اعطای رانت خوراک عامل ناکارآمدی صنایع

12:29 - 03 دی 1401
کد خبر: ۴۵۶۶۳۱۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با اعطای رانت خوراک به صنایع گفت:اعطای رانت خوراک به صنایع بدعت بدی بود که موجب گسترش رانت و ناکارآمدی صنایع شد،

خبرگزاری میزان _ یکی از موضوعات مهم در بحث یارانه پنهان انرژی، اصلاح و هدفمندسازی یارانه انرژی بدون اثرگذاری جدی بر تورم است. این راهکار که با لحاظ مصارف داخلی و آزادسازی قیمتی بر صنایع صادرات‌محور کارآیی بالایی دارد، اخیرا مورد توجه قرار گرفته است.

این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که اولا میزان مصرف انرژی در کشور بالاست و از طرف دیگر، مسئله ارزش افزوده در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و این عوامل موجب حرکت اقتصاد به سمت خام و شبه‌خام فروشی می‌شود. می‌توان گفت این عوامل باعث عدم بهره‌وری کافی و عدم توسعه زنجیره ارزش می‌شود و در نهایت توسعه صنعتی را با مشکل روبرو می‌کند.

در همین خصوص الهویردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان در خصوص نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها در کشور، می‌گوید: متاسفانه در کشور ما یارانه پنهان انرژی بالایی پرداخت می‌شود و در این جا نیز به جای اعمال سقف ریالی برای خوراک پتروشیمی، می‌توانیم قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها و‌ صنایع را تا 20 الی 22 سنت افزایش دهیم چرا که قیمت خوراک گاز در کشورهای حوزه خلیج فارس هم در همین حدود است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن اظهار کرد: پیشتر قیمت خوراک غیرفرمولی و بسیار پایین‌تر بود ولی با فرمول نرخ خوراک این وضعیت کمی اصلاح شد و به طور کلی اعطای رانت خوراک به صنایع بدعت بدی بود که موجب گسترش رانت و ناکارآمدی شد، درست است تغییراتی در دوره‌های قبلی مجلس در مورد نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها و صنایع ایجاد شده، اما با این وجود این نرخ از نظر ما پایین است و قیمت نباید ثابت بلکه باید واقعی و شناورسازی شود.

وی ادامه داد: درست است که باید به دلیل شرایط تحریمی از صنایع ‌و پتروشیمی‌ها بواسطه ارزآوری که دارند حمایت کرد اما نباید حمایت یارانه‌ای به گونه‌ای باشد که برای این مجموعه‌ها رانتی ایجاد کند و باعث ایجاد بی‌عدالتی و در نهایت موجب ضرررسانی به کشور شود.

دهقانی گفت: نرخ انرژی در داخل کشور ما واقعی نیست و قیمت‌گذاری به گونه‌ای است که باعث شکل‌گیری رانت برای برخی از صنایع شده است. این یارانه در داخل کشور به برخی صنایع صادراتی داده می‌شود که درست نیست. فولاد ما از یارانه انرژی استفاده می‌کند و ما گاز را با قیمتی پایین‌تر از قیمت جهانی به آن‌ها عرضه می‌کنیم و این موجب شکل‌گیری بی‌عدالتی می‌شود. اگر نیاز داخل تامین می‌شد بحث دیگری بود ولی این صنایع عمدتا صادراتی هستند و نیاز است که قیمت خوراک نیز واقعی شود.

وی خاطر نشان کرد: این رانت در اقتصاد و صنعت ما وجود دارد و باید فکری اساسی به حال آن کرد. واقعی سازی قیمت انرژی از مهم‌ترین اقداماتی است که اصلاح اقتصادی در بعد صنعت و توسعه صنعتی کشور را به همراه دارد و باید در گام اول رانت خوراک گاز را اصلاح کرد تا سوخت نیز با نرخ ارزان به فروش نرسد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *