش تولید گرید HP۵۶۴S مواد اولیه تولید ماسک، بخشی از نیاز کشور را با عرضه آن با قیمت کف تامین کردیم.

صرفه جویی 20 میلیون دلاری ارزی

مرادی تصریح کرد: اولین شرکت تولید کننده گرید EP 3130 UV که کوپلیمری ضد ضربه برای سپر خودرو است و گرید RP 120 L هم تنها توسط این شرکت تولید می شود که درصنعت فیلم و بسته بندی به ویژه موادغذایی کاربرد فراوان دارد. تولید این گرید برای اولین بار در ایران، کشور را از واردات این محصول بی نیاز ساخت و امکان صرفه جویی ارزی 20 میلیون دلاری را به وجود آورد.

وی با تاکید بر بخش نامه جدیدوزارت صمت در خصوص عوارض صادراتی گفت: محصول تولیدی ما مشمول عوارض 8 درصدی صادرات است که این امر خود مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است و به نوعی این رقم موجب شد ه مزیت رقابتی با ترکیه برای ما از بین برود، زیرا با اعمال این بخشنامه و کسر 8 درصدی عوارض و عرضه به نرخ ارز نیمایی صادرات با مشکل مواجه می شود و به صرفه نخواهد بود.

تهیه و تنظیم: علی اکبرزاده

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *